13.7 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateVitezomanii ar putea rămâne fără maşini

Vitezomanii ar putea rămâne fără maşini

Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră a elaborat un proiect de lege care prevede confiscarea maşinilor şoferilor care depăşesc de două ori limita de viteză, suspendarea permisului până la trei ani pentru cei depistaţi băuţi la volan, interzicerea circulaţiei ATV-urilor pe drumurile publice, dar şi înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Colectare a Amenzilor.

Creşterea alarmantă a numărului de morţi şi răniţi grav pe şoselele din ţară a convins autorităţile să propună înăsprirea legislaţie rutiere. Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră a elaborat un proiect de act normativ, intitulat Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2009-2013, care se află postat pe site-ul Ministerului Transporturilor pentru dezbatere. Prin această strategie se urmăreşte reducerea numărului de persoane decedate în accidente rutiere cu cel puţin 25% faţă de 2008 până în anul 2013, reducerea numărului de pietoni decedaţi şi grav răniţi cu cel puţin 30% faţă de 2008 până în 2013, dar şi păstrarea la un nivel scăzut a numărului de victime din rândul conducătorilor de biciclete, mopede şi motociclete.

Pedeapsă dură: confiscarea maşinii

Principalele modificări prin care se vrea îmbunătăţirea legislaţiei rutiere gândite de Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră vizează disciplinarea conducătorilor auto, prin introducerea unor pedepse usturătoare, cel mai mult având de suferit vitezomanii şi cei care se urcă băuţi la volan. Proiectul de lege prevede ca posibilă pedeapsă reţinerea la secţia de poliţie pentru 24 de ore şi suspendarea permisului între unu şi trei ani în cazul constatării stării de ebrietate la volan, dar şi confiscarea vehiculului în cazul în care care şoferul circulă cu o viteză de cel puţin două ori mai mare decât viteza legală. De asemenea, testarea alcoolemiei de către agenţii de poliţie se va face de fiecare dată când aceştia opresc autovehiculele.
Alte măsuri ar fi scoaterea în afara legii a detectoarelor radar, obligativitatea obţinerii permisului pentru a putea conduce mopedele pe drumurile publice sau împuternicirea Jandarmeriei Române şi a Poliţiei Comunitare pentru sancţionarea contravenţiilor la legea circulaţiei rutiere. De asemenea, legiuitorul vrea să elimine instituţia martorului din procedura contravenţională, considerând că poliţia este în inferioritate faţă de cetăţean în faţa judecătorului, deoarece cetăţeanul se reprezintă singur, iar Poliţia Rutieră are nevoie de martori. Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră crede că este necesară elaborarea de proceduri clare de reţinere a contravenienţilor sau a persoanelor suspecte, de confiscare a vehiculului, de folosire a forţei împotriva agresorilor, dar şi interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV sau introducerea permisului probator pentru şoferii începători. Acesta din urmă ar putea fi suspendat pentru mai puţine puncte contravenţionale.

Poliţiştii de la Rutieră sunt de acord cu modificările

Reprezentanţii Biroului Rutier din cadrul IPJ Dolj au explicat că orice măsură care poate disciplina şoferii este binevenită. Comisarul Marius Stamin, împuternicit la comanda Biroului Drumuri Naţionale şi Europene din cadrul Serviciului Rutier Dolj, a explicat că poliţiştii de la Rutieră sunt de acord cu majoritatea propunerilor din proiectul de lege. În ceea ce-i priveşte pe cei care se urcă băuţi la volan, poliţiştii doljeni spun că se constată o creştere a infracţiunilor şi contravenţiilor în ultimul timp, acest fenomen putând fi stăpânit numai prin introducerea unor sancţiuni dure.
„În ultimul timp, se constată o creştere a numărului de persoane care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice şi în stare de ebrietate, dar şi a numărului de evenimente rutiere în care sunt implicaţi aceştia, iar acest fenomen trebuie stăpânit“, a declarat comisarul Marius Stamin. Despre confiscarea maşinilor vitezomanilor, poliţiştii de la Rutieră sunt mai reţinuţi, spunând că această măsură poate fi pusă în practică numai dacă se prevede clar în ce condiţii se face confiscarea maşinilor, cum sunt transportate, în ce loc şi în ce condiţii. În opinia comisarului Marius Stamin, ATV-urile nu au ce căuta pe drumurile publice, acestea fiind autovehicule destinate exclusiv deplasării pe terenuri accidentate, iar obligativitatea obţinerii permisului de conducere pentru posesorii de scutere va duce la reducerea accidentelor în care sunt implicaţi aceştia.

Se vor recupera toate amenzile

Proiectul de act normativ prevede înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Colectare a Amenzilor (ANCA, care se va ocupa cu procesarea, administrarea şi colectarea de amenzi şi coordonarea pedepselor prin muncă în servicii pentru comunitate. În cazurile amenzilor neplătite până la data scadenţei, ANCA investighează cazul şi dispune ca plata amenzii să fie făcută prin emiterea unui ordin de plată direct din contul bancar al plătitorului.
ANCA poate recurge la un executor judecătoresc, poate dispune revocarea permisului auto, confiscarea autoturismului sau chiar (printr-un ordin judecătoresc) arestarea plătitorului pe o perioadă determinată de tribunal, pe lângă obligaţia de a achita amenda.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

38 COMENTARII