13.3 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalLicitaţia „Autobuzul“, anulată la CNSC

Licitaţia „Autobuzul“, anulată la CNSC

Procedura de atribuire a contractului de zece milioane de euro pentru achiziţia a 50 de autobuze noi a fost anulată din cauză că Primăria Craiova a greşit din nou caietul de sarcini, spune CNSC. Aspectele controversate au fost norma de poluare a motorului (Euro V), structura de rezistenţă a caroseriei şi procedura de achiziţie prin acord-cadru.

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a anulat licitaţia organizată de Primăria Craiova pentru achiziţionarea a 50 de autobuze noi, pe un contract estimat la 45 de milioane de lei (10 milioane de euro) fără TVA. Decizia a fost publicată ieri, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). După cum a relatat GdS („Afacerea «Autobuzul», anul şi scandalul“ – în ediţia din 20 februarie 2014 ), Evobus Romania SRL (dealer Mercedes) a cerut CNSC să anuleze procedura de atribuire, din cauză că documentul întocmit de primărie nu respectă legislaţia în vigoare. Printre altele, Evobus SRL reclama cerinţele legate de motorul autobuzelor, structura de siguranţă a caroseriei şi modalitatea de achiziţie (acord-cadru). Reclamantul a atras atenţia că prevederile caietului de sarcini fac referire „exclusiv la norma de poluare Euro V“, excluzând „în mod nejustificat din sfera autobuzelor eligibile pe cele al căror motor respectă norma Euro VI“. Potrivit normelor europene, începând cu 1 ianuarie 2014, pentru omologarea autobuzelor noi, norma de poluare Euro VI este obligatorie. „Includerea în categoria motoarelor eligibile a celor care îndeplinesc norma Euro V, în contextul în care acest tip de motoare nu mai poate echipa vehicule noi la nivel european de la începutul anului 2014, contravine principiului legalităţii şi este întru totul nejustificată“, a susţinut contestatorul. CNSC a constatat că primăria chiar prin anunţul de participare a invitat viitorii ofertanţi la o procedură de achiziţie „care să respecte standardul de poluare EEV“, în timp ce caietul de sarcini ataşat acestuia conţinea în titlu referirea exclusivă la „norma de poluare Euro V cu tehnologie EEV“. Prin urmare, „se confirmă existenţa unor diferenţe de exprimare a autorităţii contractante (…) care ar putea să conducă la aprecieri diferite, în procesul de ofertare, privitor la posibilitatea întocmirii unor propuneri tehnice cu soluţii diferite, respectiv la consideraţii că o ofertă care nu ar conţine doar produse cu «norma de poluare Euro V cu tehnologie EEV», ar fi neconformă caietului de sarcini“, arată CNSC. Consiliul consideră că „autoritatea contractantă ar fi trebuit, cel puţin, să emită o clarificare, prin care să precizeze că toate referirile sale din documentaţia de atribuire la norma de poluare privesc o singură condiţie opozabilă ofertanţilor: minimum Euro V cu tehnologie EEV“. Primăria Craiova nu a făcut însă rectificările de rigoare.

Caroseria, alt aspect controversat

Alt punct contestat a fost structura de rezistenţă a caroseriei. Potrivit caietului de sarcini, în funcţie de materialul din care este realizată, se acordă cinci puncte (oţel carbon) sau zece puncte (inox, aluminiu). Reclamantul susţine că „prin introducerea unui punctaj mare pentru caroseria din inox ce poate fi oferită doar de un singur producător de pe piaţa românească, autoritatea a reglementat un factor de evaluare care conduce la distorsionarea rezultatului aplicării procedurii“. Consiliul a considerat că „preferinţa pentru un anumit material din care să fie făcută structura de rezistenţă a acesteia nu poate fi justificată obiectiv de autoritatea contractantă“. La alegerea acestui factor de evaluare, primăria trebuia să aibă în vedere „nu materialul din care se asigură structura de rezistenţă, ci caracteristicile tehnice ale acesteia, care să reflecte nivelul calitativ pe care să-l puncteze diferenţiat“.
Nici în ceea ce priveşte achiziţia printr-un acord-cadru, CNSC nu dă dreptate primăriei. „Autoritatea contractantă estimează posibilitatea angajării sale în două contracte subsecvente, pe baza cărora ar putea achiziţiona maximum 40 de autobuze chiar din primul an, ceea ce relevă o disponibilitate financiară anuală ce nu ar justifica însă utilizarea acordului-cadru pe o durată de patru ani“, concluzionează raportul CNSC. În consecinţă, CNSC a dispus anularea procedurii de atribuire. Este a doua licitaţie pentru autobuze cu scandal în mai puţin de un an. În 2013, primăria a fost acuzată că face jocurile unui singur producător, deoarece a impus prin caietul de sarcini ca autobuzele să aibă rezervorul cu o capacitate minimă de 300 de litri. În final, licitaţia a fost anulată deoarece s-a prezentat un singur ofertant, suma cerută fiind peste bugetul alocat de municipalitate. Pe 19 februarie, GdS a transmis Primăriei Craiova o solicitare prin care se cer explicaţii despre modul în care a fost întocmit caietul de sarcini. Abia ieri, municipalitatea a răspuns solicitărilor noastre, susţinând că documentaţia de atribuire respectă legislaţia în vigoare. Întrebată de ce se cere obligatoriu norma Euro V pentru motor, deşi de la 1 ianuarie 2014 norma obligatorie este Euro VI, municipalitatea ne-a transmis că „începând cu 1 ianuarie 2014, este obligatorie fabricarea de autovehicule cu norma Euro VI. Înmatricularea autovehiculelor noi cu norma Euro V este permisă până la 31 decembrie 2014“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS