16.7 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăMagazinApariţii editoriale

Apariţii editoriale

Istoria romanţată a unui safari
de Daniela Zeca
Editura Polirom

Deşi se petrece pe controversatul şi fascinantul tărâm al Africii de Nord, „Istoria romanţată a unui safari“ este o parabolă a vânătorii într-o lume globală, a competiţiei: o tânără europeană şi un musulman sunnit din Magreb se îndrăgostesc fulgerător şi compun o intensă, dar scurtă poveste de dragoste, pe fundalul saturat de culori şi miresme al unei lumi străvechi în transformare.
Darrielle şi Mehria sunt doi oameni puternici care se caută unul pe celălalt, dar fiecare greşeşte direcţia de mers. Bărbatul din cuplu trăieşte în utopia unei lumi agitate, dominate de tehnologie şi de progres, pe când femeia are nostalgia oazelor cu palmieri, în care timpul stă pe loc.
Departe de a fi o idilă, romanul, cu accente ironice şi parodice, este vizual ca un film şi incitant ca orice poveste de viaţă spusă cu naturaleţe, dar şi cu febra îndrăgostitului.
„Romanul poate fi considerat o replică feminină şi postmodernă a lui «Maitreyi» şi este foarte probabil că va deveni, pentru multă vreme, asemenea romanului lui Mircea Eliade, un bestseller. Ca şi în «Maitreyi», exotismul este resorbit integral în poveste, ni se înfăţişează doar ca o fosforescenţă a ei, se confundă cu misterul însuşi al dragostei. Descrierea stilului de viaţă propriu societăţii tunisiene, a spaţiului mediteraneean, a întinderii deşertului se realizează firesc, fără acea emfază turistică pe care o detectăm la alţi autori“, consideră Alexandru Ştefănescu.
„«Istoria romanţată a unui safari» este un roman exotic, care nu povesteşte atât despre lumea arabă, cât despre mirajul ei. Alcătuit ca o culegere de povestiri, văzute prin ochii unei europene îndrăgostite, cartea uimeşte prin stilul matur, sigur şi voluptuos. Daniela Zeca are forţă narativă, inteligenţă şi mult talent, amestecul de senzualitate şi pitoresc fiind susţinut de o emoţie epică egală, autentică, eliberată de bine ştiutele ambiţii auctoriale: personalitatea scriitoarei se topeşte în fraza ritmată (după modelul versetelor coranice) şi mai ales în calitatea evidentă a imaginilor. Ea nu povesteşte, ci creează limbajul povestirii, unul pe cât de simplu ca informaţie, pe atât de bogat în sugestii, distribuite fără economie în zona vastă a psihologiei sociale, ceea ce şi constituie marca acestei cărţi, imposibil de citit pe sărite sau în reprize“, spune Doina Ruşti.
Daniela Zeca este absolventă a Facultăţii de Litere din Bucureşti, a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi a unui masterat în ştiinţele comunicării. Din anul 2001, este doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti şi lector la catedra de presă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul aceleiaşi universităţi. La sfârşitul anului 2006 a primit distincţia „Personalitatea europeană a anului pentru România“ – secţiunea televiziune, acordată de Fundaţia Eurolink şi Comisia Europeană. Din martie 2003, a fost redactor-şef al redacţiei Literatură Arte, iar în prezent este directorul canalului TVR Cultural.
A mai publicat volumele: „Orfeea“ (poezie, Viitorul Românesc, 1994), „Îngeri pe carosabil“ (proză, Coresi, 2000), „Melonul domnului comisar“ (critică literară, Curtea Veche, 2005), „Jurnalismul de televiziune“ (Polirom, 2005), „Totul la vedere. Televiziunea după Big Brother“ (Polirom, 2007) şi „Veridic“. „Virtual. Ludic. Efectul de real al televiziunii“ (Polirom, 2009).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS