17.9 C
Craiova
vineri, 17 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateFeroviarii craioveni s-au jucat de-a uite greva, nu e greva

Feroviarii craioveni s-au jucat de-a uite greva, nu e greva

Ceferistii craioveni au boicotat greva de avertisment anuntata cu surle si trimbite de liderii sindicali de la centru. Lucratorii din statia Craiova au preferat sa fie considerati spargatori de greva decit sa isi piarda locurile de munca. In realitate, intre liderii de sindicate de la Companiile Miscare, Infrastructura si Calatori nu a existat comunicare si astfel s-a ajuns la un haos cum numai la Craiova se putea intimpla.

Ora 7.00. Aglomeratie mare in gara. Casele de bilete erau deschise, dar nu la toate se vindeau bilete. Unele vinzatoare stiau ca „lumea este in greva“ si de aceea nu pot sa dea bilete la oameni, altele, din contra, credeau ca „se lucreaza normal“ si raspundeau cu amabilitate solicitarilor. „Am stat la doua cozi sa imi cumpar un bilet pentru Brasov. La primul ghiseu, mi s-a spus ca sint in greva, desi vazusem ca la celelalte se vindeau bilete. Nu mai inteleg nimic. Acum stau din nou la coada pentru ca vad ca aici se dau bilete de calatorie“, a spus Maria Petrache, din Craiova.

Afisele care sa anunte calatorii ca feroviarii sint in greva lipseau cu desavirsire. Din cind in cind, in difuzoare se auzea: „Stimati calatori, ne cerem scuze pentru eventualele neajunsuri create de greva salariatilor din CFR. Va multumim pentru intelegere!“ Despre ce greva vorbea fata aceea numai ea stia.

Ora 7.30. Pe tabelele de sosiri au inceput sa fie afisate primele intirzieri de 20 -30 de minute. Erau doar trenurile care trebuia sa ajunga in Craiova dinspre Sibiu, Piatra Olt, Drobeta Turnu Severin, Timisoara, sau trenurile internationale. La tabela electronica unde erau afisate plecarile totul era in regula. Trenurile plecau cu regularitate, desi in difuzoare vocea de femeie repeta printre anunturile cu plecarea trenurilor din statia Craiova si pe cel cu „ceferistii sint in greva“. Probabil se referea la ceferisti de prin alte parti. Mecanicii de locomotiva erau si ei nedumeriti. „Stiam ca sintem in greva, dar cind am vazut ca impiegatii de miscare au iesit la munca si ne dau semnalul de plecare, ne-am vazut de treaba si am plecat in cursa. Nu vrem sa ne pierdem locurile de munca“, a declarat unul dintre mecanicii de locomotiva.

Ora 8.00. Singurii nedumeriti de „uite greva, nu e greva de la Craiova“ erau doar ziaristii.

Dornici sa surprinda mai multe instantanee si sa stea de vorba cu cit mai multi calatori afectati de actiunea de protest a feroviarilor, ziaristii au avut surpriza sa constate ca trenurile in care se urcasera s-au pus in miscare. Noroc ca au nimerit intr-un tren personal, cu opriri in toate haltele.

Ora 8.30. Activitatea se desfasura normal in Gara Craiova. Nu mai era nici un secret pentru nimeni: ceferistii craioveni au boicotat greva. Liderii de sindicat, dupa ce au stat ascunsi prin birouri, au iesit la rampa, sa dea declaratii presei, sustinind ca la Craiova greva nu a fost pregatita.

„Lipsa de comunicare intre sindicate, asta s-a intimplat la Craiova. Uitati-va la cei de la Miscare. In loc sa puna afise prin care sa anunte ca este greva, toata dimineata au stat cu casele deschise si au vindut bilete, impiegatii au iesit pe linie si au dirijatat circulatia trenurilor. Le este frica sa protesteze alaturi de colegii din intreaga tara“, a spus George Kesler, lider de Sindicat la Sectia Exploatare Mecanici Calatori, statia Craiova.

Colegul sau de la Miscare sustine insa ca nu este cazul ca liderii sa se acuze intre ei: „Nu a fost greva, ci o incetare voluntara de activitate. Nu are sens sa ne acuzam intre noi pentru ca au fost oameni care nu au inteles importanta acestui demers. Nu isi dau seama de riscul care paste calea ferata“, a declarat Nicolae Ditescu, secretarul Uniunii Teritoriale a Sindicatelor Miscare Comerciala Craiova.

Feroviarii craioveni care au incetat „voluntar activitatea“ fara respectarea prevederilor legale de declansare a conflictelor de munca risca sa fie sanctionati de catre patronat pentru perturbarea traficului. „Vom vedea ce putem face ca sa nu se intimple asa ceva“, a sustinut Nicolae Ditescu.

Ora 9.00. Dupa doua ore de nedumerire, singurul tren care avea intirziere de 110 minute a fost personalul 2061, care venea dinspre Sibiu. Din cele 12 trenuri de persoane care trebuia sa tranziteze statia Craiova in intervalul 7.00 – 9.00, doar doua au fost oprite in Gara Drobeta Drobeta Turnu Severin, iar din cele 19 garnituri de marfa doar sapte au ramas pe linie moarta.

Sindicalistii craioveni sint suparati pe sefii lor de la centru, care au acceptat sa semneze cu patronatul un contract de munca in care era prevazuta o crestere salariala de 31%. „Era limpede ca la baza respectivei cresteri stau disponibilizari de personal. Salariatii ar trebui sa-i traga la raspundere pe liderii de la centru pentru ca ne-au mintit“, a spus George Kesler.

Desi miscarea sindicala a fost un fiasco, liderii de la cele 22 de sindicate, cite are Regionala CFR Craiova, spera ca Guvernul Romaniei sa revina asupra deciziei de disponibilizare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS