14.2 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateTinerii nu prea pricep ce citesc

Tinerii nu prea pricep ce citesc

Peste jumătate dintre tinerii români în vârstă de 15 ani nu sunt în stare să citească sau să înţeleagă un text citit.

 

Peste jumătate din populaţia României, mai exact 53,5% dintre românii cu vârsta de 15 ani, au dificultăţi de citire şi de interpretare a ceea ce citesc. La acest capitol, România ocupă un neonorant loc întâi, potrivit unui raport al Comisiei Europene (CE).

La nivelul anului 2008, alt stat membru cu un nivel scăzut de înţelegere a textelor lecturate este Bulgaria, unde 51,1% din populaţie are probleme la acest capitol, în timp ce performerii sunt Finlanda, Irlanda şi Estonia, în care procentul celor care nu pot înţelege şi interpreta ceea ce citesc este situat între 4,8 şi 14%.

Raportul mai arată că, din 2000 până în prezent, statele membre au înregistrat progrese constante, dar slabe, în îmbunătăţirea sistemului de învăţământ. La nivelul întregii Uniuni Europene, procentul populaţiei cu probleme de citire şi înţelegere a crescut de la 21%, în 2000, la 24%, în 2008.

 

Au terminat şcoala, gata cu învăţatul

 

Comisia Europeană a analizat performanţa statelor membre în cinci domenii: capacitatea de a citi şi a înţelege textul citit, absolvirea gimnaziului, abandonul şcolar, participarea adulţilor în procesul de învăţare continuă şi numărul absolvenţilor la matematică, ştiinţe şi tehnologie.

România înregistrează performanţe scăzute şi în privinţa participării adulţilor la cursuri de învăţare permanente, capitol la care se află de această dată pe poziţia secundă, după Bulgaria. Rezultate bune la acest indicator sunt în Suedia, Danemarca şi Marea Britanie. În UE, media adulţilor care recurg la învăţare activă de-a lungul vieţii este, în prezent, de 9,7%, în creştere de la 7,1%, în 2000.

În ceea ce priveşte numărul celor care renunţă de timpuriu la şcoală, pe primele poziţii se află Malta şi Portugalia, iar cei mai mulţi tineri interesaţi de continuarea studiilor sunt în Cehia, Polonia şi Slovacia. La nivelul spaţiului UE, procentul tinerilor care renunţă devreme la educaţie a scăzut de la 17,6%, în 2000, la 14,8%, în 2008.

În anul 2000, din totalul tinerilor între 20 şi 24 de ani din statele membre, 76,6% au absolvit gimnaziul. Procentul a urcat, în prezent, la 78,1%.

Ultimul criteriu luat în considerare în acest raport al Comisiei Europene, citat de NewsIn, s-a referit la numărul de absolvenţi de matematică, ştiinţă şi tehnologie, remarcându-se o apreciere de 29% la nivelul UE, în 2008, faţă de 2000. Performanţe deosebite au fost înregistrate în Polonia, în timp ce Belgia şi Slovenia au avut rezultate scăzute din acest punct de vedere.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII