15.9 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriVulturii imobiliari, în picaj spre Avioane

Vulturii imobiliari, în picaj spre Avioane

Nicolae Badea, Ştefan Vuza, Gruia Stoica şi Cristian Burci sunt doar câţiva dintre afaceriştii români care se înghesuie să preia Avioane Craiova. Nici una dintre firmele acestora nu are legătură cu industria aeronautică. Pe listă mai figurează fraţii timişoreni Marius şi Emil Cristescu, un cetăţean libanez şi o firmă al cărei patron a fost implicat alături de ex-ministrul Sebastian Vlădescu în afacerile cu arme, pe relaţia Africa.

Peste 15 firme sunt interesate de privatizarea SC Avioane SA Craiova, cu mai puţin de două săptămâni înainte de expirarea termenului de depunere a ofertelor, informează surse din interiorul societăţii. Cele mai credibile dintre acestea, care au experienţă în industria aeronautică, sunt companii străine, cunoscute deja la nivel internaţional. Unul dintre investitorii interesaţi este grupul suedez SAAB – producător al avionului multirol Grippen. Altul este concernul italian Alenia Aeronautica – participant la proiectul Eurofighter Typhoon, cel mai avansat avion multirol european. Pe lista firmelor străine putem să-i trecem şi pe cehii de la Aero Vodochody – cea mai mare firmă de profil din această ţară, producător al mai multor tipuri de avioane, printre care aparatele de vânătoare şi antrenament L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-59 Super Albatros şi L-59 Alca.

 

 

Vuza şi Gruia Stoica – aeronautică pe şine

 

La cele trei companii se adaugă o listă întreagă de societăţi româneşti, cu afaceri mai mult sau mai puţin controversate, însă fără nici o legătură cu industria aeronautică. Spre exemplu, una dintre companiile pretendente este Jafco Holding Romania SA. Firma îi are în prezent ca principali asociaţi pe Eva Imad Jaffal (68,85%), o tânără de 23 de ani, de cetăţenie franceză, şi pe Jaffal Imad Mahmoud (23,53%), alţi acţionari fiind Norma Abas Choeib (6,27%) şi Nasser Eddine Talal Ali (1,33%), alt acţionar fiind Răuţă Elena Camelia – cu un procent nesemnificativ. Creierul firmei, libanezul Jaffal Imad Mahmoud, a preluat în timpul guvernării PSD, prin această firmă, societatea Chimopar SA Bucureşti (fosta Întreprindere Chimică Dudeşti), în condiţii cel puţin controversate. Pe cele 26 de hectare de teren ale Chimopar, situate în zona de sud a Bucureştiului, Jaffal a anunţat că va investi, printr-un consorţiu de bănci, circa 150 de milioane de euro, pentru realizarea unui proiect comercial ce va include, printre altele, un Media City Mall (cu 115 magazine, un hipermarket şi mai multe cinematografe), galerii şi depozite de mobilă. Omul de afaceri Ştefan Vuza este şi el foarte interesat de Avioane Craiova, având în vedere că a cumpărat dosarul de prezentare a societăţii şi la celelalte tentative de privatizare. Societatea scoasă acum la înaintare este Inav SA Bucureşti.

Inav este controlată de Vuza printr-o reţea de firme, pe traseul Erre 2 International SRL Bucureşti – Iasitex SA Iaşi – A 2 Impex SRL Ploieşti – Uzuc SA Ploieşti – A 1 Impex SRL Cluj – Sinterom SA Cluj – Contactoare SA Buzău şi Serviciile Comerciale Române (SCR). Metav SA este altă firmă pretendentă, la care acţionar majoritar este Meteor SA Bucureşti (cu 54,26% din acţiuni), controlată, la rândul ei, de trei societăţi cipriote (Wellkept Properties Ltd. – 54,21%, Weibridge Holdings Ltd. – 29,53% şi Coleborn Trading Limitted – 10%). Gruia Stoica este alt om de afaceri, potent, dar discret, care vrea Avioane SA. Stoica vrea să preia societatea din Bănie prin Grampet SA Bucureşti. Această societate este deţinută majoritar de Gruia Stoica (73,37%) şi Adriana Didilă (26,61%), ceilalţi acţionari având procente nesemnificative. Grupul Grampet rulează afaceri de peste 110 milioane de euro, în principal în domeniul feroviar. Recent, compania şi-a evaluat activele deţinute pe piaţa locală la 225 de milioane de euro, mai mult de jumătate din această valoare fiind asigurată de materialul rulant. Din grupul controlat de Gruia Stoica face parte cel mai mare operator privat de marfă, Grup Feroviar Român (GFR), precum şi alte companii, cum sunt Reva Simeria, Turist Semenic sau Rovit. Operatorul mai deţine peste graniţă companiile Bulgaria Railway, Train Hungary şi a cumpărat 70% din acţiunile Zelvoz Smederevo – principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia.

 

Burci şi Ceauşelu – afacerişti feroce

 

Dacă tot am vorbit de afaceriştii din domeniul feroviar, se cuvine să-l amintim aici şi pe controversatul Cristian Burci, prin firma Railways System – înregistrată în Luxemburg. Printre firmele din listă figurează şi Pro Faur Invest Romania – societate controlată de fraţii Marius şi Emil Cristescu, prin Begacom SA Timişoara şi Faur SA Bucureşti (la care Begacom este acţionar majoritar, cu 96,6% din capitalul social). Fraţii Cristescu operează cu precădere în industria petrolieră şi în afacerile imobiliare. Şi lista nu se opreşte aici. Continuăm cu SC Lord Expert Consult Romania SA, firmă la care acţionar majoritar (96,6%) este Bogdan Ceauşelu, alături de care mai deţine participaţii Teodora Sidorenco (3,33%). Numele lui Ceauşelu este cunoscut presei în special datorită asocierii sale în firma Boss Exim Trading Group SRL Bucureşti, din care deţine în prezent 67%, celălalt acţionar fiind Otto Breuer (33%). Ceauşelu a ajuns acţionar majoritar în firmă după ce a cumpărat 33% din acţiuni de la Sebastian Vlădescu, fost ministru al finanţelor şi actual secretar de stat în Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF). Conform dezvăluirilor presei centrale, firma a fost implicată în afaceri cu armament pe relaţia Africa. Tot conform presei, Bogdan Ceauşelu a fost implicat în mai multe tran-zacţii cu armata română. Otto Brauer este general în rezervă, fost adjunct al Centralei Canalului Dunăre – Marea Neagră. Pentru această afacere, în firmă a fost cooptat şi Adrian Ghiţă, fost angajat al companiei de armament Romtehnica şi fiul generalului în rezervă Grigore Ghiţă, condamnat pentru masacrul de la Otopeni din 1989.

 

Nicolae Badea, pasionat de Craiova

 

Încheiem cu firma MBL Computers Bucureşti, controlată majoritar (80%) de Nicolae Badea, preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) de la FC Dinamo Bucureşti. Celălalt acţionar al societăţii (20%) este Wildcom Ltd., o companie cipriotă. Nicolae Badea a fost numit recent membru în CA la Electroputere Craiova, alături de bunul său prieten şi partener de afaceri, iordanianul Fathi Taher, împreună cu care a cumpărat 80% din acţiunile FC Rapid Bucureşti. Omul de afaceri este ginerele fostului demnitar comunist Ion Dincă şi cumnat cu Puiu Popoviciu – unul dintre marii dezvoltatori imobiliari din România. Printre cele mai cunoscute afaceri ale lui Badea se numără lanţurile de restaurante Pizza Hut şi KFC. Firmele Computerland şi MBL Computers sunt afacerile principale de pe piaţa IT. Afaceristul mai are acţiuni la Orange Romania şi hotelul Howard Johnson, din Bucureşti.

La atâtea firme româneşti interesate, sindicaliştii de la Avioane se întreabă, pe bună dreptate, ce planuri se ascund în spatele intenţiei de preluare a fabricii. „Sunt periculos de multe firme româneşti interesate de fabrică, dar ele nu au legătură cu aeronautica. Eu nu cred că vor să construiască aeronave. Cred că sunt interesate mai degrabă de afacerile cu americanii de la Ford. Poate că vor să vândă terenul către americani, în ideea că aceştia se vor extinde. În criteriile de desemnare a câştigătorului, 75% contează preţul oferit pe pachetul de acţiuni, restul de 25% contând pentru investiţiile realizate. Tare mi-e teamă că afaceriştii români vor plusa pe preţ, pentru a câştiga“, a declarat Victor Peţa, liderul sindical al societăţii.

Societatea merge în pierdere

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) scoate la vânzare 80,9% din capitalul social al Avioane Craiova, termenul- limită pentru depunerea ofertelor finale îmbunătăţite fiind 17 aprilie. Înfiinţată în 1972, societatea este în prezent unicul producător de aeronave de tip militar din România. În 2007, firma a înregistrat o pierdere de şapte milioane de lei (1,96 milioane de euro), iar cifra de afaceri a scăzut cu 5,5%, la 23,44 milioane de lei (6,49 milioane de euro).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII