19.2 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCele mai sigure masini - Oltciturile

Cele mai sigure masini – Oltciturile

In topul hotilor de autoturisme, cel mai usor de sustras sunt modelele Dacia 1300 – care poate fi deschisa si pornita extrem de simplu si Dacia Lastun, care poate fi luata cu totul, chiar fara sa fie deschisa.


Pentru cei mai multi dintre noi, autoturismul are nu doar o valoare sentimentala, ci in primul rând o importanta valoare materiala. Cei mai multi oameni muncesc ani de zile pentru a-si putea cumpara o masina. Tocmai de aceea, cunoscând modul in care opereaza si ce urmaresc hotii de masini, oamenii isi pot asigura mai bine autoturismele pe care le detin.


Proportie de recuperare: 70%


Potrivit politistilor de la Biroul Furturi de Autoturisme, din cadrul Serviciului de Investigatii Criminale al Inspectoratului de Politie al Judetului Dolj, exista perioade in care hotii vizeaza anumite categorii de autoturisme. Cu câtiva ani in urma erau foarte cautate de hoti Daciile-papuc, fie pentru marfurile pe care le contineau, fie pentru a fi folosite la transportarea marfurilor provenite din diverse spargeri. In cursul anului trecut, hotii au preferat Dacia Berlina, pentru ca de la inceputul acestui an sa creasca numarul autoturismelor straine furate – este vorba in principal despre masini cu numere straine sau fara numar de inmatriculare.


Doljul nu este, insa, deosebit din punctul de vedere al furturilor de masini. Aici nu prea opereaza bandele specializate in furturi la comanda, care prefera Bucurestiul, Brasovul, Constanta sau Timisul. In 2005, au fost reclamate in Dolj circa 60 de furturi de autoturisme, proportia de recuperare a acestora de catre politisti fiind de aproximativ 70%.


Moduri de operare


Cel mai usor, hotii patrund in autoturismele Dacia 1300 sau 1310. Orice proprietar de Dacie stie ca, din trei chei, una sigur s-ar putea potrivi la masina lui. Daciile sunt si simplu de pornit, fara ajutorul contactului, legând firele direct. In cazul masinilor mai vechi, la care contactul s-a uzat, pornirea se poate face destul de usor cu alta cheie, ori cu o surubelnita, ba chiar si cu… tirbusonul. Cât despre deblocarea volanului, problema se rezolva foarte simplu: fortând volanul, acesta se deblocheaza. Cel mai zdravan sistem de blocare par sa il aiba, dupa spusele politistilor, Oltciturile.


Daca nu merge cu cheia, ori cu „pontoarca“ (un dispozitiv putin mai mare decât o bricheta, continând niste lamele care, introduse in broasca, pot lua forma cheii – n.r.), alta metoda des utilizata este aceea a riglei (un fel de rigla metalica introdusa in usa soferului, printre geam si cheder, cu care se decupleaza blocarea usii). Iar daca nici cu rigla nu merge, unii hoti ajung chiar sa sparga geamul, pentru a intra in masina, pornind autoturismul fara mari probleme.


De ce se fura masinile


In general, Daciile sunt furate mai ales pentru a fi dezmembrate si vândute ca piese de schimb. Acelasi lucru se intâmpla insa nu de putine ori si cu masinile straine.


Alteori, atât in cazul autoturismelor românesti, cât si al celor straine, furtul vizeaza indigenizarea masinilor. Din strainatate se mai pot procura acte ale unor autoturisme, iar hotii cauta masini similare cu cele de pe hârtie, le fura si apoi procedeaza la inscrierea lor in circulatie pe baza documentelor aduse din strainatate.


Exista multe situatii când masinile sunt furate pentru a fi dezmembrate si vândute la fier vechi.


„Cel mai des, in zona Olteniei, sunt intâlnite furturile de folosinta. Hotul fura masina doar pentru a se plimba cu ea, ori chiar pentru a merge cu ea la furat, apoi o abandoneaza. Nu de putine ori ii da si foc, inchipuindu-si ca asa inlatura orice urma pe care ar fi putut sa o lase“, a mentionat subcomisarul Cosmin Manta, ofiter la Compartimentul Furturi de Autovehicule, din cadrul Politiei Judiciare doljene.


Cu circa doi ani in urma, s-au petrecut mai multe astfel de furturi de folosinta, pe raza judetelor Dolj si Olt. Autorul acestor fapte – condamnat acum la opt ani de inchisoare – fura doar Dacii si numai pentru a avea cu ce sa mearga la iubita lui, care era din zona Brasovului.


Metode antifurt


Politistii spun ca metoda antifurt cea mai sigura o reprezinta „bastonul“. „Este vorba despre o teava metalica ce se prinde cu un capat de volan, iar cu celalalt capat de pedala de ambreiaj. Fiind asigurata cu un astfel de baston, masina nu va putea fi luata, chiar daca hotul poate sa o porneasca“, a precizat agentul-sef adjunct Stefan Dumitru, politist in cadrul Compartimentului Furturi de Autoturisme.


Alta metoda sigura este aceea a unui intrerupator montat de proprietar, intr-un loc numai de el stiut, pe circuitul electric al masinii. Intrerupând, spre exemplu, alimentarea electrica a aprinderii, va face imposibila pornirea motorului.


Nu pot fi insa considerate infailibile alarmele auto, mai ales cele cu senzor de soc. Hotii mai „meseriasi“ se pricep in unele cazuri sa evite astfel de alarme. Apoi, nu de putine ori, proprietarii masinilor uita sa-si porneasca alarma. Iar daca nu uita, uneori sunt nevoiti sa opreasca alarma, pentru a nu-si stresa vecinii, dupa ce aceasta a fost activata de mai multe ori la rând de hoti.


Ceva mai sigure sunt acele sisteme de alarma care sesizeaza modificarea volumului de aer din masina. Majoritatea alarmelor pot fi decuplate prin mijloace electronice performante, ce pot citi si reproduce codurile de pornire-oprire folosite de telecomenzi.


Furturi inedite


Unic in România a fost cazul unui orb care a furat mai multe autoturisme pe raza judetului Dolj. De obicei, orbul deschidea masinile, iar un minor de vreo 13-14 ani se urca la volan. Orbul a fost insa prins in momentul in care s-a urcat chiar el la volanul unuia dintre autoturismele furate, cu care, dupa ce a reusit sa parcurga câteva zeci de metri, s-a proptit intr-un gard.


Au existat in Craiova si cazuri in care masinile erau furate cu… taxiul. Pretextând pur si simplu ca i s-a stricat masina (pe care, de fapt, nu putea s-o porneasca), hotul a chemat un taxi, cu care a remorcat autoturismul furat. Nici in aceste situatii, hotului nu i-a tinut de prea multe ori figura.


Un grup de hoti (tatal, mama si doi copii – n.r.) a procedat mult mai rudimentar. Cu câtiva ani in urma au furat „pe bucati“ un autoturism parcat in cartierul Brazda lui Novac. Inarmati cu ciocane si bomfaiere, hotii au taiat masina si au incarcat-o in caruta, s-o duca la fier vechi. Au lucrat la lumina zilei si nici unul dintre locuitorii zonei nu si-a dat seama ce se intâmpla. Furtul a fost reclamat la politie de proprietar câteva saptamâni mai târziu.


Insa, poate cel mai tupeist mod de a fura o masina este acela de a o lua pe sus si de a o urca cu totul intr-o caruta. Asa a procedat alt grup de hoti, care l-a lasat intr-o noapte fara Lastunul din fata blocului pe un barbat din Craiovita Noua. Hotii s-au dus cu caruta direct la un centru de colectare a fierului vechi, unde au vândut Lastunul la kilogram. N-au luat prea multi bani pe masinuta cu pricina, dându-si seama prea târziu ca intreaga caroserie era, de fapt, din fibra de sticla.


Sfaturi pentru soferi


Pentru siguranta autoturismului, politia recomanda:


• Nu parcati autoturismul in locuri neiluminate;


• Nu lasati in interiorul autoturismului acte sau valori;


• Pe intreaga durata a zilei, asigurati-va autoturismul prin blocarea tuturor portierelor;


• Când parasiti autoturismul, chiar si pentru un minut, este indicat sa cuplati sistemul de alarma;


• Indicat este sa cumparati si sa va dotati autoturismul cu sisteme sigure antifurt.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS