17.2 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriTinerii cu performanţe deosebite, implicaţi în programe speciale

Tinerii cu performanţe deosebite, implicaţi în programe speciale

Senatorii au adoptat, la începutul acestei săptămâni, cu 84 de voturi pentru şi doar două împotrivă o ordonanţă de urgenţă prin care tinerii care au performanţe în anumite domenii să poată urma cursuri de pregătire specială, finanţate de Ministerul Educaţiei, dar şi din bugetele locale.

Conform ordonanţei, proaspăt votată, în fiecare judeţ se vor înfiinţa în cadrul şcolilor de elită, microcentre de performanţă pentru tinerii capabili. Senatorii au eliminat din textul iniţial, adoptat de Camera Deputaţilor, sintagma „tineri supradotaţi“, înlocuind-o cu „tineri capabili de performanţă înaltă“. Aceştia au introdus şi un amendament prin care se stabileşte ca, la sfârşitul fiecărui an şcolar, tinerii respectivi să fie evaluaţi în vederea menţinerii sau excluderii din programul de pregătire.
Selecţia tinerilor capabili de performanţă care vor fi înscrişi în aceste programe speciale se va face de către echipe formate din psihologi, pedagogi, profesori, instruirea în sine fiind realizată şi coordonată metodologic de Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată, din subordinea Ministerului Educaţiei. Motivele pentru care a fost luată decizia înfiinţării unor centre pentru copiii cu performanţe din judeţele României ca o prioritate sunt următoarele: România este locul în care zeci de mii de copii se pierd pe drumul spre performanţă sau îşi conturează acest drum în afara graniţelor, unu din patru absolvenţi de liceu sau facultate visând să lucreze în străinătate. Mai mult decât atât, potrivit studiului Fundaţiei pentru o Societate Deschisă reiese faptul că în ultimii trei ani, 25% dintre absolvenţii de liceu sau de facultate visează să plece din ţară, aproape 5% din rândul tinerilor sunt supradotaţi, iar aproape 70% dintre olimpicii la matematică provin din familii care nu au legătură cu învăţământul. Conform statisticilor, 15 absolvenţi de elită ai promoţiei 2004 au plecat din ţară, nouă dintre ei au ajuns în Statele Unite ale Americii, la instituţii de învăţământ prestigioase precum Princeton, Harvard, Vassel, BARD, Worcester, Wabbash College. Deşi în ultimii cinci ani, România a câştigat aproape 300 de medalii la olimpiadele şcolare internaţionale, ţara noastră nu dispune de un sistem profesionist pentru descoperirea talentelor, deşi astfel de centre speciale de cercetare în care se lucrează cu copii supradotaţi există în peste 40 de ţări, inclusiv în Rusia, Serbia, Croaţia sau Slovenia.

Câteva din atribuţiile Centrului Naţional pentru Instruire Diferenţiată

Centrul Naţional pentru Instruire Diferenţiată, aflat în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, va avea următoarele atribuţii principale: realizarea de programe şcolare pilot destinate introducerii metodologiilor de lucru specifice educaţiei tinerilor supradotaţi, adaptate nivelului internaţional în acest sistem de educaţie; organizarea unui centru-pilot de cercetare şi a unor clase experimentale, unde să se valorifice tehnologiile didactice şi curriculare specifice sistemului educaţional al excelenţei; adaptarea normelor şi metodologiilor psihopedagogice internaţionale la specificul problematicii naţionale; formarea de specialişti în metodologiile de predare specifice domeniului psihopedagogiei; integrarea tinerilor supradotaţi în cadrul programelor specifice psihopedagogiei etc.

Copiii inteligenţi ai ţării
Doar la matematică, de exemplu, România a obţinut peste 80 de medalii, dintre care 25 de aur, la concursurile internaţionale, în ultimii 15 ani, ţara noastră reprezentând unul dintre cele mai ridicate standarde din lume…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU