18.4 C
Craiova
vineri, 17 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSute de oameni au plecat voluntar de la Ford

Sute de oameni au plecat voluntar de la Ford

Efectele programului de restructurări prin plecări voluntare derulat de Ford se văd abia astăzi, când multe persoane care au fost pe statele de plată ale producătorului auto şi care au ales să plece din companie se regăsesc pe listele de la Casa Judeţeană de Pensii Dolj, solicitând ieşirea la pensie.

500 de angajaţi au ales să îşi încheie socotelile de serviciu cu al doilea mare producător auto existent în România, Ford. Compania a introdus un program de disponibilizări mai aparte, lăsând la latitudinea angajaţilor dacă vor sau nu să părăsească firma, contra unor salarii compensatorii generoase. Anul trecut, 400 de persoane s-au înscris pe listele de plecări voluntare din compania craioveană, iar, anul acesta, alţi 100 de angajaţi au părăsit uzina, conform datelor transmise de Ford România, la solicitarea GdS.
Efectele plecărilor voluntare de anul trecut şi din 2013 se văd în acest an, în statisticile Casei Judeţene de Pensii Dolj. Pe primele luni ale anului, numărul pensionărilor la limită de vârstă şi cel al pensionărilor anticipate au crescut foarte mult, iar multe dintre persoanele care au depus cerere de pensionare provin din rândul celor care au lucrat la Ford.
„A crescut numărul cererilor de pensionare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar foarte mulţi dintre cei care au depus dosare de pensionare provin din rândul persoanelor care au lucrat la Ford“, a declarat, pentru GdS, Daniela Licu, directorul Casei Judeţene de Pensii Dolj.
În „ograda“ Ford, lucrurile s-au compensat, în ceea ce priveşte personalul. Dacă au plecat 500 de oameni în cadrul programului de „disponibilizări“ voluntare, au fost angajaţi alţii în loc. Oficialii Ford anunţă că au fost angajate fix 598 de persoane, dintre care 523 de operatori de bază şi 75 de operatori calificaţi. Potrivit companiei, în prezent sunt aproximativ 4.000 de angajaţi la Ford.
Aproximativ tot atâţia angajaţi erau la fosta fabrică Daewoo, în momentul preluării ei de către Ford. Potrivit datelor din bilanţul contabil, în uzină lucrau 3.927 de oameni în 2007, iar în 2008, la momentul preluării fabricii auto de către Ford, existau 3.805 angajaţi.

Cine a plecat până acum

Potrivit unor surse apropiate fabricii, anul acesta, au fost mai multe solicitări din partea angajaţilor care doreau să plece decât erau bugetele stabilite pentru plăţi compensatorii. Conform surselor noastre, era planificat un buget pentru 20 de persoane care să părăsească voluntar societatea, dar, în realitate, s-au înscris pe liste 100 de angajaţi. Compania a acceptat cererile tuturor lucrătorilor care doreau să plece.
Din răspunsurile celor de la Ford reiese că printre cei care au renunţat să mai lucreze la producătorul auto s-au numărat mulţi tineri şi doar 25% dintre cei care au plecat din companie erau persoane aflate aproape de vârsta pensionării. „Cei care au aplicat voluntar la acest program au fost din ambele categorii (şi tineri, şi persoane la vârsta pensionării – n.r.), însă aproximativ 25% au fost persoane ce se aflau aproape de pensionare“, au arătat reprezentanţii Ford.
Dar cine ar pleca dintr-o modernă fabrică din Craiova, în care salariul mediu net se situează undeva la 1.750-1.850 de lei pe lună?

Au plecat muncitori de pe linia de producţie

Liderul de sindicat de la Ford, Ovidiu Cioroianu, a explicat că fiecare dintre foştii angajaţi care au ales să plece din fabrică a avut motivele lui. „Fiecare a gândit pentru el, fiecare şi-a făcut calculele. Unii şi-au găsit o slujbă în altă parte, iar cei care îndeplineau condiţiile de pensionare, chiar şi anticipată parţial, au mers şi s-au pensionat. Fiecare dintre cei care au plecat din fabrică a beneficiat de 24 de salarii compensatorii“. Reprezentantul angajaţilor a explicat că au plecat din companie muncitori care lucrau direct pe linia de producţie. „Majoritatea muncitorilor care au plecat au fost direct productivi, care lucrau pe banda de producţie. Probabil pentru unii este foarte greu să lucreze pe linia de producţie“, a arătat Ovidiu Cioroianu.

Ford susţine că fabrica, la fel ca orice afacere, trebuie să fie eficientă

Reprezentanţii Ford au explicat care a fost scopul programului de încetare voluntară a relaţiilor de muncă.
„Ca în orice altă afacere, trebuie să identificăm modalităţi prin care să devenim cât mai eficienţi cu putinţă. Scopul programului de încetare voluntară a relaţiilor de muncă vizează utilizarea cât mai eficientă a personalului companiei pentru a îndeplini cerinţele de producţie curente şi viitoare. Cererea de vehicule şi motoare rămâne stabilă într-un context economic foarte dificil la nivel european“, a declarat, pentru GdS, purtătorul de cuvânt al Ford România, Ana-Maria Timiş. Compania motivează că nu mai are în plan un program de plecări voluntare.

Şi şomaj, şi plăţi compensatorii…

Potrivit legislaţiei în domeniu, plecarea cu acordul părţilor presupune ca fostul angajat să nu poată să intre în şomaj. Potrivit unor surse din fabrică, tinerii care îşi găsesc un loc de muncă pentru una-două luni după ce pleacă de la Ford ulterior pot să intre în şomaj. Aceştia rămân cu salariile compensatorii de la Ford, apoi vor putea primi şi ajutorul de şomaj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS