15.6 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitatePlombarea strazilor - afacere de miliarde

Plombarea strazilor – afacere de miliarde

Intors recent de la un colocviu franco-roman, intitulat „Inovatii tehnologice pentru infrastructuri rutiere performante“, organizat de UBIFRANCE si Misiunea Economica a Ambasadei Frantei la Bucuresti, vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj, Marin Diaconeasa, crede ca a gasit explicatii pentru starea proasta a drumurilor judetene. De vina sint atit transportatorii, cit si faptul ca noi investim in drumuri mai putin de un sfert decit francezii.

Diaconeasa acuza transportatorii

Vicepresedintele Marin Diaconeasa spune ca preturile practicate pe piata franceza, cu tehnologia moderna aferenta, sint exorbitante in raportat cu puterea financiara a institutiilor romanesti. „Un kilometru de drum european, la standardele acceptate de ei, pe care sa circule autovehicule cu o capacitate de 11,5 tone pe osie, ajunge si la 400.000 de dolari. Va dati seama ca noi nu avem banii astia, mai ales la nivel de judet“, a spus Diaconeasa. Mai mult decit atit, vicepresedintele CJ Dolj ii acuza pe transportatori, care trec cu masini de mare tonaj pe arterele judetene, dincolo de puterea de rezistenta a acestora, care este de circa sapte-opt tone.

„Pe drumurile nationale, greutatea maxima admisa este de 21 de tone, dar foarte multe masini de acest tonaj intra si pe drumurile judetene, fara ca soferii sa fie amendati de politie. La noi circula cine vrea, ca n-avem cintare sa vedem care este greutatea!“.

Din aceasta cauza, sustine Diaconeasa, foarte multe drumuri nu rezista nici macar in perioada de garantie, care este de doi ani.

Cum poti minca o piine buna din plombe de asfalt

Mult mai rentabila pentru constructorii de drumuri este insa afacerea plombarii strazilor, din care- vicele recunoaste – „se scot bani buni“. Anual, atit Consiliul Judetean Dolj, cit si Primaria Craiova aloca zeci de miliarde de lei pentru plombarea strazilor din asfalt. De retinut ca o asemenea lucrare nu este garantata decit sase luni. Pina in prezent, nici o firma nu a fost obligata sa refaca plombele deteriorate de asfalt aflate in garantie. O singura data, Vasile Bulucea i-a amenintat pe constructori ca ii va pune sa refaca strazile pe banii lor, nu pe cei publici, insa initiativa primarului nu s-a concretizat, semn ca a facut afirmatiile doar pentru ca dadeau bine la popor sau doar a „batut saua sa priceapa iapa“.

Cit despre lucrarile in cauza, daca mai apuca si perioada de iarna, mai mult ca sigur ca asfaltul se va toca atit din cauza variatiilor mari de temperatura, cit si a superficialitatii executiei sau a cantitatilor mari de sare si nisip aruncate pentru topirea zapezii.

Primaria Craiova si-a recunoscut in mai multe rinduri incompetenta in acest sens, primarul Vasile Bulucea catalogind drept „exces de zel“ al salariatilor imprastierea unor mari cantitati de sare pe asfalt.

In primavara, alti bani de la buget iau calea reparatiilor de strazi, iar licitatiile sint cistigate mereu de un grup restrins de constructori, clienti ai lucrarilor pe bani publici de mai multi ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS