De foarte mult timp, oamenii sunt obsedaţi de obiecte strălucitoare, de la pantofi cu ţinte, până la recentul iPhone auriu.
Oamenii de ştiinţă au abordat subiectul şi cred că pot explica fenomenul, conform www.descopera.ro.
Oamenii de ştiinţă care au analizat acest comportament prin intermediul a şase studii sugerează că problema are legătură cu apa.
„Oamenii sunt atraşi de obiecte strălucitoare. Însă, investigaţiile realizate cu scopul de a analiza ce îi face pe oameni să prefere astfel de obiecte sau dacă este vorba de o prejudecată sistematică au primit foarte puţină atenţie“, au explicat cercetătorii.
În unul dintre teste, atât adulţi, cât şi copii au fost expuşi la materiale publicitare printate pe hârtie lucioasă şi pe hârtie mată. Rezultatele au indicat că indivizii au preferat întotdeauna reclamele printate pe hârtie lucioasă.
Prin acest experiment, în care au fost implicaţi şi copii de patru ani (prea mici pentru a aprecia legătura între starea financiară şi lucrurile lucioase) specialiştii au demonstrat că preferinţa pentru lucruri lucioase este o reacţie naturală şi nu o asociere dobândită cu bogăţia.
Lucrurile lucioase şi apa
În altă etapă a studiului, oamenii de ştiinţă au legat la ochi 46 de participanţi cărora li s-a dat o bucată de hârtie. Jumătate dintre ei au primit o hârtie lucioasă în timp ce restul a primit una mată. Chiar şi fără să se uite la hârtii, participanţii care au primit hârtia lucioasă au notat că aceasta avea o calitate superioară, comparativ cu cei care primiseră hârtia mată.
De asemenea, atunci când subiecţii au fost rugaţi să îşi imagineze ce ar putea fi reprezentat pe hârtia pe care au primit-o, cei care ţineau în mâini hârtii lucioase au declarat că îşi imaginează un peisaj cu apă, lucru care subliniază existenţa unei legături între apă şi lucrurile lucioase.
Ulterior, alt test, în care nu mai erau legaţi la ochi, participanţii au notat imaginile care prezentau peisaje acvatice ca fiind printate pe hârtie mai lucioasă decât cele ce ilustrau deşertul, deşi, în realitate, imaginile erau printate pe acelaşi tip de hârtie.
Atracţie pentru strălucire
În fine, în cele din urmă, oamenii de ştiinţă au ales 126 de participanţi pe care i-au împărţit în trei grupuri: un grup în care participanţii au mâncat biscuiţi şi apoi li s-a dat apă, un grup în care subiecţii au mâncat biscuiţi, dar nu au primit apă şi al treilea grup care a primit doar biscuiţi. Apoi, toţi participanţii au fost rugaţi să analizeze opt imagini dintre care jumătate erau pe hârtie lucioasă şi jumătate pe hârtie normală. Toţi voluntarii au preferat imaginile de pe hârtie lucioasă, însă cel mai mult le-au apreciat indivizii cărora le era sete.
În urma acestor constatări, cercetătorii au notat în Journal of Consumer Psychology că un instinct legat de apă ar putea explica atracţia oamenilor pentru lucruri lucioase.
„În primul şi primul rând, lucrarea a arătat că preferinţa noastră pentru obiecte strălucitoare ar putea avea rădăcini adânci şi foarte umane. În ciuda sofisticării şi progresului pe care l-am făcut ca specie, suntem încă atraşi de lucruri care servesc nevoilor noastre înnăscute precum apa“, a notat unul dintre autorii studiului, Vanessa M. Patrick de la Universitatea Houston.