24.5 C
Craiova
miercuri, 22 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCine vrea patentul IAR 99 Şoim?

Cine vrea patentul IAR 99 Şoim?

Cum a ratat România export de tehnologie militară în valoare de miliarde de dolari

Directorul Avioane Craiova SA, Radu Costaşuc, a dezvăluit recent de ce a picat afacerea livrării aeronavelor militare IAR 99 Şoim în Indonezia. La sfârşitul anului trecut, Costaşuc a fost în delegaţie în Indonezia, pentru a prezenta modelul IAR 99 Şoim.
„Am fost însoţit de un pilot şi am avut la mine un laptop cu prezentarea avionului. Indonezienii au fost foarte interesaţi şi urma să vină o delegaţie numeroasă la Craiova pentru a testa avionul. Indonezia nu voia numai produsul, ci voia să cumpere tehnologia de fabricaţie pentru a dezvolta avionul acolo. Am întrebat la Ministerul Economiei şi au fost de acord, dar au spus că nu mă pot sprijini oficial. Era un contract mai mare, care ar fi cuprins şi tehnică de infanterie, în valoare de miliarde de dolari“, a spus Costaşuc.
Ulterior, Indonezia a semnat un acord cu Coreea de Sud pentru producţia unor avioane multirol şi achiziţia de avioane de antrenament T-50, dezvoltate de coreeni în colaborare cu americanii de la Lockheed Martin. T-50 este considerat unul dintre cele mai bune avioane de pe piaţa de profil, a intrat în producţia de masă în 2005, însă are un preţ piperat: 20 de milioane de dolari/bucata. T-50 concura cu aparatul rusesc Yak – 130 şi cel de producţie cehă Alca L-159B. Spre comparaţie, preţul unui IAR 99 începe de la şase milioane de euro.
În februarie 2011, o numeroasă delegaţie indoneziană a vizitat Coreea de Sud, oficialii discutând despre achiziţia de avioane de antrenament, tancuri şi rachete. Indonezia vrea 16 avioane de antrenament. AFP şi BBC au relatat că întâlnirea a fost la un pas să ducă la un scandal de spionaj. Trei agenţi sud-coreeni ar fi fost surprinşi când încercau să copieze pe un stick USB date militare din laptopul unui delegat indonezian.

Şoimul nu zboară nici în Israel
 
Nesprijinit de statul român, IAR 99 nu este promovat nici de israelienii de la Elbit Systems, care au modernizat aparatul românesc. Elbit este consilierul Israelului pentru achiziţia de avioane de antrenament, iar în finală s-au calificat două modele: italianul M – 346 şi sud-coreeanu KAI T-50. Israelul va cumpăra 60 de avioane de antrenament de la una dintre cele două companii.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

19 COMENTARII