15.1 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateLogica de cămătar a companiei CEZ

Logica de cămătar a companiei CEZ

CEZ emite în decembrie facturi mai mari cu 30-45%, introducând retroactiv componenta „certificate verzi“ din 26 iulie 2012. Cu toate că timp de cinci luni şi-a pus clienţii în imposibilitatea de a plăti certificatele verzi prin neevidenţierea acestora pe facturi, compania propune eşalonarea plăţii în maximum trei rate, dar cere penalităţi de întârziere.

Compania CEZ, furnizorul de energie electrică în Oltenia, îngroaşă obrazul pe banii abonaţilor. Aşa după cum relatam în ediţia de luni, 17 decembrie,  („CEZ umflă factura în decembrie“), facturile emise în decembrie 2012 cuprind în premieră componenta „certificate verzi“, o nouă taxă pe care trebuie să o achite clienţii. Certificatele verzi sunt reglementate de Legea nr. 134/2012 şi reprezintă schema-suport a producerii energiei din surse regenerabile, fiind asumată de România prin procesul de aderare la UE. Problema este că CEZ facturează retroactiv componenta „certificate verzi“ începând cu 26 iulie 2012 (data intrării în vigoare a Legii nr. 134/2012), ceea ce înseamnă creşterea valorii facturii emise în decembrie cu 30-45%. Într-un răspuns pe care GdS l-a primit din partea CEZ, furnizorul de energie electrică explică întârzierea cu care a introdus noua componentă pe facturi prin complexitatea sistemului informatic pe care îl operează, dar şi prin întârzierea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 134/2012. „Decalajul a fost determinat de timpul necesar actualizării sistemelor informatice de facturare şi a definitivării metodologiei de implementare a Legii nr. 134/2012“, spune CEZ.

Clientul nostru, debitorul nostru

Compania CEZ a fost întrebată de ce nu şi-a pus la punct sistemul informatic înainte ca această lege să intre în vigoare. Iată ce ni s-a răspuns: „Modificarea unui sistem informatic de facturare, indiferent cărui furnizor aparţine, presupune intrarea în vigoare a unei legi şi a normelor metodologice de aplicare. Un demers prin care modificarea sistemului informatic ar precede intrarea în vigoare a unei legi ar fi inutil cât timp nu se cunosc detaliile tehnice la care trebuie să răspundă sistemul după aplicarea normelor metodologice. Facem precizarea că în cazul unor sisteme informatice complexe, aşa cum este şi cel deţinut de CEZ Vânzare, termenul de implementare a unor schimbări în formatul şi calcularea facturii de energie electrică poate fi chiar şi de câteva luni“.
Cu alte cuvinte, CEZ aştepta normele metodologice pe banii noştri. Ca o favoare, pentru persoanele cu dificultăţi financiare, compania a anunţat că acceptă eşalonarea facturilor în maximum trei rate: „Pentru a răspunde necesităţilor clienţilor cu situaţii financiare deosebite, CEZ Vânzare oferă acestora posibilitatea de a solicita prin intermediul canalelor de comunicare cunoscute eşalonarea în maximum trei rate a facturii curente, în termen de 15 zile de la emiterea primei facturi care conţine componenta «certificate verzi»“.
Totuşi, CEZ atenţionează că potrivit „prevederilor legale, solicitarea eşalonării nu stopează calculul penalităţilor, care sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare“. Dobânda aplicată pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare este de 0,04%/zi de întârziere. Practic, CEZ propune clienţilor eşalonarea la plată a întregii facturi, nefăcând distincţie între componentele acesteia şi aplicând penalităţile aferente. Componenta „certificate verzi“ nu a fost însă evidenţiată pe facturi începând cu data de 26 iulie, iar clienţii s-au aflat în imposibilitatea de a o plăti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS