15.1 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriÎnvrăjbiţi de taxa auto

Învrăjbiţi de taxa auto

Reducerea taxei de primă înmatriculare îi bucură pe dealerii de autoturisme second hand din Craiova, cărora le vor creşte vânzările. În schimb, furnizorii de maşini noi sunt afectaţi. Până în prezent, cele mai multe autovehicule pentru care s-a plătit această taxă au fost cele noi.

Guvernul a decis să reducă taxa de primă înmatriculare pentru autoturisme în funcţie de gradul de vechime a maşinii, iar scala aferentă vârstei automobilului să fie extinsă de la şase la 15 ani. Potrivit ministrului economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, taxa de primă înmatriculare ar urma să scadă la aproape jumătate pentru toate maşinile. Reducerea tarifelor ar fi venit ca urmare a recomandărilor UE, care a cerut ca autorităţile române să ţină cont de tipul de motorizare şi de perioada în care autoturismul mai poate circula în ţara noastră. Spre exemplu, pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa ar putea fi redusă la aproximativ jumătate din cea actuală, în timp ce motorizările Euro 5 ar fi scutite de taxe. Taxa va fi calculată pe baza unei grile specifice, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului. Practic, calculul se va face în funcţie de poluarea mediului, şi nu de vechimea maşinii.
Nu pentru toate tipurile de maşini noile costuri vor fi reduse însă la jumătate. De exemplu, pentru un autoturism de 1.600 cmc, vechi de patru-cinci ani, cu motor Euro 3, noua taxă va fi de 800 de euro, în timp ce vechea taxă era de 1.140 de euro. De asemenea, executivul intenţionează să introducă şi o procedură de restituire a taxei de primă înmatriculare în cazul revânzării maşinii într-un alt stat membru UE, însă cei care au plătit deja prima taxă nu îşi vor putea recupera diferenţa de bani.

Opinii diferite

Măsura a creat deja animozităţi între vânzătorii de maşini noi şi dealerii de autoturisme second hand. „Reducerea taxei de prima înmatriculare o să-i ajute în primul rând pe clienţi, pentru că ei erau cei care o plăteau. Nivelul vânzărilor va creşte şi el. De la începutul anului, de când s-a introdus taxa, vânzările de autoturisme second hand au scăzut cu 50% faţă de anul trecut. Cel mai mult se va vedea această reducere în cazul autoturismelor Euro 3. Aceste maşini, cu o vechime de patru-cinci ani, sunt foarte bune, dar până acum aveau o taxă de prima înmatriculare mare“, a declarat Robert Ungureanu, patron la ROBEST Leasing Craiova, firmă dealer de maşini second hand.
În timp ce dealerii de maşini second hand sunt mulţumiţi pentru că vânzările vor creşte, vânzătorii de maşini noi vor avea de suferit. „Mi se pare anormal ca statul să cheltuiască o grămadă de bani ca să scoată rablele de pe piaţă, pentru ca mai apoi să dea liber la altele. În România se găsesc deja destule maşini second hand. Nu înţeleg de ce să aducem căzături din partea cealaltă“, a spus, la rândul său, Lidia Scărlătescu, directoare comercială la REDAC Automobile Craiova, dealer pentru autoturismele Dacia şi Renault.
Responsabilii din cadrul prefecturii susţin că în ultima perioadă înmatriculările au crescut, în ciuda taxei de primă înmatriculare. „În ultimele şapte-opt zile, chiar au fost mai multe înmatriculări decât de obicei, şi în special la maşinile noi, la care nivelul de poluare este mai scăzut, iar taxa, mai mică. Oamenii se obişnuiseră cu taxa“, a afirmat comisarul Constantin Coandă, şeful Serviciului de înmatriculări auto din cadrul Prefecturii Dolj. Aşadar, au avut de câştigat cei care au aşteptat şi nu au plătit taxe la nivelul actual. Cele mai multe maşini înmatriculate au fost cele noi, însă în perioada următoare raporturile s-ar putea inversa rapid. Rămâne doar ca guvernul să prezinte noua metodologie de calcul pentru taxa de primă înmatriculare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII