16.7 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFurnizorii Ford „jonglează“ cu personalul

Furnizorii Ford „jonglează“ cu personalul

De când uzina Ford a început să oprească temporar producția de vehicule și motoare, și furnizorii din România au trecut prin perioade dificile, în sensul că unii au fost nevoiți să disponibilizeze personal sau au renunțat la oamenii plasați în fabrici prin agenții de muncă temporară. Există și unii furnizori care spun că, deocamdată, nu dau afară din angajați.

Opririle temporare de producție ale fabricantului auto din Craiova le-au dat planurile peste cap furnizorilor care au urmat compania în România și și-au deschis operațiuni de producție fie pe strada Henry Ford din Craiova, adică în incinta fabricii, fie în județul Olt. Dacă, în urmă cu trei ani, când se stabileau în jurul fabricii, furnizorii cei mai importanți estimau că vor angaja în jur de 2.000 de oameni, în 2012, angajările efective la toți furnizorii totalizau sub 1.500 de persoane, cu tot cu contractele de muncă încheiate la agenții de muncă temporară care plasează personal în făbricuțele furnizorilor. Anul acesta, cei mai importanți furnizori ai Ford mai au câteva sute de angajați cu contracte de muncă și alte câteva zeci sau sute sunt aduși temporar în societățile care lucrează pentru Ford.
Producătorul auto a început să diminueze fabricarea de vehicule și motoare în uzina craioveană din septembrie 2013, moment în care au început perioadele de șomaj tehnic pentru angajații companiei. Cam din aceeași perioadă au început și furnizorii să își redimensioneze numărul de personal. Din bilanțurile contabile rezultă diminuări de personal, iar reprezentanții companiilor spun că nu au mai prelungit contractele celor angajați pe perioadă determinată sau celor aduși prin firme de intermediere de personal.
Din septembrie, Ford lucrează doar trei zile pe săptămână, iar această reducere a producției se răsfrânge și asupra furnizorilor, mai ales asupra acelora care au drept client unic producătorul auto din Bănie.

Kirchhoff a renunțat la oamenii angajați temporar

Producătorul de caroserii Kirchhoff Automotive avea, în 2012, circa 133 de angajați permanenți, deși estimările inițiale fuseseră de 200-250 de oameni. La aceștia se adăugau 34 de oameni plasați în fabrică de firme care sunt autorizate ca agenți de muncă temporară. Directorul de operațiuni al Kirchhoff Automotive din Craiova, Gabriel Porojan, a declarat pentru GdS că firma pe care o conduce a renunțat la o parte din personal. „Opririle temporare de producție de la Ford au avut consecințe directe asupra noastră și ne-am adaptat la cerințele de producție ale clientului unic. Nu puteam să menținem întregul personal pe o perioadă lungă de timp. Am renunțat la angajații care aveau contracte pe o perioadă determinată, dar și la oamenii care proveneau de la agenții de muncă temporară“, a declarat Gabriel Porojan, fără a preciza la ce număr de salariați a ajuns compania care produce caroseriile Ford B-Max la Craiova. El a mai spus doar că Kirchhoff Automotive nu și-a ajustat și programul de lucru, la fel ca și Ford, ci se lucrează în continuare cinci zile pe săptămână. Potrivit datelor din bilanțul contabil, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, Kirchhoff Automotive a încheiat anul 2013 cu 127 de angajați permanenți.

IAC Balș și-a redimensionat activitatea la nivelul cerut de Ford

International Automotive Components Grup SRL, cunoscut mai degrabă drept IAC Balș, produce tot ceea ce înseamnă componente din plastic pentru Ford. IAC și-a construit fabrica la ieșirea din Balș, în județul Olt, dar producția pentru un sigur client a făcut ca business-ul să fie dificil la Balș. Deși, inițial, reprezentanții companiei erau optimiști în ceea ce privește angajarea de personal, estimând 400-450 de angajați, la ultima situație financiară publicată pe internet compania figura cu doar 154 de angajați permanenți. În urmă cu aproape doi ani, reprezentanții companiei IAC Balș declarau pentru GdS că nu au angajat 400 de persoane, cât promiseseră inițial, pentru că Ford nu a mai produs două modele la Craiova, ci unul singur – B-Max. Între timp, potrivit informațiilor din presa locală, IAC și-ar fi relocat la alte fabrici din Europa utilaje uriașe de producție, semn că planurile inițiale din România nu mai puteau fi atinse. IAC încerca anii trecuți să își găsească încă un partener de business în zonă, pentru a-și consolida afacerile în fabrica de la Balș.

Grupul Yazaki are mai puțin cu 94 de angajați

Yazaki România este alt furnizor al Ford, care a venit cât mai aproape de producătorul auto căruia îi furnizează cablajele pentru vehicule și motoare. Yazaki și-a deschis la Caracal o unitate de producție, un punct de lucru, în care dorea să ajungă la 1.000 de angajați. Anul trecut, erau circa 900 de persoane angajate la Balș. Sediul principal al companiei este în Ploiești, pentru că japonezii lucrează pentru mai mulți producători auto și nu doar pentru Ford. Potrivit datelor financiare publicate de Ministerul Finanțelor, Yazaki România a încheiat anul 2013 cu un număr mediu de salariați permanenți de 3.804 persoane, în scădere cu 94 de angajați față de anul 2012, când erau 3.898 de angajați pe tot grupul. Avantajul major al Yazaki este acela că produce și pentru alte companii din domeniul auto, deci nu este expus pe un singur client ca furnizorii prezentați anterior.
Magna Exteriors & Interiors Craiova SRL produce bara de parașoc pentru Ford. Compania și-a deschis cu mare fast fabrica din Craiova, în urmă cu trei ani, dar la puțin timp de la inaugurarea operațiunilor din curtea fabricii Ford, Magna a început să disponibilizeze personal, din cauza schimbărilor planurilor de producție ale unicului client – Ford România. De fapt, la acea dată, Magna încheiase colaborarea cu persoane care erau aduse de agenții de muncă temporară care plasau personal în făbricuțele furnizorului respectiv. Ultimul bilanț contabil depus de companie figurează din 2011. Atunci societatea avea 17 angajați proprii. În 2012, la inaugurare, fabrica Magna avea 117 persoane angajate, însă, la scurt timp, a disponibilizat 17. Pe 2012 și 2013 firma nu a depus bilanțul contabil.

Există și furnizori care mențin personalul

Alt furnizor important existent pe platforma industrială a Ford, Johnson Controls, care produce scaunele modelului B-Max și altele, a menținut personalul existent și anul trecut, în sensul că nu a renunțat la angajații permanenți. „Nu am dat oameni afară. Ne-am adaptat producția la cerințele Ford, dar nu am dat oameni afară. Avem același număr de angajați ca și anul trecut, în jur de 140 de persoane, au declarat surse din fabrică, care nu au putut să precizeze dacă și Johnson și-a redus timpul de lucru săptămânal, la fel ca uzina Ford. Potrivit acelorași surse, Johnson Controls nu a renunțat, deocamdată, nici la persoanele care desfășoară activitatea zilnică la furnizorul de scaune, dar care au contracte de muncă înregistrate la agenți de plasare a forței de muncă.
Furnizorul Kautex Textron, evidențiat la nivel local prin Kautex Craiova SRL, avea 30 de angajați permanenți în 2012, potrivit datelor din bilanțul contabil. Numărul acestora a crescut în 2013, fiind unul dintre puținii furnizori care a înregistrat o creștere directă de personal în intervalul analizat.

Moda lucrului fără contracte de muncă la furnizori

Volatilitatea cererii de B-Max pe piața europeană i-a determinat pe furnizorii Ford să se adapteze în funcție de comenzile care vin de la Ford, comenzi care variază chiar și de la o lună la alta. Având în vedere că nu își pot planifica producția de componente nici măcar pe un an întreg, furnizorii pot doar să „jongleze“ cu personalul. Mulți dintre acești furnizori care și-au deschis operațiuni aproape de uzina Ford au preferat să nu aibă mulți angajați permanenți, cu contracte individuale de muncă, ci au apelat la firme de plasare a forței de muncă. Zeci de oameni sunt angajați la firmele de plasare, numite agenți de muncă temporară, dar desfășoară activitatea la furnizorii Ford. Acești oameni nu se numesc angajați, ci prestează servicii în fabricile furnizorilor, iar între firma la care sunt ei angajați și furnizor există un contract de prestări servicii. Prin acest sistem de externalizare a personalului, furnizorii renunță la oameni destul de ușor atunci când se diminuează comenzile de la clientul unic Ford. Așadar, firmele beneficiare se pot „descotorosi“ lesne de acești oameni. Dacă ei ar fi avut contracte de muncă încheiate direct cu companiile furnizoare, atunci ar fi trebuit ca acele companii să respecte Codul Muncii din România atunci când venea vorba despre disponibilizări.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS