16.7 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateConstructia podului Calafat-Vidin peste Dunare ar putea fi terminata pina in 2006

Constructia podului Calafat-Vidin peste Dunare ar putea fi terminata pina in 2006

Constructia podului peste Dunare intre localitatile Calafat si Vidin s-ar putea finaliza pina la sfirsitul anului 2006, in cazul in care Uniunea Europeana nu va solicita documente suplimentare, care ar putea prelungi acest termen, a declarat ieri coordonatorul proiectului, Simeon Evtimov: „Termenul este realist si poate fi respectat, cu conditia sa nu existe solicitari din partea Comisiei Europene, a Romaniei sau a institutiilor financiare internationale in sensul modificarii unor documente relevante. Prin urmare, daca proiectul va suferi o aminare, aceasta va fi de ordin birocratic“. Lucrarile la podul care va reuni localitatile Calafat si Vidin au fost aminate opt ani din cauza disputelor aparute intre autoritatile de la Bucuresti si cele de la Sofia pe tema amplasarii constructiei. In vreme ce Bulgaria a sustinut construirea podului astfel incit acesta sa-i faciliteze exporturile catre Uniunea Europeana, Romania dorea ca podul sa fie amplasat mai in est, diminuind astfel costurile necesare pentru modernizarea infrastructurii rutiere. Chiar si dupa ce in anul 2000 cele doua state au convenit asupra localitatilor pe care podul le va lega, iar autoritatile de la Sofia au decis sa-si asume investitia de 190 de milioane de euro, proiectul nu a putut fi demarat. Potrivit lui Evtimov, un prim proiect de construire a podului este programat sa fie finalizat in mai 2003, etapa ce va fi urmata de invitarea firmelor internationale ca sa-si adjudece constructia. Coordonatorul proiectului a mai aratat ca data stabilita pentru finalizarea constructiei este in conformitate cu studiile de fezabilitate. „Declaratiile facute de diferiti politicieni privind un termen mai scurt de incheiere a lucrarilor exprima dorinta si determinarea lor de a duce la bun sfirsit acest proiect, dar nu sint realiste“, a mai spus Evtimov. In luna septembrie va fi desemnata una dintre cele 18 firme din statele membre si candidate la Uniunea Europeana care si-au exprimat interesul pentru a acorda consultanta de inginerie si management in acest proiect. Din suma necesara investitiei, Bulgaria a obtinut pina in prezent cinci milioane de euro prin intermediul programului ISPA de preaderare la Uniunea Europeana si 50 de milioane de euro, sub forma unui credit acordat de Banca Europeana de Investitii (BEI). Un grant in valoare de cinci milioane de euro va fi acordat de guvernul francez. Autoritatile de la Sofia discuta cu cele germane posibilitatea acordarii unui pachet de finantare in valoare de aproximativ 20 de milioane de euro si spera ca, dupa aprobarea proiectului de construire, sa mai obtina un grant de 70-75 de milioane de euro prin programul ISPA. Alte 20 de milioane de euro ar putea fi acordate de BEI dupa inceperea constructiei. Restul finantarilor necesare vor fi suportate de la bugetul de stat al Bulgariei. Noul pod va avea o autostrada cu doua benzi pe sens si cite o cale ferata in fiecare sens. Constructia se va inscrie intr-unul dintre coridoarele de transport ale Uniunii Europene, care va porni din Germania, de la Dresa, urmind sa se bifurce inspre Salonik, in Grecia si Istanbul, Turcia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS