16.7 C
Craiova
duminică, 16 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTransalpina, deschisă în regim de şantier

Transalpina, deschisă în regim de şantier

Şoseaua Transalpina, cea mai înaltă din România, este deschisă traficului rutier în regim de şantier. Reprezentanţii Secţiei Drumurilor Naţionale Târgu Jiu au precizat că, pe anumite porţiuni de pe marginea drumului, se mai pot observa cantităţi de zăpadă, însă acestea nu mai pot pune în pericol participanţii la trafic. Cele mai multe probleme le pot pune stâncile, grohotişul şi pietrişul, care oricând se pot desprinde de pe versanţi şi pot ajunge pe carosabil. Din acest motiv, traversarea Transalpinei se poate transforma în orice moment într-o aventură pentru orice şofer, chiar şi pentru cei experimentaţi, mai ales în zilele cu vreme ploioasă. Apele care se scurg de pe versanţi antrenează pietrişul şi bucăţile de stâncă şi le aduc în zona drumului naţional care traversează Munţii Parâng şi care leagă localităţile Novaci din Gorj şi Sebeş din Alba, traversând, de asemenea, alte două judeţe, respectiv Vâlcea şi Sibiu.

Cine continuă lucrarea?

Ion Tudor, directorul Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu Jiu, a declarat că şoseaua este circulată şi în aceste condiţii, iar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu poate interveni prea mult în zonă. Drumul este predat constructorului, respectiv firmei Romstrade, încă din anul 2008, iar lucrările sunt executate în proporţie de 90%. Chiar dacă asfaltarea este executată în mare parte, mai sunt de realizat două tipuri de lucrări care sunt deosebit de importante pentru siguranţa traficului. Este vorba de consolidarea versanţilor şi montarea pe marginea drumului a tuturor parapetelor de protecţie prevăzute în proiect. Deocamdată, la nivelul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România încă se caută soluţii pentru a stabili cine va face acest lucru, în condiţiile în care patronul firmei Romstrade, Nelu Iordache, nu mai are nici o legătură cu lucrările, fiind arestat preventiv de mai mult timp.

Utilaj de intervenţie

Pentru a interveni cu promptitudine în zonele unde se pot produce căderi de stânci, Secţia de Drumuri Naţionale are mobilizat în zona Rânca un utilaj pentru curăţarea şoselei. „Sunt deja mulţi turişti care tranzitează Transalpina şi noi am curăţat tot ce s-a putut. Foarte multe stânci au căzut în ultima perioadă şi le-am îndepărtat de pe şosea. În continuare menţinem utilajul în zonă pentru a interveni ori de câte ori va fi nevoie. Este necesar ca lucrările de consolidare a versanţilor să fie efectuate, pentru siguranţa traficului. După părerea mea, mai e de lucrat din acest punct de vedere cam 80%, fiind executat doar 20%. Pe lângă aceasta este nevoie şi de parapet pe margine. În rest, mai e o lucrare la un podeţ, unde trebuie să fie turnat şi asfaltul, dar şi finalizată lucrarea pe o porţiune unde drumul este îngustat. Este obligatoriu să fie realizate toate aceste lucruri pentru a avea un trafic sigur pentru că toată vara vor fi foarte mulţi turişti români şi străini, cu maşinile sau cu motocicletele“, a precizat Ion Tudor, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu Jiu.  

Lucrare de 1,34 miliarde de lei

Nu se ştie cine va finaliza lucrările de importanţă majoră pentru siguranţa traficului rutier pe Transalpina, însă autorităţile judeţene se aşteaptă la un număr foarte mare de turişti. Transalpina atinge cel mai înalt punct în Pasul Urdele – 2.145 de metri şi traversează pe o porţiune de 20 de kilometri numai zonă de creastă, peisajul fiind deosebit de spectaculos. DN 67C trece în zona montană prin cinci arii protejate. Anul trecut, Garda Naţională de Mediu a amendat firma Romstrade cu 100.000 de lei pentru mai multe nereguli legate de exploatarea agregatelor minerale din zonă şi realizarea unor depozite pe marginea şoselei. Contractul de reabilitare primit de societatea Romstrade, adică 1,34 miliarde de lei, este cel mai mare acordat vreodată unei firme româneşti. Lucrările au început în anul 2008, iar termenul de finalizare propus de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România este finalul acestui an. Este greu de crezut că va fi respectată această dată, având în vedere problemele pe care le are actualul constructor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS