17.2 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBăncile modifică toate contractele clienţilor

Băncile modifică toate contractele clienţilor

O ordonanţă de urgenţă obligă toate instituţiile care realizează plăţi să includă în relaţia cu clienţii schimbări în favoarea consumatorului. Actul normativ trebuie aplicat rapid, fapt ce face ca băncile să modifice contractele cu clienţii până pe 15 decembrie.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată, adoptată în octombrie de executiv, are rolul de a face mai transparente relaţiile între diverse instituţii şi consumatori, în avantajul acestora din urmă, condiţii impuse de legislaţia europeană. Cele mai multe modificări trebuie aduse în relaţia băncilor cu clienţii. Ordonanţa „a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2009, iar în prezent există multe probleme, privind aplicarea acestui act normativ, care trebuie clarificate cu organismele competente. Legat de acest aspect, comunitatea bancară este implicată în identificarea tuturor problemelor care necesită modificarea unor prevederi ale ordonanţei, inclusiv din perspectiva aspectelor metodologice“, au declarat, pentru GdS, reprezentanţi ai Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), organizaţie din care fac parte cele mai importante bănci comeciale din România. Radu Graţian Gheţea, preşedintele ARB, spunea, după adoptarea ordonanţei, că va fi imposibil pentru bănci să aplice actul normativ în termenul de 45 de zile impus, din cauză că trebuie modificate toate contractele pe care băncile le au cu clienţii, fie că este vorba de credite, de carduri sau de conturi curente. Gheţea spunea că trebuie modificate milioane de contracte cu clienţii, fapt aproape imposibil într-un interval aşa de scurt, motiv pentru care solicita modificarea ordonanţei. În plus, consumatorului trebuie să îi fie aduse la cunoştinţă noile modificări contractuale, iar el poate fi de acord sau poate negocia anumite aspecte în relaţia cu banca. Legiuitorul a pus în practică o directivă europeană care are drept scop o mai mare protecţie a consumatorului, transparenţa totală a băncilor în relaţia cu clienţii, precum şi anumite standarde privind drepturile şi obligaţiile furnizorilor de servicii de plăţi în relaţia lor cu clienţii.

Acceptarea tacită, la ING Bank

Unele bănci au găsit modalităţi inedite de a pune în aplicare OUG nr. 113/2009. ING Bank le-a trimis clienţilor, prin poşta electronică, mesaje prin care îi anunţă care sunt modificările în relaţia contractuală client-bancă şi îi invită la sediul băncii pentru a negocia noii termeni contractuali şi pentru a semna noile contracte. În cazul în care clienţii băncii nu merg la agenţiile instituţiei de credit până pe 15 decembrie, atunci se consideră că oamenii acceptă noile modificări propuse de bancă. GdS a întrebat oficialii băncii ce se întâmplă cu clienţii care nu pot sau nu vor să ajungă la unităţile ING până pe 15 decembrie. „În acord cu prevederile contractuale şi prevederile OUG nr. 113/2009, clienţii ING Bank au fost informaţi că este necesar ca până la data de 15 decembrie 2009 (termenul menţionat de OUG nr. 113/2009) să îşi exprime opţiunea cu privire la noul pachet contractual, fie prin acceptarea tacită a acestor aspecte, fie prin denunţarea lor expresă şi gratuită“, au spus reprezentanţii ING Bank.
 
Un ordin de plată, executat într-o zi

Consumatorul are de câştigat din aplicarea acestei ordonanţe în relaţia cu banca (adică din modificarea contractelor de furnizare a serviciilor de plăţi). Astfel, băncile sunt obligate să comunice clientului toate comisioanele practicate, toate taxele, dobânzile, să comunice toate informaţiile despre plăţi, să precizeze datele când au intrat ordinele de plată, termenele de executare etc. Aceste aspecte sunt valabile pentru toţi furnizorii de plăţi. Pentru ca plăţile să fie mai rapide prin intermediul băncilor, un ordin de plată introdus astăzi trebuie executat în interval de „maximum“ o zi. „Modificările contractuale vor fi notificate clienţilor cu două luni înainte de data propusă pentru a intra în vigoare, termenul de executare al unui ordin de plată în lei va fi de maximum o zi lucrătoare de la data primirii acestuia de către bancă sau că extrasul de cont va conţine informaţii mai detaliate cu privire la operaţiunile derulate prin cont şi va fi transmis sau pus la dispoziţia clientului, în funcţie de opţiunea acestuia, o dată pe lună, în mod gratuit“, spun reprezentanţii ING Bank.

Alte bănci, alte modalităţi de informare

Dacă ING le trimite clienţilor informările pe e-mail, altă bancă prezintă modificările impuse de OUG nr. 113/2009 pe pagina oficială de internet. UniCredit Ţiriac Bank îşi informează clienţii că „OUG nr. 113/2009 urmăreşte crearea unei adevărate pieţe europene a plăţilor şi îmbunătăţeşte afacerile naţionale în acelaşi timp, oferind consumatorilor mai multe servicii, la un cost mai redus, în condiţii de transparenţă sporită şi cu drepturi şi obligaţii foarte clar stipulate atât pentru consumatori, cât şi pentru furnizorii de servicii de plăţi“.
Banca Naţională a României (BNR) susţine că aplicarea OUG nr. 113 nu stă în puterea instituţiei. În afara procedurii de mediere realizate de Direcţia Juridică din BNR, competenţele BNR se rezumă la autorizarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de plată“, a spus, pentru GdS, purtătorul de cuvânt al BNR, Mugur Şteţ. El a arătat că Banca Naţională a reglementat statutul instituţiilor de plată (titlul II din OUG nr.113/2009 şi Regulamentul BNR nr. 21/2009). De asemenea, Mugur Şteţ arată că există şi alte aspecte prin care BNR s-a implicat în actul normativ cu pricina: „BNR, prin Direcţia de Supraveghere, asigură supravegherea prudenţiala a instituţiilor de plată (titlul II din OUG nr. 113/2009), iar prin Direcţia Juridică asigură medierea extrajudiciară pentru litigiile dintre utilizatorii serviciilor de plată şi prestatorii de servicii de plată (art.179 din OUG nr.113/2009)“. Verificarea modului de aplicare a ordonanţei amintite (transparenţa condiţiilor privind informarea şi altele), mai ales în relaţia cu persoanele fizice, stă în sarcina Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, informează purtătorul de cuvânt al BNR.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS