15.1 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalRomii fug de liceu

Romii fug de liceu

Locuri libere în clasele de la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti“ sau cele de la Liceul de Informatică „Ştefan Odobleja“. Nu a fost o greşeală la repartizarea computerizată, ci sunt locuri pentru elevii romi, cărora li se oferă şansa să înveţe la un liceu de prestigiu, concurând între ei, şi nu cu alte sute de copii, ca la admiterea obişnuită.

Mai puţin de jumătate din locurile puse la dispoziţie de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj pentru absolvenţii de gimnaziu de etnie romă au fost ocupate. ISJ Dolj a rezervat în acest an 58 de locuri la liceu şi 43 la şcolile de arte şi meserii (SAM) pentru elevii romi, dintre aceste ocupându-se 23 la liceu şi cinci la SAM. Absolvenţii romi au avut şansa să ajungă în majoritatea unităţilor de învăţământ din judeţ, la Liceul de Artă, la Seminarul Teologic, Liceul Adventist, Liceul cu Program Sportiv. „Au rămas locuri neocupate în majoritatea unităţilor de învăţământ care au avut locuri pentru elevii romi. Singurele care s-au ocupat au fost cele şase locuri de la CN «Gheoghe Chiţu» şi cele două de la CN «Elena Cuza». La CN «Fraţii Buzeşti» a fost un loc care nu s-a ocupat“, a explicat Aurelia Iliuţă, şefă serviciu din cadrul ISJ Dolj.

 

Au renunţat la locurile speciale ca să concureze cu românii

 

Absolvenţii romi de gimnaziu au intrat la liceu cu medii mari, chiar dacă au concurat între ei. Unii chiar au renunţat la locul gratis de la liceu şi s-au înscris la admiterea computerizată. „Cea mai mare medie a fost 9,65, dar eleva a renunţat şi va participa la admiterea computerizată. Acelaşi lucru l-a făcut şi elevul de pe locul al doilea, care a avut 9,35. Cele mai mari medii cu care elevii romi au intrat la liceu pe locurile speciale pentru ei au fost 8,96 şi 8,77“, a precizat Aurelia Iliuţă.

 

„Nu s-au făcut de râs“

 

Tradiţia păstrată cu sfinţenie în unele familii, lipsa părinţilor care să îi îndrume, dar şi o slabă informare sunt motive care îi determină pe tinerii romi să renunţe la un loc la liceu obţinut cu uşurinţă.

„Nu sunt informaţi nici ei, nici familiile lor. În majoritatea cazurilor, părinţii sunt plecaţi în străinătate, iar rudele nu îi pot sprijini, din diferite motive. Altă problemă este şi lipsa mediatorilor şcolari, care ar trebui să fie prezenţi în unităţi de învăţământ unde sunt foarte mulţi elevi romi şi să îi ajute să se integreze, să le asigure accesul la educaţie. Din toamnă vom avea câteva posturi în Dolj“, a explicat Adriana Rotaru, psiholog şcolar. Odată ajunşi în licee de renume, elevii romi reuşesc să se integreze şi să înveţe.

„Acum doi ani am avut câţiva elevi romi şi pot spune că s-au adaptat la nivelul clasei. Nu au fost de 9 şi 10, dar nici nu s-au făcut de râs. Şi în acest an am înţeles că ni se vor repartiza câţiva elevi romi“, a spus Mircea Năstase, directorul CN „Elena Cuza“ din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

21 COMENTARII