21.6 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalBoroghină, „Recitindu-l pe Shakespeare“ la Gdansk

Boroghină, „Recitindu-l pe Shakespeare“ la Gdansk

În aceste zile (1-6 august), Institutul Cultural Român de la Varşovia a susţinut logistic şi financiar o participare românească la Festivalul Internaţional de Teatru „Shakespeare“ de la Gdańsk, una dintre cele mai prestigioase manifestări teatrale europene. Festivalul de anul acesta, aflat la cea de-a şaptea ediţie, a prezentat spectacole din Georgia, Germania, Croaţia, România şi Polonia.
Spectacolul românesc selectat pentru ediţia din acest an a festivalului a fost monodrama „Recitindu-l pe Shakespeare“. „Lumea întreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori“, în regia şi interpretarea maestrului Emil Boroghină (foto), director fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova, preşedintele Fundaţiei Shakespeare şi vicepreşedinte al Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare. Reprezentaţiile au avut loc în zilele de duminică (4 augus) şi luni (5 august), pe scena Teatrului „Wybrzeże“ din Gdańsk, ambele fiind urmate de discuţii între realizatorii români şi public. „A fost de-a dreptul excelent! Mă refer la modul cum a fost primit recitalul-spectacol «Recitindu-l pe Shakespeare» în cele două seri în care l-am susţinut în faţa unui auditoriu select de la Gdansk. Reamintesc că Festivalul Shakespeare de la Gdansk este considerat, ca şi Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova, unul dintre cele mai importante festivaluri europene dedicate creaţiei shakespeariene“. Acest recital a fost susţinut în această vară de Emil Boroghină şi pe 12 iulie, la Festivalul Shakespeare de la Gyula.
Revenind la Festivalul „Shakespeare“ 2013 de la Gdansk: acesta a fost completat de conferinţa internaţională „Limbajele puterii/Limbajele artei“, care a avut loc în perioada 1-4 august, la Primăria Veche din Gdańsk. Punctul de plecare al temei conferinţei l-a reprezentat punerea în scenă, în 1992, a piesei „Titus Andronicus“ de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete, scenografia Ștefania Cenean, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova (manager: Emil Boroghină). În rolurile principale: Ştefan Iordache, Valer Dellakeza, Valeriu Dogaru şi alţii.
Apărută la doi ani de la căderea regimul comunist al lui Nicolae Ceauşescu, piesa maestrului Silviu Purcărete a fost receptată nu numai ca un comentariu politic, o analiză profundă a răului, dar şi ca o parabolă atemporală. A fost o modalitate complet nouă de a vorbi despre politică şi putere, şi totodată de a supune analizei critice limbajul folosit de acestea. Limbajul nu numai în sensul unui sistem fonetic de comunicare, ci şi în cel de instrument al forţei, violenţei, manipulării psihice şi fizice, falsităţii şi minciunii. În 1993, „Titus Andronicus“ a primit „Premiul Criticii pentru cel mai bun spectacol străin“, din partea Asociației Criticilor de Teatru din Quebec. Conform comunicatului ICR, scopul conferinţei de la Gdansk, aflată în strânsă legătură cu festivalul, a fost analiza modului în care regizorii tinerei generaţii vorbesc despre lume prin intermediul aceleiaşi opere a lui Shakespeare, „Titus Andronicus“.
Festivalul Internaţional de Teatru de la Gdansk s-a încheiat aseară cu spectacolul „Cântecele lui Lear“, în interpretarea actorilor de la Polski Theatre din Wroclaw.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS