22 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCind au fost bani nu a fost motorina si cind e motorina nu mai sint bani

Cind au fost bani nu a fost motorina si cind e motorina nu mai sint bani

In judetul Dolj, campania agricola de toamna trebuie sa se finalizeze pina la sfirsitul lunii octombrie cu semanarea a 142.000 ha de griu si secara, 7.520 ha de orz, 4.800 ha de orzoaica de toamna si 1.100 ha de rapita. Pentru ca planul de culturi de toamna sa fie indeplinit la nivel de judet, trebuie mai intii sa se termine de arat. Pina in prezent nu s-au putut ara decit 50.400 ha teren din cele aproximativ 157.500 ha, ceea ce reprezinta 33% din suprafata ce trebuie pregatita pentru semanat.

Seceta prelungita a transformat pamintul in beton

In conditiile in care precipitatiile cazute in judet s-au situat intre 7-22 l/mp, specialistii agricoli le recomanda proprietarilor si cultivatorilor de terenuri sa renunte la araturi pentru semanatul rapitei. Gheorghe Marinica, directorul general al DGAIA Dolj, crede ca in acest an cultura de rapita se poate infiinta pe soluri nearate, dar discuite de doua ori cu discul mare. Pentru suprafata pe care se vor infiinta culturi in aceasta toamna sint necesare 20.100 de tone de motorina, din care pentru semanat – 10.600 de tone de motorina, iar pentru ogoare – 9.500 de tone.

PETROM are motorina, dar taranii nu au bani

Ultimele analize facute la nivel de prefectura au relevat faptul ca PETROM poate asigura necesarul de motorina, dar cultivatorii, mai ales taranii cu suprafete mici, nu au bani. Motorina, al carei pret variaza intre 14.000 si 15.000 de lei, are inclusa in pret si taxa de drumuri, care, pentru tractoarele care ara pe cimp, nu ar trebui sa fie platita. Pina in anul acesta, cultivatorii puteau recupera taxa de drumuri inclusa in pretul motorinei prin directiile agricole judetene, unde se depunea documentatia pentru recuperarea celor aproximativ 3.000 de lei din pretul unui litru de motorina cumparata si folosita pentru infiintarea culturilor. Din acest an, lucrurile s-au complicat.

Normele bat legea

Aparitia Legii 264/2001, care reglementeaza restituirea sumelor reprezentind cota unica aferenta carburantilor auto utilizati in domeniile transportului feroviar, naval, al agriculturii si al apararii nationale si care completeaza Legea 118/1996, a incurcat si mai mult lucrurile. Legea care modifica modalitatea de decontare a taxei de drum inclusa in pretul motorinei nu a fost urmata de normele metodologice care ar fi facut-o operabila. Ce se stie pina acum de cei interesati sa achizitioneze motorina pentru lucrarile agricole este ca dosarul cu documentele necesare decontarii nu mai este depus la Directia Agricola Judeteana, ci la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei – Directia Generala Economica si Relatii Bugetare. Legea, asa cum este ea, fara metodologie de aplicare, cuprinde si un lucru bun, in sensul ca elimina intermediarii din circuitul motorinei pentru agricultura. Pentru motorina achizitionata prin intermediari nu se returneaza taxa de drum.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS