13.7 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFiscalitatea în 2013, între impozite noi şi TVA „cu bucluc“

Fiscalitatea în 2013, între impozite noi şi TVA „cu bucluc“

\n

Cele mai importante modificări ale legislaţiei fiscale au adus impozitul pe veniturile din agricultură, TVA la încasarea facturii, dar prost reglementat şi care a creat neplăceri în piaţă şi un TVA redus la pâine, care a micşorat pe moment preţurile la raft, dar a diminuat încasările statului, stat incapabil să scoată la iveală o parte consistentă din evaziunea fiscală.

Nu e persoană din Dolj sau din ţară care să nu fi simţit pe pielea ei modificările fiscale intrate în vigoare în 2013. Pe lângă fiscalitatea pentru companii, executivul a luat măsuri care au vizat şi omul de rând, cum ar fi diminuarea TVA la produsele de panificaţie. GdS a efectuat o analiză, împreună cu reprezentanţii Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Craiova, privind noutăţile fiscale care au început să fie aplicate în 2013 şi care au vizat atât persoanele fizice, cât şi agenţii economici.

Impozit pe venitul din agricultură

Din 2013 se supun impozitului pe venit şi veniturile obţinute din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură. Veniturile din activităţi agricole cuprind veniturile obţinute, individual sau într-o formă de asociere, fără personalitate juridică, din: cultivarea produselor agricole vegetale; exploatarea plantaţiilor viticole, pomicole, arbuştilor fructiferi şi altele asemenea; creşterea şi exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animală, în stare naturală.
Veniturile obţinute din valorificarea produselor obţinute din activităţi agricole în altă modalitate decât în stare naturală reprezintă venituri din activităţi independente.
Impozitul pe venitul din activităţi agricole se calculează de organul fiscal competent prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului anual din activităţi agricole stabilit pe baza normei anuale de venit, impozitul fiind final.
Plata impozitului anual stabilit conform deciziei de impunere anuale ar fi trebuit să se efectueze către bugetul de stat în două rate egale, astfel: 50% din impozit până la data de 25 octombrie inclusiv; 50% din impozit până la data de 15 decembrie inclusiv.
„Contribuabilii care realizează venituri din activităţi agricole impuse în sistem real, precum şi din silvicultură şi piscicultură sunt obligaţi să efectueze în cursul anului plăţi anticipate cu titlu de impozit. Plăţile anticipate se efectuează în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Impozitul anual datorat se stabileşte de organul fiscal pe baza declaraţiei privind venitul anual realizat, care se depune la organul fiscal competent, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului“, spun reprezentanţii Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Craiova. Cu toate acestea, nici jumătate din sumele aferente acestui impozit nu au fost încasate în Oltenia la termen.

Pentru persoanele fizice – reduceri de TVA la produsele de panificaţie

Începând cu 1 septembrie 2013, prin OG nr. 16/2013, TVA s-a diminuat la 9% pentru livrarea următoarelor bunuri, aşa cum sunt ele trecute în actul normativ: toate sortimentele de pâine şi pentru unele specialităţi de panificaţie; făina albă de grâu, făina semialbă de grâu, făina neagră de grâu, şi făina de secară. Efectul acestui act normativ a fost acela că a scăzut uşor preţul produselor de panificaţie la raft pentru consumatorul final. După un timp, comercianţii au început să-şi umfle adaosul comercial la pâine şi alte produse, astfel că preţurile au început să crească uşor din nou, cu câţiva bani pe produs, pe motiv că nici o lege din România nu îi poate obliga să ţină preţurile jos. Le-au menţinut scăzute aceia care au concurenţă serioasă în jurul lor (al magazinelor lor) sau cei care nu au vad comercial. La nivel local, după diminuarea TVA la pâine, încasările din TVA au scăzut, cum era de aşteptat, dar evaziunea fiscală din acest domeniu nu a fost scoasă la iveală. Scopul principal pentru care executivul a diminuat TVA la produsele de panificaţie a fost acela ca evaziunea să se diminueze şi să iasă la iveală veniturile obţinute „la negru“ din domeniul panificaţiei.

Ce au primit firmele în anul fiscal 2013: TVA la încasarea facturii

Chiar de la începutul anului 2013 au intrat în vigoare modificări aduse prin OG nr.15/2013, privind introducerea sistemului de TVA la încasarea facturii, respectiv faptul că exigibilitatea taxei intervine la data încasării contravalorii integrale sau parţiale a livrării de bunuri ori a prestării de servicii.
„În cazul persoanelor impozabile înregistrate normal în scopuri de TVA, care au sediul activităţii economice în România, a căror cifră de afaceri în anul calendaristic precedent nu depăşeşte plafonul de 2.250.000 lei. În cazul persoanelor impozabile, care au sediul activităţii economice în România, care se înregistrează normal în scopuri de TVA în cursul anului calendaristic curent, începând cu data înregistrării în scopuri de TVA“, spun reprezentanţii DGRFP Craiova. Dacă în cursul anului calendaristic cifra de afaceri depăşeşte plafonul de 2.250.000 de lei, sistemul TVA la încasare se aplică până la sfârşitul perioadei fiscale următoare celei în care plafonul a fost depăşit.
Prin OG nr. 8/2013, de la începutul lunii februarie există operaţiuni scutite de TVA în interiorul ţării.
„Pe lângă operaţiunile privind arendarea, concesionarea, închirierea şi leasingul de bunuri imobile, sunt scutite de TVA şi acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct şi superficia, cu plată“, precizează oamenii Fiscului regional.

Anul acesta s-a modificat legislaţia privind impozitul microîntreprinderilor

Începând cu luna februarie a anului 2013 (prin modificările aduse prin OG nr. 8/2013) pentru anul 2013, persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit au fost obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, începând cu 1 februarie 2013 dacă au îndeplinit, la 31 decembrie 2012, următoarele condiţii: au realizat venituri, altele decât cele pentru care nu pot opta pentru acest sistem de impunere; au realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei al 65.000 de euro (cursul de schimb de la închiderea exerciţiului financiar 2012 = 4,4287 lei/euro); capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale. Potrivit celor de la Fisc, „aceste persoane juridice au avut obligaţia să comunice organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, prin depunerea declaraţiei de menţiuni cod (010) până pe 25 martie 2013, inclusiv. Până la acest termen s-a depus şi declaraţia privind impozitul pe profit, cod (101), datorat pentru profitul impozabil obţinut în perioada 1 ianuarie 2013 – 31 ianuarie 2013“.
Persoanele juridice române care au optat pentru acest sistem de impunere potrivit reglementărilor legale în vigoare până la data de 1 februarie 2013 păstrează acest regim de impozitare pentru anul 2013.

Modificări privind plata impozitului pe profit

Schimbările aduse de OG nr. 30/2011 şi aplicate în 2013 s-au referit şi la impozitul pe profit. Începând cu 1 ianuarie 2013, contribuabilii care au efectuat plata impozitului pe profit trimestrial, calculat prin aplicarea cotei de impozit asupra profitului impozabil efectiv realizat, pot opta pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate, efectuate trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata, au explicat reprezentanţii DGRFP Dolj. Termenul până la care se efectuează plata impozitului anual este termenul de depunere a declaraţiei privind impozitul pe profit, respectiv 25 martie a anului următor.

Accize mai mari la produsele de lux

Începând cu 1 septembrie 2013, potrivit OG nr. 16/2013, produsele de lux au fost accizate suplimentar, după cum urmează:
– bijuterii din aur şi/sau din platină, cu excepţia verighetelor;
– confecţii din blănuri naturale;
– iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni pentru agrement, cu sau fără motor, precum şi motoarele destinate acestora, cu capacitate de peste 100 CP;
– autoturisme de teren, a căror capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3.000 centimetri cubi;
– arme de vânătoare şi arme de uz personal, precum şi muniţia aferentă.

Impozitul agricol, plătit doar de jumătate dintre agricultorii care au această obligaţie

Rezultatele încasărilor din impozitul pe venitul agricol, la nivelul DGRFP Craiova, la data de 31.10.2013:

AJFP                                Nr.                                     Sume
                                          contribuabili                   achitate

DOLJ                                9.840                              1.959.720 de lei
GORJ                               2.467                               199.480 de lei
MEHEDINŢI                     5.573                               589.795 de lei
OLT                                   9.835                               1.478.584 de lei
VÂLCEA                            2.819                               345.112 lei
Total                                  30.534                             4.572.691 de lei
DGRFP CRAIOVA
*Date furnizate de DGRFP Craiova

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS