13.9 C
Craiova
vineri, 24 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateInstitutiile publice mimeaza deschiderea catre cetatean

Institutiile publice mimeaza deschiderea catre cetatean

De mai multi ani se tot vorbeste de deschiderea institutiilor publice din Romania catre cetatean. Cuvintele „Sint de la radioul X sau ziarul Y“ au un efect miraculos asupra functionarului craiovean plictisit, care intre o pauza de tigara, un solitaire jucat pe calculator si un telefon la un prieten, pe firul rosu, catadicseste sa-si arunce privirea si spre bietul cetatean din fata ghiseului.

In fata unui jurnalist, functionarul public craiovean se schimba radical, chiar daca o face injurind in gind.

El lasa deoparte plictiseala si rosteste propozitii cu care se poate obisnui destul de greu in fata unui cetatean oarecare. „Cu ce va pot ajuta?“, dupa care urmeaza sirul minciunilor frumoase: „Seful e plecat pe teren. Eu v-as furniza cu draga inima informatiile, dar trebuie centralizate…“, „Faceti dumneavoastra o adresa scrisa, mai intii, ca sa fie totul in regula!“.

Lucrurile se schimba in cazul cetateanului de rind, care sta la coada pentru o simpla informatie.

Cunoastem foarte bine sloganurile de genul „Nimeni nu pleaca de la noi fara sa-i rezolvam problema, implementam un concept nou de «public relation», conform cerintelor UE, monitorizam 24 din 24 nevoile populatiei etc“.

Ziaristul vede ca e mintit profesionist si scrie sau nu de bine sau de rau. Daca in cazul sau, legitimatia de presa ii ofera alt statut, nu acelasi lucru se intimpla cu cetateanul de rind, care are parte, din plin, de comportamentul necenzurat, chiar firesc al functionarului public.

Am pus deoparte legitimatia de presa, am imprumutat tonul umil al craioveanului care indrazneste sa ceara o informatie functionarilor pe care el ii plateste, prin banii din impozite si am sunat la citeva institutii publice din Craiova, dar si la Palatul Victoria.

Drumurile noastre toate…

Primul telefon l-am dat in jurul orei 9.00, la Agentia Drumuri Nationale Craiova. La numarul 48.50.68 a raspuns o doamna, pe care am intrebat-o cine imi plateste planetarele la masina si pe care le-am stricat pe drumul national Craiova-Drobeta Turnu Severin, aflat inca in reparatii.

– „Buna ziua. Agentia Drumuri Nationale Craiova?“

– „Da“

– „Sint sofer si as dori sa stiu si eu cine imi achita planetarele pe care le-am stricat pe DN 6 Craiova – Drobeta Turnu Severin …“

– „Noi in nici un caz nu va platim planetarele. Dumneavoastra cred ca o sa le platiti“

– „Cum sa le platesc eu?!“

– „Atunci, luati legatura cu constructorul, pentru ca noi le-am dat lor drumul si cu ei trebuie sa discutati…“

… de la Ana la Caiafa

Prima problema e ca si … „rezolvata“, astfel ca am decis sa dam urmatoarele doua telefoane, la Inspectoratul Scolar Dolj si la Centrul Militar Judetean.

La inspectoratul scolar, la numarul de telefon 422.175, am cerut o informatie simpla: cui se poate adresa o persoana, de 49 de ani, care a terminat sase clase si doreste sa invete mai departe, pentean, la numarul 534.404, unde am intrebat daca un tinar recrut cu platfus poate sa faca armata.

Dupa ce ni s-a facut legatura la Serviciul incorporari, am aflat aici ca relatia civili-militari nu este una extraordinar de buna.

– „Ce are?

– „Platfus.

– Daca are platfus si asta a stabilit-o un medic civil, trebuie sa-l vada si un medic militar, de la noi. Stiti, civilii nu se inteleg prea bine cu ai nostri.

– Si daca are si probleme psihice?

– Cu atit mai mult!“

Daca nu te poti juca asa usor cu armata, e musai sa spui „Sa traiti!“

„Care comandant, domnule, ca avem mai multi?!“

Cum politia e in strinsa legatura cu tot ceea ce tine de comunitate, am sunat in jurul orei 11.00 si la sediul Inspectoratului Judetean de Politie Dolj, la numarul de telefon 407.500, pentru a afla cit de greu este sa discuti cu comandantul institutiei.

Ofiterul de serviciu s-a aratat destul de iritat de faptul ca nu stim cum se numeste seful sau, care, in plus, este si destul de ocupat pentru a rezolva problemele pe care le au cetatenii. Ne-a invitat totusi sa ne prezentam in audienta, dar cel mai bine ar fi sa mergem pe linie ierarhica, pentru ca altfel s-ar face coada la usa comandantului inspectoratului.

„- Politia, buna ziua, ce doriti?

– As dori sa vorbesc cu domnul comandant.

– Care comandant, domnule, ca avem mai multi?!

– Cu seful de la judet as vrea sa discut, am primit niste amenintari si as dori sa stiu cum sa ma apar.

– Luati-o dumneavoastra mai intii cu sectia de politie de care apartineti, ca, daca vin toti cei cu probleme la domnul comandant, se face coada; audientele le tine joia, de la 12.00!“.

La guvern a fost ziua portilor inchise pentru un craiovean

Ultima incercare a fost la Palatul Victoria, unde recent s-a sarbatorit Ziua portilor deschise. Contrariati de zvonurile privind ieftinirea piinii si de faptul ca in Craiova preturile produselor de panificatie au ramas la fel de mari, am sunat la Guvernul Romaniei, unde, la ora 11.00, la telefonul 021.314.34.00, am solicitat secretarei o legatura la cabinetul primului-ministru.

Daca ne-ar fi raspuns cineva, am fi dorit sa stim, in calitate de simpli cetateni, daca se tin guvernantii de promisiuni.

„- Palatul Victoria?

– Da, buna ziua

– As dori sa-mi faceti legatura la cabinetul primului-ministru.

– Asteptati o clipa…“, iar clipa se transforma intr-o lunga asteptare, care ia sfirsit tot cu ajutorul secretarei:

„- Nu va raspunde, imi pare rau, mai reveniti…“.

Daca multe lucruri nu prea merg in Romania, birocratia functioneaza insa ireprosabil, iar concluzia demersului nostru e una de bun-simt: Craioveni, nu va mai incarcati inutil factura la telefon!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS