17.9 C
Craiova
vineri, 17 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateOcroteala pune la bataie 27 de miliarde ca sa-i scoata din cursa pe FRATII BACRIZ

Ocroteala pune la bataie 27 de miliarde ca sa-i scoata din cursa pe FRATII BACRIZ

Razboiul pentru suprematia pe piata craioveana de transport calatori, dintre Regia Autonoma de Transport (RAT) Craiova si societatea privata FRATII BACRIZ, capata noi dimensiuni. Consiliul de Administratie al Regiei de Transport a decis recent sa le ofere fratilor Bacriz citeva zeci de miliarde de lei din subventia primita de la bugetul local, in schimbul cedarii activitatii de transport calatori in Craiova. Suma vehiculata se invirteste in jurul valorii de 27 de miliarde. In Primaria Craiova, intentia conducerii RAT a stirnit deja controverse. In timp ce Iulian Ocroteala, directorul general al RAT Craiova, confirma negocierile cu societatea privata de transport, Ahmed Bacriz, unul dintre asociatii firmei mentionate, sustine ca nu a auzit de o asemenea oferta.

Iulian Ocroteala, directorul Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova, intentioneaza sa dea lovitura pe piata locala, punind la bataie 27 de miliarde de lei pentru a-i elimina din cursa pe concurentii de la firma FRATII BACRIZ. Concret, RAT va aloca intregul fond de investitii primit de la bugetul municipiului pentru a cumpara de la fratii Bacriz activitatea de transport local. „Intentionam sa preluam toata activitatea de transport calatori a firmei BACRIZ, cu tot cu personal si masini. Vreau sa se inteleaga ca aceste masini vor fi analizate de experti straini, chiar din strainatate daca este nevoie. Vom da atitia bani cit ni se spune ca valoreaza. In prezent, nu putem sa spunem daca 27 de miliarde inseamna mult sau putin“, a spus Iulian Ocroteala.

Primarul Vasile Bulucea sustine ca nu se baga intre Ocroteala si Bacriz

Ideea managerului general de la RAT a stirnit deja citeva controverse in primarie. Printre cei care nu prea vad cu ochi buni intentia lui Iulian Ocroteala, se afla si viceprimarul Mihai Dragu, care a declarat: „Am inteles ca se doreste o preluare de contract de activitate, cu toate masinile din subordine. Totusi, eu ramin adeptul ideii ca trebuie sa cumparam autobuze noi. Daca domnul Ocroteala considera ca este o investitie buna, este treaba dumnealui. Dar trebuie sa obtina pentru asta si suportul consiliului local“. Viceprimarul mai spune ca intentia directorului Regiei Autonome de Transport Craiova, de a cheltui 27 de miliarde de lei, adica intreaga subventie primita de la bugetul municipiului in 2003 si destinata pentru investitii, ar fi mai paguboasa decit aceea de a cumpara autobuze noi.

Oficial, primarul Vasile Bulucea a declarat, la rindul sau, ca nu tine partea nici uneia dintre societati. „Eu nu ii dau dreptate nici lui Ocroteala si nici lui Bacriz, ci sint pentru o analiza corecta. Referitor la cifra de 27 de miliarde, nu stiu daca acesti bani ii ajung sa cumpere toate minibuzele Bacrizului. Cred ca o masina a lor costa cel putin 1,2 miliarde de lei. Deci, pentru inceput, nu cred ca poate sa cumpere mai mult de 20. Or, eu stiu ca Bacriz are peste 60 de microbuze“, a spus Bulucea.

Exista sau nu interes public?

Pentru craioveanul de rind, ideea lansata de RAT pare cel putin dubioasa. Zeci de miliarde de lei din banii publici merg catre o firma privata, fara o justificare care sa stea in picioare. Si aceasta, deoarece pentru calatorul craiovean conteaza prea putin in proprietatea cui se vor afla minibuzele BACRIZ. In plus, RAT Craiova este mentinuta in viata tot pe banii publici, acumulind anual datorii de zeci de miliarde de lei. Vasile Bulucea a recunoscut si el ca, prin instituirea monopulului pe transportul in comun, „pretul biletelor de calatorie ar putea sa creasca“, dar ca „banii nu vor mai intra in bugetul firmei Bacriz, ci in cel al Regiei de Transport“. Cu toate acestea, se stie ca „RAT nu aduce nici un venit la bugetul primariei“, ci, din contra, inghite zeci de miliarde pe an si mai are si pierderi, fapt pentru care s-a si dispus un control.

Sute de miliarde, pompate intr-o regie cu pierderi

Viceprimarul Mihai Dragu a precizat ca RAT inregistreaza pierderi tot mai mari in ultimul timp. Spre exemplu, pierderile din ultimii trei ani ale regiei se cifreaza la 21 de miliarde de lei, asta dupa ce noua conducere preluase in 2000, de la vechea echipa manageriala, pierderi de circa 6,7 miliarde de lei. „Deocamdata, nu stim precis din ce sectoare de activitate provin aceste pierderi. In prezent, o comisie a primariei desfasoara un control al activitatii din ultimii trei ani la RAT, pentru a vedea unde se pot face reduceri de cheltuieli“, a mai spus Dragu.

Investitiile noi ale Regiei de Transport in ultimii doi ani sint achizitionarea in leasing a 40 de minibuze marca MITSUBISHI, la pretul de 1,5 miliarde de lei bucata, aici nefiind inclus TVA. Asta, desi in regie au fost pompate sute de miliarde de lei, sub motiv ca este o regie din subordinea consiliului local. Numai pentru 2003, RAT a primit de la bugetul local cei mai multi bani, in jur de 80 de miliarde de lei, din care 27 de miliarde pentru noi investitii si peste 20 de miliarde ca subventie pentru diferitele activitati. Cu toate acestea, regia nu a reusit sa se impuna definitiv in fata celor de la BACRIZ.

Ahmed Bacriz sustine ca nu ar fi negociat cu RAT pentru vinderea microbuzelor

Ahmed Bacriz, unul dintre asociatii societatii de transport local FRATII BACRIZ, s-a declarat susprins sa afle ca Iulian Ocroteala intentioneaza sa-i cumpere toate minibuzele si sa preia activitatea de transport a firmei. „Este prima data cind aud de asa ceva. Nu am primit nici o propunere“, a declarat Bacriz.

Patrunderea pe piata craioveana a unei firme private de transport local, in 1996, atunci cind fratii Bacriz au decis sa-si lanseze afacerea in Banie, s-a lasat cu mai multe scandaluri. Acestea aveau ca obiect atit faptul ca traseele trebuia scoase la licitatie, cit si ca minibuzele nu indeplinesc conditiile necesare transportului local de calatori. Situatia a ajuns atit de incilcita, incit, la un moment dat, Prefectura Dolj a dat in judecata Primaria Craiova, sub motiv ca hotaririle consiliului local care interziceau activitatea acestei firme sint nelegale.

In cele din urma, conflictul a fost stins, nu fara frecusurile ulterioare generate de concurenta. Cele doua societati ajunsesera chiar la o intelegere, in sensul ca firma FRATII BACRIZ a fost de acord sa isi schimbe activitatea din cea de maxitaxi in cea de transport local de calatori si sa participe la o licitatie pentru trasee, care urma sa aiba loc in cursul acestui an.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS