17.6 C
Craiova
duminică, 19 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCauzele tragediei aviatice, învăluite în mister

Cauzele tragediei aviatice, învăluite în mister

Presa internaţională citează opiniile experţilor pe tema accidentului de sâmbătă, în timp ce anchetatorii încearcă să afle cauzele tragediei. Experţii occidentali fac speculaţii.

Avion vechi

Unii experţi sugerează că de vină ar fi vechimea avionului Tu-154, construit în 1984. New York Times îl citează pe Paul Hayes, directorul pentru accidente şi asigurări din compania Ascend, care spune că Rusia a oprit fabricarea în masă a acestui tip de avion în urmă cu 20 de ani şi circa 200 mai sunt în serviciu în lume. Potrivit expertului, modelul folosit de preşedinte era unul dintre cele mai noi din cele aflate încă în serviciu.
Presa poloneză spune că fostul premier Leszek Miller, care a supravieţuit prăbuşirii unui elicopter în 2003, spusese de mult că un astfel de dezastru este foarte posibil. Oficialii polonezi ceruseră înlocuirea flotei de avioane oficiale, dar li s-a spus că nu sunt suficiente fonduri.
Jamkes Fallows, corespondent al publicaţiei americane The Atlantic, a spus că „temerile iniţiale legate de vechimea avionului au fost probabil afară din context“. Televiziunea poloneză l-a citat pe Alekxsei Gusev, şeful centrului de mentenanţă din Samara, care a efectuat recent o revizuire a avionului. Acesta a spus că aeronava prezidenţială nu avea nici o problemă.
„De când a intrat în serviciu, avionul avea 5.004 ore de zbor şi 1.823 de aterizări, ceea ce, pentru un avion din clasa sa, nu este mult“, a subliniat el
BBC News citează o revizuire a unui Tu-154 scrisă în 2004 de expertul în aviaţie rusă Pauol Duffy. Potrivit acestuia, doar câteva dintre cele 28 de avioane pierdute în accidente până acum s-au prăbuşit din cauza unor probleme tehnice.

Vreme proastă

Potrivit The Atlantic Magazine, informaţiile iniţiale privitoare la ceaţa densă de pe Aeroportul din Smolensk ar putea indica responsabilitatea vremii în accident. „Problema fundamentală la aterizare pe ceaţă este că nu poţi vedea pista atunci când cobori. Dacă nu poţi vedea pista, este ca şi cum ai conduce maşina rapid pe un drum întortocheat, într-o ceaţă densă – te îndrepţi spre o destinaţie pe care nu o vezi“.

Eroare umană

Expertul în aviaţie Tomash Shultz a spus pentru TBN-24 TV că pilotul este de vină. „A fost o problemă cu pilotul, care, în circumstanţe obişnuite, ar fi refuzat să aterizeze, dar acum a încercat de trei sau patru ori să aterizeze, ceea ce înseamnă o situaţie de urgenţă“, a spus el, precizând că pilotul a fost presat să aterizeze pentru că la bord erau oficiali polonezi.
Potrivit New York Times, anchetatorii încearcă să afle dacă pilotul nu a ascultat instrucţiunile de la controlorii ruşi şi dacă a fost presat să aterizeze, pentru ca delegaţia poloneză să nu întârzie la ceremoniile din Katyn. Potrivit ziarului, Kaczynski a avut o dispută în august 2008 cu un pilot, care urma să aterizeze în Tbilisssi în timpul războiului din Georgia. Preşedintele i-a cerut să aterizeze în pofida condiţiilor periculoase, dar pilotul nu a urmat ordinul şi a aterizat în capitala azeră Baku.
Ziarul polonez Dziennik spune că preşedintele l-a ameninţat atunci pe pilot că vor fi consecinţe, dacă nu-i ascultă ordinele. „Dacă cineva decide să devină pilot, nu ar trebui să se teamă de nimic. Ne vom ocupa de asta când ne vom întoarce“, ar fi spus preşedintele.

Teoria conspiraţiei

The Daily Mail îl citează pe Edward Lucas, expert în chestiuni est-europene, care spune că, în pofida faptului că nu există dovezi care să indice un sabotaj, mulţi polonezi cred că a existat o mână criminală, din cauza paralelelor istorice. Preşedintele se ducea la Smolensk pentru a participa la comemorarea a 70 de ani de la masacrul din Katyn, când mii de ofiţeri polonezi au fost executaţi. Acesta este unul dintre cele mai dureroase evenimente din istoria poporului polonez.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII