17.3 C
Craiova
vineri, 17 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPublireportajGiganții Adidas și Nike domină sponsorizările în sport

Giganții Adidas și Nike domină sponsorizările în sport

Echipamentul sportiv, în special încălțămintea, este o afacere a cărei creștere este uimitoare în doar un deceniu (și totul indică faptul că nu va înceta să crească). Dacă în 2018 piața mondială de pantofi de sport (sau „adidași”) a presupus dividende de 58 de miliarde de dolari, toate prognozele indică faptul că în 2024 ar putea ajunge la 88 de miliarde. Acum, ne aflăm la jumătatea distanței între cele două „cifre”.

Interesant este că aproape 70% din această piață este în mâinile a trei mărci – Nike, Adidas și Under Armour.

În acest sens, dacă vânzările Under Armour au trecut de la 1,06 miliarde de dolari în 2010 la 5,270 miliarde în 2020, cele ale Adidas au crescut de la 7,14 miliarde la 12,78, iar Nike a crescut de la 11,52 miliarde de dolari în vânzări la 22,27 miliarde de dolari.

Adidas –emag oferte

Cu toate acestea, în timp ce creșterea Nike în ultimii cinci ani a fost stabilă, în medie cu aproape un miliard pe an, cea a mărcii germane în aceeași perioadă a depășit două miliarde de dolari, indicând un unghi similar în continuare. Acest lucru a cauzat Wall Street să reacționeze la acțiunile Adidas cu mult mai mult entuziasm decât la cele ale concurentului său, crescând valoarea primelor de anul trecut cu până la 56,50%, în timp ce cele de la Nike au rămas la un 33,66% mai discret.

Aceste date – câștigurile și încrederea pe piață – sunt două scale bune ale războiului deschis dintre cele două companii pentru a deveni lider în sectorul sportiv. Dar există încă un câmp important de observat: cel al imaginii. Și pentru aceste companii nu există o modalitate mai bună de a câștiga vizibilitate în întreaga lume decât de a-și lega brandurile cu cei mai populari sportivi de pe planetă.

Poziționarea elitei

De mult timp, compania americană Nike lucrează la imaginea sa de marcă prin sponsorizarea acelor jucători care, la rândul lor, sunt mai bine poziționați. Nu este surprinzător că șase dintre cei zece sportivi cei mai bine plătiți din lume poartă sigla Nike pe adidași: fotbaliștii Cristiano Ronaldo și Neymar, jucătorii NBA LeBron James și Kevin Durant și jucătorii de fotbal american Russell Wilson și Aaron Rodgers. De fapt, în 2019, marca a alocat aproape 4 miliarde de dolari pentru ceea ce se reflectă în conturile sale drept „cheltuieli de creare a cererii”, rubrică care variază de la publicitate convențională la sponsorizări, evenimente și prezentări de produse.

Adidasi emag

Potrivit datelor din revista Forbes, 15 dintre cei 30 de sportivi cei mai bine plătiți din lume poartă adidași Nike. Celălalt 50% este distribuit între alte nouă mărci, inclusiv Adidas, care are ca scop dotarea picioarelor jucătorului cu cele mai mari venituri: argentinianul Leo Messi, care în 2019 a încasat 127 de milioane de dolari (35 dintre ei de la sponsorii lor).

Firma germană, împreună cu Puma și Under Armour, împart puțin mai mult de jumătate din celelalte 50% din sportivii de elită, în timp ce restul este echipat de Uniqlo, Reebok, Callaway, Dick’s, Head și Asics.

În afară de veniturile din jocul lor sportiv, Forbes listează și jucătorii în funcție de veniturile din sponsorizare și, în acest caz, Roger Federer, care a câștigat 85 de milioane de dolari anul trecut doar în acel joc, este cel care conduce selecția, urmat de Tiger Woods și LeBron James (plus 50 de milioane).

Dacă Nike conduce la sponsorizarea sportivilor, individual, Adidas e lider la sponsorizarea echipelor. Recordul e deținut de Real Madrid, sponsorizată de Adidas cu 110 milioane de euro pe an până în 2028. Real Madrid primește circa 220 de milioane de euro pe an de la sponsorii săi (110 milioane de la Adidas, 70 de la Fly Emirates – majoritatea banilor vin de la aceste două branduri).

Pe locul 2 în clasamentul cluburilor sportive este Barcelona, sponsorizată de Nike cu 105 milioane de euro pe an. În fine, al treilea club este Manchester United, care are contract cu Adidas de 94 de milioane de euro anual.

Patru din zece cluburi de fotbal europene poartă cele trei dungi Adidas sau celebrul „Swoosh” de la Nike. Cele mai mari două branduri în echipament sportiv din lume reprezintă 38% din toate ofertele de sponsorizare tehnică pentru ligile europene, potrivit unui studiu realizat de GlobalData

Ponderea lor în veniturile cluburilor pentru acest concept este mult mai mare: șapte din fiecare zece euro provin de la ei. În total, cheltuielile mărcilor pentru sponsorizări tehnice în cele mai mari cincisprezece ligi europene se ridică la 1,57 miliarde de dolari. Dintre acestea, peste un miliard, 75%, provin de la Nike și Adidas, care controlează nu numai majoritatea tranzacțiilor, ci și cele mai mari contracte.

Premier League este de fapt cea mai mare ligă din Europa prin sponsorizare tehnică, cu venituri pe an de 558 milioane dolari. Mai mult, sectorul este mult mai bine repartizat între diferite cluburi, în timp ce în Spania și Franța cea mai mare parte a cheltuielilor este concentrată în una sau două echipe.

Cele douăzeci de cluburi din Premier League reprezintă 35% din totalul cheltuielilor de marcă  din cele cincisprezece ligi analizate. Șapte dintre echipele lor se numără printre cele cu cele mai scumpe kituri din fotbalul european.

LaLiga ocupă locul al doilea datorită mega-contractelor Real Madrid cu Adidas și FC Barcelona cu Nike. Dintre toate echipele, Adidas este cea cu cele mai multe acorduri, urmată de Nike și danezii de la Hummel.

Cu toate acestea, media pe club în liga spaniolă este mult mai mică decât în ​​engleză: dacă în Premier fiecare echipă captează, în medie, 27,9 milioane pe sezon, în Spania suma scade la 18,9 milioane și în Germania, al treilea campionat pe listă, până la 10 milioane.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS