18.4 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateOrban orbecăie pe DN 6

Orban orbecăie pe DN 6

Compania Naţională de Drumuri îi dă peste nas ministrului transporturilor, Ludovic Orban, în privinţa contractului de reabilitare a Drumului Naţional Filiaşi – Ciochiuţa. În timp ce Orban susţine că pe şantier lucrează o firmă din Grecia, compania spune că va organiza licitaţie pentru desemnarea altui constructor.

Tronsonul Filiaşi – Ciochiuţa de pe DN 6 a rămas orfan. Şi de constructor, incapabil să termine ce a început, şi de autorităţi, care se contrazic în declaraţii. Mai lucrează cineva pe şantier? La această întrebare a încercat GdS să afle răspunsul de la cei implicaţi în proiect, dar rezultatul a fost uimitor: ministrul transporturilor spune altceva decât CNADNR, companie aflată chiar în ograda sa.

 

Orban vede constructori-fantomă

 

În urmă cu o jumătate de an, Ludovic Orban declara la Craiova că statul român a reziliat contractul cu firma grecească Proodeftiki-Athena, care se ocupa de modernizarea DN 6, după ce aceasta câştigase o licitaţie internaţională deschisă. Ministrul i-a acuzat pe eleni că nu au respectat termenele de execuţie a lucrării. „Contractul a fost reziliat în luna august. Am demarat deja procedurile de organizare a licitaţiei pentru desemnarea unui nou constructor“, spunea ministrul la acea vreme.

Contactaţi telefonic, reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova au spus, în urmă cu câteva zile, că nu mai ştiu nimic despre contract. „Noi nu am fost informaţi oficial până acum că s-ar fi reziliat contractul şi nici că se organizează o nouă licitaţie. Aşteptăm. Cu cei de la Proodeftiki nu am mai vorbit de mult timp. Am avut dificultăţi cu deszăpezirea, pentru că şi aşa se circulă greu“, a declarat pentru GdS, în urmă cu câteva zile, Adrian Lumezeanu, directorul DRDP Craiova.

Răspunsul corect părea să-l deţină ministrul Orban. „Proodeftiki nu se mai ocupă de lucrări, care au fost preluate de Athena SA, firma cu care formaseră un consorţiu atunci când şi-au adjudecat licitaţia. Athena SA este şi ea cu sabia lui Damocles deasupra capului. Are termen precis de execuţie. Vom vedea în curând dacă au capacitatea de a duce la bun sfârşit lucrările. Dacă nu, le vom rezilia contractul“, declara Orban pentru GdS acum câtva timp. CNADNR îl contrazice însă pe ministru. „În prezent, proiectul este în curs de relansare, proces care cuprinde următorii paşi: amendarea Memorandumului de finanţare, realizarea unei expertize tehnice asupra lucrărilor executate, numirea unei comisii CNADNR pentru preluarea lucrărilor în stadiul existent şi realizarea lucrărilor de întreţinere pentru asigurarea siguranţei traficului, relansarea în regim de urgenţă a procedurii de licitare pentru lucrările rămase de executat, cât şi pentru serviciile de supervizare aferente acestor lucrări“, se arată într-un răspuns al CNADNR trimis pe adresa GdS.

Cu alte cuvinte, nici vorbă de firmă care să muncească pe brânci pe şantier. Reacţia ministrului? „Înseamnă că nu a făcut faţă cerinţelor. Dar vă spun că Athena a făcut lucrările de pregătire pentru iarnă“, a explicat Orban.

 

Tupeu a la grec

 

Neconcordanţele nu se opresc aici. Dacă până acum ministrul a susţinut că grecii trebuia să returneze CNADNR trei milioane de euro şi că statul român a reziliat contractul, Compania Naţională de Străzi spune altceva. Elenii ar fi fost cei care au cerut rezilierea pe motiv că statul român nu şi-ar fi respectat obligaţiile contractuale. Tot ei ar fi cerut aproape două milioane de euro din diverse motive. Potrivit răspunsului trimis GdS de CNADNR, prima care a încercat să pună capăt contractului a fost Compania de Străzi, în octombrie 2005. Motivul îl constituiau schimbările în managementul Proodeftiki şi diminuarea personalului şi a echipamentelor de pe şantier.

Nervoşi, grecii s-au adresat Comisiei de Adjudecare a Disputelor, care le-a dat câştig de cauză, iar CNADNR a fost obligată să semneze un acord cu Proodeftiki în care termenul de finalizare a lucrărilor era prelungit până în noiembrie 2006. Degeaba, însă.

Compania le-a cerut apoi grecilor să dea bătaie pe şantier şi, văzând că lucrurile încep să se mişte, la sfârşitul anului, a semnat un nou acord prin care termenul de finalizare a reabilitării drumului sărea până în iulie 2007. Când a venit sorocul, grecii executaseră doar 68% din lucrările prevăzute în contract. Asta nu i-a împiedicat să fie nemulţumiţi.

Aceştia au pus condiţii CNADNR pentru continuarea lucrărilor, cerând mărirea preţului la materialele de construcţie, plata a 550.000 de euro compensare pentru creşterea preţurilor, plus 1,5 milioane de euro ca urmare a unei reclamaţii a constructorului şi, colac peste pupăză, compania să renunţe la aplicarea penalităţilor de întârziere.

„Mai mult, constructorul susţine că din cauza acestor sume neplătite de către beneficiar a înregistrat pierderi de aproximativ şapte milioane de euro“, se arată în răspunsul CNADNR. Cu toate acestea, tot grecii au fost cei care au cerut rezilierea contractului pe 13 iulie 2007, lucru pe care l-au şi făcut două săptămâni mai târziu. La fel a procedat şi Compania de Străzi, astfel că, pe 16 august, cele două părţi au încheiat socotelile. Nu şi drumul, care a rămas neterminat, spre disperarea şoferilor. Singurii, de altfel, care au de suferit.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII