15.1 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDemnitarii, controlati din tata-n fiu

Demnitarii, controlati din tata-n fiu

Averile demnitarilor ar putea fi verificate si dupa cinci ani de la parasirea functiei, iar procedura ar putea fi continuata si asupra mostenitorilor ori deschisa direct la adresa acestora, in trei ani de la succesiune, potrivit proiectului legii privind controlul averilor elaborat de Ministerul Justitiei.


Potrivit proiectului de lege, sunt obligati sa depuna declaratii de avere si de interese presedintele si primul-ministru; consilierii prezidentiali si consilierii de stat; deputatii si senatorii; ministrii, secretarii de stat si subsecretarii de stat; personalul diplomatic si consular, precum si alte categorii de persoane, la care facea referire si Legea nr. 115/1996 privind controlul averilor. De asemenea, sunt obligate sa depuna astfel de declaratii si persoanele candidate in alegeri.


Declaratia de avere se face in scris, pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale privind falsul in declaratii si trebuie sa cuprinda bunurile proprii, bunurile comune si cele detinute in indiviziune de catre declarant si familia acestuia (adica sot/sotie si copiii din intretinere).


Declaratia de avere trebuie depusa in 15 zile de la data numirii, alegerii in functie ori inceperii activitatii si trebuie actualizata in fiecare an, pâna cel târziu la 31 mai. In termen de cel mult 15 zile de la data incheierii mandatului sau a incetarii activitatii, aceste persoane au obligatia sa depuna o noua declaratie, privind averea pe care o detin la data respectiva.


Declaratiile de avere trebuie publicate, in cel mult zece zile de la depunere, pe pagina de internet a institutiei unde isi desfasoara activitatea demnitarul.


Nume si functii facute publice


Numele si functiile celor care nu depun declaratii de avere in termenul legal de 15 zile trebuie facute publice, prin publicare pe pagina de internet a Directiei Nationale de Integritate (institutia din subordinea ANAF abilitata sa aplice aceasta lege) si a autoritatii sau institutiei in care lucreaza demnitarul.


Potrivit proiectului de lege, sunt supuse controlului bunurile si valorile dobândite, primite ori detinute de persoane interpuse sau prin intermediul acestora, precum si cele transmise cu titlu gratuit sau oneros catre orice persoana.


Controlul averii unei persoane care a detinut o demnitate publica sau o functie publica poate fi efectuat si ulterior, in termen de cel mult cinci ani de la data incheierii mandatului sau a incetarii activitatii. Procedura de control inceputa impotriva unei persoane poate continua si impotriva mostenitorilor si poate avea ca obiect si bunurile sau valorile dobândite de testatorul sau legatarul persoanei cercetate sau primite de la acestea.


Procedura de control poate fi pornita si direct impotriva mostenitorilor, dar numai in cel mult trei ani de la data deschiderii succesiunii. Mostenitorii raspund numai in limita valorii bunurilor dobândite prin succesiune, in situatia in care au acceptat mostenirea sub beneficiu de inventar.


Persoana a carei avere este supusa cercetarii poate prezenta inspectorului financiar probe in aparare, poate solicita admiterea de probe si, daca considera necesar, poate depune o declaratie in care sa arate veniturile realizate, bunurile detinute si modul dobândirii averii, se arata in proiectul de lege.


Masuri asiguratorii


In situatia in care exista pericolul ca persoana controlata sa se sustraga, sa-si ascunda ori sa-si risipeasca patrimoniul, punând in pericol cercetarea, inspectorul financiar poate dispune masuri asiguratorii conform Codului de Procedura Fiscala. Masurile asiguratorii pot fi duse la indeplinire si de organul financiar competent, la solicitarea inspectorului financiar si pot fi dispuse asupra bunurilor persoanei cercetate sau sotului acesteia, precum si asupra bunurilor sau valorilor detinute de mostenitori. Pe parcursul procedurii de control, urmaririi penale sau judecarii cauzei, bunurile si valorile in privinta carora s-au aplicat masurile asiguratorii nu pot forma obiectul executarii silite de catre alti creditori.


Masurile asiguratorii inceteaza la clasarea cauzei sau la data ridicarii sau revocarii acestora de catre inspectorul financiar, judecator sau, dupa caz, procuror.


In cazul in care din datele din dosar rezulta ca, intre averea dobândita si cea declarata pe parcursul exercitarii functiei, exista diferente vadite si ca unele bunuri ori valori nu puteau fi dobândite din veniturile legale realizate, persoana in cauza are obligatia de a depune, in termen de 20 zile de la solicitarea inspectorului financiar, dovezi privind justificarea rezonabila a averii sale, se mai arata in proiect.


Avocatii, nemultumiti


Propunerea legislativa privind controlul averilor, formulata de Ministerul Justitiei, prin care se stipuleaza, printre altele, incompatibilitatea profesiei de avocat cu cea de parlamentar, a iscat controverse. In timp ce Monica Macovei considera incalcarea acestor prevederi drept o „abatere disciplinara“, presedintele UAR, Calin Andrei Zamfirescu, se opune, sustinând ca toate parlamentele lumii sunt pline de avocati.


Potrivit proiectului elaborat de Ministerul Justitiei, postat joi seara pe site-ul institutiei, avocatii nu pot fi parlamentari, membri ai guvernului sau alesi locali, incalcarea acestor prevederi fiind considerata abatere disciplinara.


In replica, presedintele Uniunii Avocatilor din România (UAR), Calin Andrei Zamfirescu, s-a aratat indignat fata de aceasta propunere, argumentând ca „toate parlamentele lumii sunt pline de avocati“.


„Tot corpul de avocati se opune initiativei de a se declara incompatibil mandatul de parlamentar cu profesia de avocat“, a declarat, citat de Mediafax, presedintele UAR, Calin Andrei Zamfirescu.


El nu a exclus faptul ca exista aparatori care au probleme de moralitate, dar ca aceste situatii trebuie prezumate. „Ce se intâmpla la noi insa…“, a incheiat Zamfirescu.


Conform proiectului, calitatea de deputat si senator este incompatibila, printre altele, cu orice functie de conducere sau de cenzor la societatile comerciale, civile, bancare sau institutii de credit, societati de asigurare si financiare, precum si la institutiile publice, asociatii sau fundatii, cu cea de reprezentant al statului in Adunarile Generale ale societatilor mentionate sau de manager ori membru al Consiliilor de Administratie ale regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale.


Totodata, este considerat a fi in incompatibilitate parlamentarul care are calitatea de membru al unui grup de interes economic ori pe cea de avocat, executor judecatoresc, notar public ori lichidator judiciar. Aceeasi incompatibilitate este valabila pentru membrii guvernului, pentru primari si viceprimari, precum si pentru consilieri locali. In cazul consilierilor locali, este exclusa si functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, administrator, membru al Consiliului de Administratie sau cenzor la regiile autonome si societatile comerciale de interes local infiintate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori judetean, sau la regiile autonome si societatile comerciale de interes national care isi au sediul sau care detin filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Aceeasi incompatibilitate priveste, in cazul consilierilor locali, si functia de presedinte sau de secretar al Adunarilor Generale ale Actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala de interes local ori una de interes national cu sediul sau cu filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Incompatibilitate exista si in situatia in care sotul sau rudele de gradul I ale alesului local detin calitatea de actionar semnificativ la unul dintre agentii economici mentionati. Potrivit proiectului, actionar semnificativ este persoana care exercita drepturi aferente unor actiuni sau parti sociale care, cumulate, reprezinta cel putin zece la suta din capitalul social sau ii confera cel putin zece la suta din totalul drepturilor de vot in Adunarea Generala.


Toate aceste persoane sunt obligate ca, la data depunerii juramântului, sa declare ca nu se afla in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute de lege, iar ulterior sa opteze pentru una din calitati, intr-un termen stabilit in raport de situatie si care, in general, este de 30 de zile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS