15.9 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAngajații din școli, puși pe jar de spaima restructurărilor

Angajații din școli, puși pe jar de spaima restructurărilor

Directorii școlilor au primit, la sfârșitul săptămânii trecute, ordinul ministrului educației  și cercetării științifice prin care trebuie să aplice noile criterii de normare a personalului  din unitățile școlare (Foto: Arhiva GdS)
Directorii școlilor au primit, la sfârșitul săptămânii trecute, ordinul ministrului educației
și cercetării științifice prin care trebuie să aplice noile criterii de normare a personalului
din unitățile școlare (Foto: Arhiva GdS)

Sute de posturi de contabil, secretar, administrator de patrimoniu, informatician, bibliotecar și îngrijitor ar urma să fie reduse sau chiar desființate de la 1 octombrie. Măsurile sunt impuse de Ordinul de ministru nr. 4995/19.08.2015, distribuit la sfârșitul săptămânii trecute în școli, care conține noi criterii de acordare a indemnizațiilor de conducere, de stabilire a structurilor funcționale, dar și de normare pentru personalul din sistemul național de învățământ preuniversitar de stat. Sindicatele din educație spun că măsurile nu se pot aplica și susțin că, în perioada următoare, vor purta negocieri pe acest subiect cu reprezentanții Ministerului Educației.

Conform noului ordin de ministru, normarea personalului din unitățile de învățământ preuniversitar ar trebui făcută ținând cont, în primul rând, de numărul de elevi, aplicând finanțarea per capita. În această situație, un administrator de patrimoniu va rămâne cu normă întreagă dacă unitatea școlară la care este angajat va avea la 1 octombrie 2015 minimum 700 de elevi și preșcolari.
În ceea ce privește contabilul, acesta poate rămâne cu normă întreagă doar dacă unitatea de învățământ la care lucrează are între 500 și 799 de elevi și preșcolari. La secretar, condiția să aibă normă întreagă este ca unitatea angajatoare să aibă minimum 400 de elevi și preșcolari. În rest, posturile se reduc considerabil, excepție făcând doar grădinițele cu personalitate juridică. La unitățile școlare care au între 101 și 499 de elevi și preșcolari, contabilul va fi încadrat cu o jumătate de normă. În cazul secretarului, o jumătate de normă se va acorda dacă unitatea de învățământ va avea între 101 și 399 de elevi și preșcolari. În unitățile de învățământ de stat cu un număr de până la 100 de elevi și preșcolari, secretarul și contabilul vor fi reîncadrați doar cu un sfert de post. Afectate de aceste măsuri vor fi și celelalte categorii de personal didactic auxiliar (informatician, bibliotecar) pentru care articolul 11 prevede că media este de un angajat la 163 de elevi și numai dacă permite bugetul.
De altfel, același ordin prevede ca la normarea personalului nedidactic din unitățile de învățământ media să fie de un angajat la 65 de elevi și preșcolari.

Alte reguli la grădinițe

În cazul grădinițelor cu personalitate juridică se aplică noi reguli. Contabilul va rămâne cu normă întreagă doar dacă unitatea are minimum 200 de preșcolari. Aceeași regulă se va aplica și în cazul administratorului de patrimoniu. Pentru secretar va fi însă doar o jumătate de normă. În cazul în care efectivele de preșcolari sunt mai mici se reduc și normele, dar în funcție și de programul pe care îl au. La grădinițele cu program prelungit și efective de 150-199 de preșcolari, încadrarea personalului se va face astfel: o jumătate de post de contabil, o jumătate de normă de administrator de patrimoniu și un sfert de normă pentru secretar. În cazul grădinițelor cu program normal, în schimb, la peste 150 de preșcolari, contabilul va avea doar un sfert de normă.

Îngrijorați din cauza acestor măsuri

Ordinul a pus pe jar în special contabilii, care susțin că reducerea normei nu înseamnă altceva decât diminuarea drastică a veniturilor, dar și a posturilor. „În prezent, am un salariu de 2.100 de lei net, iar, dacă se aplică ordinul, venitul meu va ajunge la 900 de lei. Dar nu este aceasta singura problemă. Reducerea normei îmi va afecta vechimea pentru că nu voi mai fi încadrată cu o normă întreagă, ci cu jumătate“, susține Corina Călinoiu, contabilă la Școala din Brabova. Sunt însă și unități care au mai mulți angajați pe un asemenea post și în aceste cazuri se impun chiar restructurări. Contabilii au căutat reprezentanții sindicatelor pentru a lua măsuri. Pe de altă parte, directorii unităților de învățământ susțin că activitatea în școli ar fi paralizată. „Am 600 de elevi, dar, conform ordinului, ar trebui să reduc două posturi. Nu am ce să reduc. Personalul pe care îl am nu face față activității. De exemplu, pe postul de secretar am un singur angajat și are atât de mult de muncă încât a mai dat din atribuții și bibliotecarului, și informaticianului“, a precizat Petre Cauc, directorul Colegiului „George Bibescu“ din Craiova. Crearea unui nou post de secretar ar fi posibilă doar dacă unitatea ar avea peste 1.900 de elevi, iar în acest caz ar putea fi o jumătate de normă.

Sindicatele anunță negocieri

Noile măsuri au fost respinse și de sindicate. Ieri, reprezentanții sindicatelor au fost prezenți la Ministerul Educației pentru a pune pe tapet problemele care ar fi create de implementarea acestor decizii. „Dacă este să analizăm situația, grosso modo, la nivelul județului Dolj s-ar reduce 150 de posturi la personalul nedidactic și vreo 110 de la personalul didactic auxiliar“, a declarat Constantin Rada, preşedintele Uniunii Sindicatelor Independente din Învățământ Dolj. De altfel, în urma dezbaterilor de la minister, sindicaliștii spun că au obținut retragerea ordinului și că ar urma noi negocieri. „Ordinul a fost blocat. Nu se va mai aplica. Am purtat discuții pe acest subiect la minister și am convenit ca, de săptămâna viitoare, să intrăm la negocieri. Vom negocia astfel încât să rămână toți angajații în sistem. Și putem face asta prin schimbarea normării. Avem și situații în care este deficit de personal, dar și situații cu surplus și îl vom reloca. Nimeni nu va pleca acasă“, a mai declarat Rada. De altfel, sindicaliștii spun că vor propune ca ordinul de stabilire a noilor criterii de normare a personalului din unitățile de învățământ să fie pus în aplicare de la 1 ianuarie 2016, când va fi un nou exercițiu financiar.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS