20.1 C
Craiova
joi, 16 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSIF Oltenia cheamă Ford în instanţă

SIF Oltenia cheamă Ford în instanţă

SIF Oltenia cere anularea majorării de capital pe care Ford a făcut-o pentru fa-brica din Craiova. După respectiva majorare, deţinerile SIF Oltenia la Ford au scăzut de la 22% la 0,14%. Dinel Staicu motivează că AVAS nu a respectat contractul de privatizare şi cere „partea leului“ din noua companie pe care ar administra-o Ford. La rându-i, Ford România vrea să răscumpere acţiunile de la SIF 5.

Societatea de Investiţii Financiare (SIF) Oltenia a solicitat Tribunalului Dolj anularea hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor a Ford România de majorare a capitalului cu 250 de milioane de euro, pe care compania a făcut-o în luna ianuarie la uzina de autoturisme din Craiova. Printr-o subsidiară din Olanda, Ford Capital BV, acţionarii majoritari de la fosta fabrică Daewoo au introdus în conturile companiei craiovene 250 de milioane de euro, fiind considerată cea mai mare investiţie străină din România din ultima perioadă.

Dinel Staicu a pierdut în faţa Ford

În calitate de acţionar minoritar, înainte de majorarea de 250 de milioane de euro, SIF deţinea 22% din cotaţiile Automobile Craiova (ACSA), iar după ce americanii au făcut infuzia de capital în fabrică, participaţia SIF s-a diminuat la 0,14%. Preşedintele SIF Oltenia, Dinel Staicu, a declarat, pentru GdS, că mişcarea americanilor de majorare de capital a fost inteligentă, „o premieră pentru piaţa românească, o lecţie de învăţat“. „Ne-am trezit prizonieri la Ford, într-o cotă reziduală de 0,14%, de la 22%, cât aveam“, a spus preşedintele SIF 5. De fapt, Staicu acuză că nu a fost respectat contractul de privatizare încheiat între statul român – prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) – şi Ford Motor Company: „Contest în instanţă hotărârea AGA, prin care s-a făcut majorarea de capital. Eu nu am nimic cu Fordul. Eu cu AVAS am treabă, pentru că ei nu au respectat anumiţi paşi pe care şi i-au asumat prin contractul de privatizare cu Ford Motor Company“. Staicu susţine că, prin contractul de privatizare, AVAS trebuia să parcurgă operaţiunile de fuziune a companiilor din vechiul bloc Daewoo. Apoi, ar fi trebuit să aibă loc divizarea în două companii (una deţinută de Ford şi cea de-a doua, aparţinând statului român şi care să cuprindă activele pe care Ford nu le-a dorit). Reprezentanţii AVAS îi dau peste nas omului de afaceri craiovean şi spun că el nu are calitate procesuală pentru a ataca în instanţă contractul între statul român şi Ford. „Contractul de privatizare este un act juridic bilateral, încheiat între două părţi: AVAS şi Ford. Numai aceste două părţi pot invoca nerespectarea contractului. Tot ce poate face SIF Oltenia, în calitate de acţionar minoritar, este să atace în instanţă hotărârea AGA de la Ford legată de majorarea de capital şi să cheme AVAS în solidar. Dar noi spunem că justiţia din România este suverană şi nu poate face ca o terţă persoană să tragă la răspundere vreuna dintre părţile din contractul de privatizare“, a declarat pentru GdS Adriana Tran, reprezentanta AVAS în relaţiile cu mass-media.

Dinel vânează terenurile din zonă

Preşedintele SIF 5 cere AVAS ca prin respectarea contractului de privatizare cu Ford (prin fuziune şi divizare) să primească o cotă parte proporţională din activele noii companii care se va înfiinţa: „Terenul actual de 109 hectare este al ACSA, iar Ford trebuie să plătească chirie la ACSA. Păstrând proporţia deţinerii de acţiuni, SIF ar trebui să aibă 24 de hectare. După calculele noastre, ne-ar reveni 7,93% din activele noii companii. Dacă AVAS ne acceptă solicitarea de a ne da 7,93% din noua companie, cât era înainte de majorarea de capital, atunci litigiul se stinge şi noi negociem în continuare cu Ford“. Dinel Staicu a confirmat că Ford negociază cu SIF preluarea pachetului rezidual de acţiuni, dar oferta americanilor este aceeaşi ca anul trecut: 4,15 lei pe acţiune, cu cât a cumpărat Ford anul trecut acţiunile de la statul român. „Păi acum, cu toate majorările, valoarea unei acţiuni Ford este de zece euro, cum să le cumpere pe cele de la SIF cu 4,16 lei pe acţiune?“, susţine preşedintele SIF 5, care, în calitate de membru în CA de la ACSA, a votat împotriva majorării de capital.

Ford păstrează confidenţialitatea

Reprezentanţii Ford România au confirmat, pentru GdS, că există negocieri cu SIF Oltenia, dar nu se pot da publicităţii detalii despre aceste discuţii. „Am fost contactaţi de SIF Oltenia şi de alţi acţionari minoritari în vederea achiziţionării acţiunilor pe care le deţin la ACSA. Ford România analizează aceste solicitări. Întrucât acestea sunt discuţii confidenţiale, nu vă putem oferi mai multe detalii“, a spus Nadia Crişan, reprezentantă Ford România. Compania Ford comunică faptul că a respectat legislaţia în vigoare atunci când s-a făcut majorarea de capital. „În concordanţă cu legislaţia română în vigoare, înaintea întâlnirii Consiliului de Administraţie al Automobile Craiova SA, din 14 ianuarie, Ford a trimis către SIF Oltenia agenda de discuţii. În acest document era menţionată şi intenţia majorării capitalului social. În plus, SIF Oltenia a fost reprezentată în întâlnirea Consiliului de Administraţie care a decis cu privire la majorarea de capital“, a menţionat Nadia Crişan.

Cum au scos americanii SIF-ul din joc

Ford a contribuit cu 250 de milioane de euro la capitalul social al Ford România. Înainte de majorare, acţionarul unic al Ford România era Automobile Craiova, la care SIF deţinea 22% din participaţii. După infuzia de capital a Ford, ACSA a rămas cu 2,43% din acţiuni după ce şi-a declinat intenţia de a participa la majorarea de capital (CA al ACSA a decis ca societatea să nu participe la majorare). Astfel, cota SIF Oltenia s-a redus la numai 0,14% din acţiuni.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

16 COMENTARII