13.9 C
Craiova
miercuri, 22 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalLegislaţie înăsprită pentru şcolile de şoferi

Legislaţie înăsprită pentru şcolile de şoferi

Ministerul Transporturilor se pregăteşte să emită un nou ordin, prin care să reglementeze strict activitatea şcolilor de şoferi şi să elimine „portiţele“ prin care unii ocoleau legislaţia în vigoare.

Încă de pe vremea lui Radu Berceanu, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a pregătit un proiect de ordin prin care să reglementeze strict activitatea şcolilor de şoferi. Una dintre prevederile viitorului act normativ interzice cu desăvârşire aşa-numitele „şcoli de apartament“, menţionând fără echivoc că „şcoala de conducători auto nu poate funcţiona în spaţii destinate prin construcţie iniţială locuirii, situate în blocuri cu mai multe etaje; se exceptează spaţiile situate la parterul sau mezaninul acestora, care prin construcţia iniţială au destinaţie comercială“.

Instruirea pentru permis, eliminată din licee

Altă prevedere, care a născut deja controverse încă dinainte de a fi aprobată, se referă la instruirea elevilor şi studenţilor din unităţile de învăţământ. Practic, unităţilor de învăţământ de stat şi particulare li se restrânge dreptul de şcolarizare pentru obţinerea permiselor de conducere. În prezent, pentru a nu face concurenţă şcolilor private, unităţile de învăţământ pot să-şi şcolarizeze doar elevii proprii pentru obţinerea permisului. Baza materială existând, preţul şcolarizării este ceva mai mic decât la şcolile de şoferi.
Ministerul Transporturilor vrea să restrângă până la eliminare numărul elevilor care să urmeze şcoala de şoferi chiar la liceul unde învaţă. Prin ordinul pe care îl pregăteşte, vor putea să facă şcoala de şoferi în cadrul liceului numai elevii de la profilul mecanic, celorlalţi rămânându-le numai opţiunea de a urma o şcoală de şoferi privată.
„Este cea mai mare discriminare posibilă care se face elevilor, nepermiţându-le să urmeze cursurile şcolii de şoferi cu profesorii de la liceul unde învaţă. Şcoala noastră, spre exemplu, oferă ca recompensă pentru elevii cei mai buni la învăţătură şcolarizare gratuită în vederea obţinerii permisului. Dacă se schimbă legislaţia, nu vom mai putea pe această cale să-i stimulăm pe elevi să înveţe. În plus, unităţilor de învăţământ li se ia şi o sursă de venit extrabugetară, care, deşi infimă, este totuşi binevenită în condiţiile finanţării insuficiente a învăţământului“, a declarat prof. Petre Cauc, directorul Grupului Şcolar „Gheorghe Bibescu“ din Craiova.
Directorul Cauc spune că o asemenea interdicţie ar putea duce, de anul viitor, la închiderea definitivă a şcolilor de şoferi din reţeaua învăţământului de stat: „Această propunere e în neconcordanţă cu preverile legislaţiei din învăţământ, care, începând cu anul şcolar următor, mai prevede conducere auto doar la clasele liceale cu calificarea «Tehnician electrician/electronist auto». Profilul mecanic nemaiavând prevăzute aceste ore de conducere auto, practic nici un elev nu va mai putea face şcoala de şoferi la liceul unde învaţă“.

Control la adeverinţe

Proiectul de ordin al Ministerului Transporturilor vine cu noutăţi şi în ceea ce priveşte activitatea instructorilor auto independenţi. Aceşti instructori nu vor mai putea încheia contracte de prestări servicii pentru pregătirea practică a cursanţilor decât cu o singură şcoală de şoferi. În plus, instructorilor auto independenţi li se impune să aibă propria maşină, distinctă de cea a şcolii de şoferi cu care au contract, pentru a face instruirea practică a cursanţilor.
„Noul act normativ interzice instructorului independent să folosească maşina şcolii, dar şi şcolilor de şoferi să folosească maşina deţinută în proprietate sau pe bază de contract de leasing de instructorul independent“, a precizat Dumitru Mateescu, şeful ARR, Agenţia Dolj.
Altă noutate pe care Ministerul Transporturilor se pregăteşte să o adopte încearcă să responsabilizeze şcolile de şoferi în privinţa instruirii teoretice a cursanţilor, pregătire peste care de cele mai multe ori cursanţii sar, trecând direct la pregătirea practică. „După finalizarea pregătirii teoretice şi promovarea testului, şcoala de conducători auto unde cursantul a efectuat această pregătire va elibera cursantului o adeverinţă (…), în două exemplare, dintre care un exemplar va fi înmânat cursantului, iar al doilea va fi adăugat la dosarul respectivului cursant. Pe toată durata efectuării pregătirii practice, cursantul va avea asupra sa un exemplar al acestei adeverinţe“, se menţionează în proiectul de ordin.
În baza unei asemenea reglementări, poliţiştii vor putea să tragă pe dreapta orice maşină de şcoală, iar dacă elevul de la volan nu are asupra sa adeverinţa de promovare a testării teoretice, îl poate trage la răspundere pe instructor. În cazul în care cursantul prezintă adeverinţa, poliţistul îşi poate da lesne seama dacă a făcut sau nu cursurile teoretice, punându-i întrebări banale, de genul recunoaşterii unui indicator. Dacă elevul de la volan nu ştie să răspundă, atunci e clar că adeverinţa nu atestă realitatea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

14 COMENTARII