Tot mai multe blocuri din Craiova încep să se desprindă din vechile asociații de proprietari, din “asociațiile mamă”, deși legea în domeniu este mai restrictivă în acest sens. Totuși, proprietarii nemulțumiți au găsit o portiță de a pleca din asociația din care fac parte. “Noi am avut posibilitatea de-a ne desprinde din asociația mare. Bineînțeles că cei de la asociație nu ar fi fost de acord, dar i-am pus în fața faptului împlinit. Ce ne-a ajutat pe noi a fost faptul că ei nu au avut statut, acord de asociere, iar în documentele de înființare blocul nostru nu apărea. Drept urmare, am consultat un avocat și am demarat procedura de înființare a unei asociații pe bloc. Noi făceam parte din una dintre cele mai mari asociații din cartierul Nicolae Titulescu. Este o asociație cu probleme, cu delapidări, cu mulți angajați. Acum nu ne mai confruntăm cu aceste dificultăți”, spune un proprietar.
Legea 196/2018 spune că această desprindere se poate face astfel:
Locatarii au înțeles că este mult mai usor de lucrat cu o asociație care cuprinde 50-100 de apartamente de exemplu, decât cu una care are 500 de apartamente. Întrebarea care se pune: cum se realizează divizarea unei asociatii de proprietari? În primul rând să existe hotărârea unei scări sau tronson de a se separa de asociația din care fac parte. Această hotărâre se ia într-o adunare generală a scării sau tronsonului respectiv. Se face un proces-verbal și se aduce la cunoștiința asociației mamă. Se stabilește separarea tehnică a furnizorilor de utilități: apă, canal, căldură, gaze, energie electrică. În cazul în care separarea tehnică nu este posibilă se încheie un protocol între noua și vechea asociație prin care se vor împărți facturile de utilități care nu se pot separa.
Pașii care trebuie urmați
Hotărârea pentru înființarea unei asociații de proprietari se realizează prin proces-verbal, semnat de către toți proprietarii care și-au dat consimțământul în acest scop, obligatoriu 50+1. Este necesară organizarea unei întâlniri cu proprietarii din condominiu, în cadrul căreia se prezintă statutul asociației de proprietari. Totodată, asociația trebuie să întocmească un regulament de bloc. Ulterior, se întocmește un dosar care va fi depus la Judecătoria Craiova.
Acesta cuprinde:
Ce conține statutul asociației de proprietari, acordul și regulamentul
Reprezentantul unei firme care se ocupă cu înființarea asociațiilor de proprietari și administrare condominii explică:
De asemenea, acesta a mai spus ce trebuie să conțină acordul de asociere al proprietarilor și regulamentul blocului.
Proprietarii nou-veniți, după ce asociația a fost deja constituită, pot face o cerere în acest sens. Toți proprietarii au dreptul de a fi informați despre toate activitățile asociației.
De menționat, că procedura de înființare a unei asociații de proprietari într-un bloc nou sau într-un complex este aceeași.