15.6 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria, somată să repare peroanele construite greșit

Primăria, somată să repare peroanele construite greșit

Responsabilii cu cheltuirea fondurilor europene în Oltenia confirmă dezvăluirile de ieri din GdS referitoare la construirea greșită a peroanelor de la tramvaiul din Craiova, situație care pune în pericol viața călătorilor la urcare și coborâre, în special a copiilor și bătrânilor. Spațiul dintre vagon și peron este cu 20 de centimetri mai mare decât prevede normativul în vigoare. Atât proiectantul, cât și primăria au greșit. Primul pentru că a proiectat peroanele greșit, primăria pentru că le-a recepționat.

Lățimea proiectată și avizată a peroanelor, cât și distanțele între axul căii de rulare și peron nu respectă Normativul nr. 01/2007. Aceasta este concluzia Agenției de Dezvoltare Regională Oltenia într-un răspuns trimis la solicitarea GdS, care a întrebat dacă noile refugii modernizate cu fonduri europene respectă normativele în vigoare în ceea ce privește lungimea, lățimea, înălțimea și distanța față de axul liniei de tramvai.
GdS a dezvăluit ieri că toate cele nouă peroane incluse în proiectul de reabilitare a străzii Calea București cu opt milioane de euro au fost proiectate și executate greșit. Potrivit normativului nr. 1/2007 privind proiectarea căii de rulare a tramvaielor, un peron trebuie să aibă lățimea de cel puțin 1,8 metri, iar marginea sa trebuie să fie amplasată la 1.360 mm față de axa liniei (linia care desparte în jumătate distanța dintre șine – n.r.). La o simplă măsurătoare cu ruleta, a reieșit că peroanele noi sunt subdimensionate ca lățime, măsurând doar 1,45 metri. Cel mai grav este însă faptul că distanța de la peron la axa liniei este, în medie, cu aproape 20 de centimetri mai mare, ceea ce înseamnă că, la urcare și coborâre, călătorii riscă să-și prindă piciorul, să se împiedice și să cadă ori în stradă în fața mașinilor, ori sub tramvai. Reprezentanții SC RAT SRL au dat ieri vina pe proiectant. „Am văzut și eu că sunt mai înguste, dar așa le-a făcut proiectantul. Procesul-verbal de recepție a fost semnat ca să se dea drumul la tramvai, dar deficiențe sunt multe. Recepția este făcută cu o pagină întreagă de observații și încă una cu recomandări pe care constructorul trebuie să le ducă la îndeplinire“, a spus Cristian Nicorescu, șeful Secției Tramvai din cadrul RAT Craiova, care a făcut parte și din comisia de recepție a proiectului. Acesta a mai menționat că respectiva comisie trebuia să verifice doar dacă proiectul corespunde. „Părerea mea este, și mi-o mențin, că nu e de vină nici primăria, nici executantul, ci proiectantul. Proiectul a fost făcut greșit“, a mai spus Nicorescu.
Florin Goruneanu, patronul SC Irimat Cons SRL Ploiești, firma care s-a ocupat de proiect, a spus că nu își amintește exact care sunt normativele privind calea de rulare a tramvaielor și că nu știe ce s-a întâmplat cu proiectul de la Craiova, dar că se va interesa. A revenit însă după 20 de minute cu precizarea că nu reușește să ia legătura cu inginerul care a făcut proiectul, acesta „fiind în concediu“. Ieri, Florin Goruneanu a precizat pentru GdS că a vorbit cu cei de la primărie și că peroanele vor fi modificate. Reprezentanții primăriei au replicat spunând că nu au discutat despre așa ceva, ci doar au stabilit o întâlnire în această dimineață. Proiectul tehnic întocmit de Irimat prevedea o lățime a peronului de 1,50 metri, față de 1,80 metri cât se precizează în normative, însă la Craiova peronul are o lățime de 1,45 metri.

ADR bate șaua să priceapă Inspectoratul de Stat în Construcții

În timp ce primăria și proiectantul încearcă să se pună de acord dacă și ce modificări vor fi aduse proiectului, ADR Sud-Vest Oltenia este tranșantă: s-a greșit și trebuie remediat. Iată cum descrie ADR problema din punctul său de vedere: „Verificarea respectării normelor tehnice în vigoare (inclusiv a condiției ca refugiile pentru pietoni destinate transportului cu tramvaiul în Craiova să respecte normativele în vigoare în ceea ce privește lungimea, lățimea, înălțimea și distanța față de axul liniei de tramvai) în etapa de proiectare este realizată de către verificatori de proiect atestați, în etapa de execuție de către diriginți de șantier atestați, iar la finalizarea lucrărilor de către comisia de recepție. Lățimea proiectată și avizată a peroanelor, cât și distanțele între axul căii de rulare și peron nu respectă Normativul nr. 01/2007“, spune ADR. Agenția amintește că proiectul tehnic (PT) a fost elaborat „de către un proiectant de specialitate, verificat de către un verificator de proiecte atestat și ulterior pus în operă și recepționat fără obiecțiuni în ceea ce privește respectarea normativului mai sus amintit. În conformitate cu procedurile aprobate de către AMPOR, ADR SV Oltenia are în atribuții urmărirea realizării lucrărilor conform PT aprobat. În conformitate cu Legea 10/1995 consolidată, verificarea realizării în mod corect a atribuțiilor factorilor implicați în elaborarea PT, verificarea acestora, executarea lucrărilor conform PT și recepționarea lucrărilor se află în atribuțiile ISC (Inspectoratul de Stat în Construcții – n.r.) prin IJC (Inspectoratul Județean în Construcții – n.r.)“, arată ADR.

Primăria Craiova, bună de dat explicații și reparat greșeala

Agenția spune că nu a primit încă procesul-verbal de recepție a lucrărilor de pe strada Calea București. „Deoarece în conformitate cu prevederile legale în vigoare și procedurile de lucru ADR SV Oltenia nu are reprezentanți în comisia de recepție, vă informăm că instituția noastră nu este semnatară a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Pentru proiectul recent recepționat, procesul-verbal (…) urmează a fi transmis instituției noastre de către beneficiarul finanțării (UAT Craiova) până la data de 30 iunie 2016 (data finalizării perioadei de implementare a proiectului)“. ADR pune apoi degetul pe rană: „Având în vedere aspectele sesizate de dumneavoastră în articolul publicat în data de 10.05.2016,  vă informăm că am solicitat în data de 10.05.2016 Primăriei Municipiului Craiova să clarifice responsabilitățile și circumstanțele care au permis ca această eroare de proiectare să facă parte din documentația tehnică avizată și autorizată spre execuție. De asemenea, s-a solicitat să fie întreprinse demersurile legale pentru a remedia în cel mai scurt timp neconformitățile și abaterile de la normativele tehnice“, concluzionează ADR Sud-Vest Oltenia.

Probleme și la peroanele de pe strada Calea Severinului

Probleme sunt nu numai la peroanele de pe Calea București, ci și la cele de pe strada Calea Severinului, cuprinse între intersecțiile cu străzile Iancu Jianu și Tufănele. Opt peroane au fost incluse într-un alt proiect pe fonduri europene de modernizare a șinelor. Controalele ADR din martie anul acesta au scos la iveală faptul că rosturile dintre bordurile montate la peroanele de tramvai, de pe ambele sensuri de circulație, din zona intersecției Calea Severinului – Tufănele nu sunt chituite, deși primăria recepționase proiectul în august 2015 fără obiecțiuni sau recomandări.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS