15.6 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalAfacerea „Autobuzul“

Afacerea „Autobuzul“

Primăria s-a hotărât să cumpere spre sfârşitul acestui an 50 de autobuze noi cu podea joasă, al căror preţ se învârte în jurul sumei de 200.000 de euro. Dotate cu aer condiţionat, încălzire, computer de bord, GPS, semnal wireless şi cu podea joasă, autobuzele vor scoate din bugetul municipalităţii anual circa trei milioane de euro timp de cinci ani. Ceea ce surprinde este graba de a cumpăra autobuzele oarecum în detrimentul altor caracteristici tehnice, din moment ce municipalitatea pune mai mult preţ pe termenul de livrare decât pe structura de siguranţă a caroseriei sau pe perioada de garanţie a autobuzelor.

Primăria Craiova a publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţul de participare la licitaţia pentru achiziţionarea a 50 de autobuze noi. Suma pusă la bătaie, din bugetul local al oraşului, este de peste 51 de milioane de lei plus TVA (circa 14 milioane de euro), bani care urmează să fie plătiţi pe o perioadă de cinci ani. Din această sumă preţul estimat al autobuzelor este de peste 37 de milioane de lei plus TVA, iar diferenţa de aproape 14 milioane de lei plus TVA reprezintă costurile cu plata comisioanelor şi a taxelor pe perioada leasingului financiar, metoda aleasă de primărie pentru achiziţie. Potrivit anunţului de participare, municipalitatea vrea ca la finalul contractului valoarea reziduală să fie 0, să achite un avans de 10% din valoarea contractului, ratele lunare să fie egale, iar dobânda fixă pe toată perioada contractului. Cine va câştiga licitaţia vom afla cel mai devreme la toamnă. Dacă nu vor exista contestaţii, ofertele vor fi deschise la începutul lunii septembrie.

Pe ce cheltuim 14 milioane de euro

După cum scrie în caietul de sarcini, autobuzele trebuie să aibă o lungime de minimum 11 metri şi maximum 12 metri, motor Euro V, să fie destinate transportului urban şi să fie ecologice, adică să fie dotate cu tehnologia EEV, (cu emisii reduse de gaze). Podeaua autobuzului trebuie să fie complet coborâtă pe toată suprafaţa aflată la dispoziţia călătorilor. Autobuzul trebuie să fie dotat cu rampă manuală pentru scaune cu rotile, motor în şase cilindri dispuşi în linie, în patru timpi, montat în spate şi controlat electronic, cu o capacitate cuprinsă între 7.000 şi 9.500 de centimetri cubi. Cutia de viteze trebuie să fie automată, în şase trepte, controlată electronic. Vehiculul va avea trei uşi cu câte două foi, comandate electronic şi cu acţionare pneumatică, aer condiţionat şi încălzire independentă de motor astfel încât, la o temperatură exterioară de minus 15 grade, în autobuz să fie plus 15 grade Celsius. De asemenea, autobuzul trebuie să fie dotat cu sistem audio de informare a călătorilor, antene GSM, GPRS, 3G, GPS, WIFI şi indicatoare de traseu exterioare cu leduri. În el trebuie să intre minimum 90 de călători, iar numărul de scaune este de cel puţin 27. Scaunele vor fi din plastic tratat antistatic, rezistente la acte de vandalism. Firma care va câştiga contractul de 14 milioane de euro va fi obligată să organizeze, doteze şi menţine un centru service la sediul beneficiarului pe toată perioada de garanţie. Aici vor fi instruiţi o parte din angajaţii RAT Craiova. Municipalitatea cere vânzătorului să garanteze funcţionarea fără defecţiuni a unui autobuz pe o perioadă de cinci ani sau pe o distanţă de 300.000 de kilometri. Iar cerinţele continuă la detaliu. Ceea ce surprinde la caietul de sarcinci este importanţa acordată de primărie termenului de livrare a autobuzelor. Criteriile de departajare a firmelor concurente sunt două mari şi late: preţul – care are o pondere de 60% în punctajul final şi caracteristicile tehnice, termenul de garanţie şi de livrare – cu o pondere de 40%. Aici primăria pune mai mult preţ pe livrarea rapidă a autobuzelor în detrimentul garanţiei sau a structurii de siguranţă a caroseriei. Cele 40 de puncte se împart, ca importanţă astfel: impactul operaţional energetic şi de mediu – 10 puncte, structura de siguranţă a caroseriei – cinci puncte, perioada de garanţie – cinci puncte şi… inexplicabil, termenul de livrare pentru diferenţa de 30 de autobuze (primele 20 trebuie livrate imediat după licitaţie – n.r.) – 20 de puncte. Acest din urmă criteriu este de două ori mai important pentru primărie decât garanţia şi structura de siguranţă a caroseriei luate la un loc. În condiţiile în care firmele ofertante vor avea preţuri sensibil egale, câştigător va fi cel care va avea pe stoc sau în timp rapid aceste autobuze. Primăria nu motivează de ce acordă un punctaj uimitor de mare acestui criteriu în dauna altora mult mai importante, ci se rezumă să spună că este nevoie de suplimentarea numărului de autobuze pe perioada cât se lucrează la modernizarea liniei de tramvai.

Adus, plimbat… cumpărat?

În vara anului trecut, primarul Craiovei a adus în urbe demonstrativ, un autobuz pe care l-a prezentat jurnaliştilor, spunând că aşa ar trebui să arate şi cele pe care le va cumpăra primăria. Era vorba de un autobuz marca Otokar, dotat cu încălzire performantă pentru perioada iernii, aer condiţionat care să asigure răcoare pe timpul verii şi alte dotări specifice standardelor impuse în prezent în ţările europene, cum ar fi podeaua joasă şi rampa pentru persoanele cu handicap. Mijlocul de transport în comun a fost pus la dispoziţie de firma MHS Truck&Bus. Un asemenea autobuz de 12 metri lungime, cu trei uşi şi toate celelalte dotări, are o capacitate de circa 100 de călători, din care 40 pe scaune, şi costă între 150.000 şi 200.000 de euro. La un calcul simplu, preţul unui autobuz pe care primăria vrea să-l cumpere la această licitaţie este de 208.000 de euro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS