25.1 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateChat-ul a mutilat limba româna

Chat-ul a mutilat limba româna

Limbajul de internet folosit tot mai des in scoli de catre adolescentii craioveni tinde sa câstige teren in detrimentul limbii române. Despre acest fenomen si despre efectele negative asupra adolescentilor vorbesc psihologii si consilierii scolari din unitatile de invatamânt craiovene.


Rezultatele slabe obtinute la probele orale sau scrise de Limba si literatura româna ale Testelor Nationale si bacalaureatului i-au pus pe gânduri pe dascalii doljeni. Vocabularul sarac si utilizarea unui limbaj destinat mai degraba unei intâlniri intre adolescenti sunt puse in primul rând pe seama dezinteresului pe care elevii il manifesta fata de lectura.


Cadrele didactice nu neglijeaza insa si alt aspect, si anume patima elevilor de a-si petrece o mare parte din timpul liber in fata calculatorului. Tot mai multi dintre profesorii doljeni se plâng de faptul ca scolarii utilizeaza in vorbirea curenta, de la clasa, un limbaj fragmentar, specific chat-ului. „Elevii nu mai stiu sa scrie si nici sa se exprime corect, pentru ca isi petrec majoritatea timpului liber in fata calculatorului, pe messenger (cale de comunicare virtuala pe internet – n.r.). Lectura a fost inlocuita de chat, care in loc sa-i stimuleze, le creeaza probleme“, a spus prof. psiholog Marinela Dumitrescu, coordonator al Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica (CJAP) Dolj. Potrivit sursei citate, elevii ajung sa scrie fara o coerenta a textului, cu foarte multe greseli de ortografie in teze si extemporale. „Este si normal ca, la un moment dat, elevii sa nu mai scrie corect. Daca ei tot timpul folosesc prescurtari de tipul «ca-K», «scoala-sc», «trebuie-tre», «foarte-fff», «mine-mn», «ok-k», «bine-bn», «daca-dak-dk», «ce faci?-cf», «t-tz», «nu stiu-nusk», «mersi-ms», «nu ai pentru ce-npc», «ce mai faci-cmf», «tu-u» si ca acestea sunt multe alte exemple, este firesc sa nu mai poata face deosebirea intre forma corecta, gramaticala, si cea a limbajului de pe internet. Unii profesori se simt jenati de acest limbaj, iar lingvistii considera ca ne apropiem cu pasi rapizi de o degradare a limbii române“, a completat prof. psiholog Marinela Dumitrescu de la CJAP Dolj.


300 de corespondenti virtuali i-au inlocuit pregatirea scolara


Potrivit reprezentantilor CJAP Dolj, limbajul chat-ului nu se rasfrânge numai asupra sferei copilului mic, de gimnaziu – in formarea de priceperi si deprinderi de natura intelectuala (scris sau vorbit) -, ci si asupra copiilor mai mari, adolescenti. „Recent, ne-am confruntat, in cadrul centrului nostru, cu un asfel de individ. Dintr-un copil extraordinar, cu performante scolare deosebite, cu note foarte mari, a ajuns, din cauza acestui gen de comunicare, sa cada in extrema cealalta. Intregul sau timp liber era alocat chat-ului si nicidecum materiei de curs. Un record negativ stabilit de adolescent a fost faptul ca «vorbea» cu peste 300 de parteneri virtuali“, a explicat coordonatorul CJAP Dolj.


Spusele psihologilor sunt confirmate si de o parte a parintilor, care spun ca pentru „partenerii virtuali“, tinerii gasesc timpul necesar, in timp ce pentru pregatirea lectiilor, doar sporadic. Mai mult decât atât, prin astfel de practici, ei neglijeaza contactul interuman. „Pe scurt, calculatorul creeaza dependenta in rândul tinerilor. Copilul rupe aproape orice legatura cu procesul educational si aloca majoritatea orelor libere calculatorului“, a mai spus Marinela Dumitrescu.


Sfaturi pentru parinti


Specialistii sustin ca folosirea unui limbaj fragmentar de catre tineri le influenteaza negativ limbajul vorbit si chiar si pe cel scris. Sunt remarcate din ce in ce mai multe greseli gramaticale si de exprimare, greseli fonetice, clisee de limbaj si chiar o lene mintala. Singurii care pot aplica anumite „corectii“ copiilor sunt parintii, care le pot stabili acestora un program strict de petrecere a timpului liber in fata calculatorului si cât mai multa lectura in locul chat-ului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII