19 C
Craiova
duminică, 16 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateIAR 93 şi IAR 99 Şoim, disputate în sala de judecată

IAR 93 şi IAR 99 Şoim, disputate în sala de judecată

INCAS Bucureşti, institutul care a proiectat în anii ’70-’80 cele două aeronave militare româneşti, reclamă în instanţă drepturile de proprietate intelectuală asupra lor. INCAS susţine că statul român face cadou cehilor de la Aero Vodochody patentul de fabricaţie al aeronavelor, odată cu privatizarea Avioane Craiova.

Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“ Bucureşti îşi dispută în instanţă cu Avioane Craiova patentul de fabricaţie pentru aeronavele IAR 93 şi IAR 99, în condiţiile în care acestea ar putea ajunge gratuit în posesia investitorilor cehi de la Aero Vodochody, care negociază cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) cumpărarea pachetului majoritar de 80,9% din acţiunile constructorului craiovean de avioane. Potrivit directorului Cătălin Nae, INCAS deţine drepturile de proprietate intelectuală asupra celor două modele, fiind institutul care le-a proiectat, în anii ’70-’80. IAR 93 Vultur a fost conceput împreună cu Iugoslavia (ca o alternativă la avioanele reactive ruseşti, cu care se dotau majoritatea ţărilor din blocul sovietic), prin „Programul YUROM“. La sârbi, modelul a purtat denumirea de „J-22 Orao“ – „Vultur“, în limba sârbă. Motorul acestui model era produs de Rolls Royce şi ulterior de Turbomecanica Bucureşti, iar diferitele subansamble erau realizate la fabricile româneşti şi cea din Mostar – Iugoslavia. Primul zbor al aparatului a avut loc pe 31 octombrie 1974. Dacă modelul românesc nu a fost folosit niciodată într-un conflict real, fratele său geamăn a participat din plin în conflictul sârbo-croat din anii ’90, cât şi în războiul NATO-Serbia din 1999, fiind singurul aparat invulnerabil la bruiajul electronic şi un distrugător eficient de rachete Tomahawk. Dezvoltarea modelului IAR 99 a fost demarată în anii ’70, modelul fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Are o foarte bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Primul zbor al acestui aparat a avut loc pe 21 decembrie 1985, iar în serviciul forţelor aeriene româneşti a intrat din 1988. Avionul era realizat de Avioane SA Craiova, în colaborare cu Aerostar Bacău, IAR Braşov, Aerofina Bucureşti, Turbomecanica Bucureşti. Ulterior, a fost modernizat. Avionul IAR 99 Şoim este eficient pentru pregătirea şi instruirea în zbor a piloţilor, care parcurg etapele programului de pregătire şi instruire pentru trecerea la zbor pe avioane tip MiG 21 Lancer, F-16 etc. Modernizarea aparatului a fost făcută de Elbit Systems Israel, care a contribuit cu integrarea unui sistem de echipament de avionică şi management al armamentului.

 

„Şoimul“ – aparat „contrafăcut“

 

Specialiştii de la INCAS susţin că orice modificare a aparatelor iniţiale, ca şi producţia lor, trebuie să aibă acordul institutului. Mai mult, ei cer daune pentru modernizările făcute fără acceptul lor. „IAR 99, aeronava iniţială, a fost proiectată de INCAS. Din punctul nostru de vedere, IAR 99 Şoim, realizat de israelienii de la Elbit Systems, este un aparat contrafăcut, deoarece modernizările nu au avut acceptul proiectantului. Ideea că MApN cumpără avioane de la Craiova este falsă. Cumpără, de fapt, de la israelieni. Fabrica în care se realizează avionul a devenit doar un subcontractor. Am intentat recent un proces pentru a ne apăra drepturile intelectuale, care se află pe rol“, a declarat Cătălin Nae. Potrivit acestuia, „licenţa de fabricaţie“ a celor două avioane are două componente: partea de proiectare – asupra căreia dreptul de proprietate intelectuală aparţine INCAS Bucureşti şi documentaţia tehnologică – are un statut juridic incert. Practic, orice fabrică dotată tehnic corespunzător poate produce avionul în baza documentaţiei tehnologice, însă proprietatea intelectuală aparţine INCAS, care are înregistrat proiectul la OSIM. Directorul INCAS mai spune că recent a iniţiat o acţiune în instanţă împotriva Avioane SA Craiova (care are termen de judecată data de 1 octombrie), deoarece privatizarea ia în calcul doar vânzarea acţiunilor şi a spaţiilor de producţie ale societăţii, dar nu reglementează drepturile asupra modelelor IAR 93 şi IAR 99. „Dreptul de proprietate intelectuală nu poate fi vândut cehilor, deoarece aparţine INCAS. Ei vând doar halele şi tehnologia de producţie. Vom face o evaluare pentru a determina despăgubirile“, a mai spus el.

 

„Licenţa“ ar putea zbura odată cu Avioane Craiova

 

Pe de altă parte, directorul general al Avioane SA Craiova, Anatolie Boldişor, spune că nu i s-a adus la cunoştinţă nimic despre acest proces. „Posibil să ne fi dat în judecată, nu ştiu. Oricine are dreptul să ne dea în judecată, este un drept constituţional“, a afirmat Boldişor. La rândul său, AVAS recunoaşte, prin vocea purtătorului de cuvânt Adriana Tran, că „licenţa de fabricaţie“ a IAR 93 şi IAR 99 va face obiectul unor clauze din contractul de privatizare.

„A fost prevăzut în caietul de sarcini şi vor face obiectul unor clauze din contract“, spune Tran. În ceea ce-l priveşte, directorul INCAS este sigur că proprietatea intelectuală nu poate fi vândută. „Nu pot vinde decât documentaţiile tehnologice. INCAS are drepturile de proprietate intelectuală şi se va lupta pentru ele“, a mai spus acesta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII