11.7 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSuccesul vine din echilibru

Succesul vine din echilibru

Deşi produsele de marochinărie vândute sub marca M.arta s-au lansat anul acesta în Craiova, firma din spatele brandului are o experienţă de cinci ani în domeniu. Cele mai multe produse realizate au fost însă pentru piaţa din Italia şi Germania.

Atelierul de marochinărie Mil-Star  a fost înfiinţat în 2004, cu o investiţie iniţială de aproximativ 20.000 de euro, bani care au reprezentat avansuri pentru utilaje. „Băncile, la început, nu-ţi dau nici un ban. Aveam nevoie şi de utilaje, şi de materie primă, iar furnizorii au avut încredere încă de la început. Restul banilor i-am dat în decursul unui an“, a declarat Gabriela Milan, administratoarea firmei. Aceasta a explicat că ideea unei astfel de afaceri i-a venit gândindu-se, împreună cu soţul său, la viitorul copiilor. „Aveam o experienţă de 12 ani în administrarea firmelor şi în producţia de marochinărie. Ne-am gândit la copii, astfel că am decis să facem o afacere de familie“, a adăugat Gabriela Milan.

„Am încercat să păstrăm un echilibru“

Activitatea au început-o într-un spaţiu închiriat (au vrut să menţină un preţ de producţie competitiv), cu doar şapte angajaţi calificaţi. După şase luni, colectivul a ajuns la 22, astfel că a început lucrul pentru piaţa internaţională (în regim de lohn). „Am pornit cu ideea de a lucra pentru intern, dar nu am fost pregătiţi pentru asta. Am început cu ce ne pricepeam mai bine“, a precizat administratorul societăţii. Pentru că erau la început, au lucrat în colaborare cu firme mari din Sibiu. Pentru a reuşi să aibă propriii clienţi străini, foarte importantă a fost imaginea creată la început, care s-a reflectat în produsul final şi în corectitudine. „La momentul respectiv, ofertele clienţilor erau variate şi trebuia să demonstrezi că eşti în stare să respecţi termenele şi comenzile. Dacă vedeau că reuşeşti, îţi mai dădeau comenzi“, a adăugat Gabriela Milan. Şi firma a reuşit – numărul de angajaţi a ajuns la 46, iar cifra de afaceri a crescut anual, ajungând în 2008 la 500.000-600.000 de euro. Reprezentanţii firmei spun însă că succesul afacerii nu se rezumă la asta. „Un privat nu trebuie să primească bani de la stat, ci trebuie să-i facă. O firmă de succes este cea care reuşeşte să-şi plătească la timp dările“, a precizat Gabriela Milan, care a explicat că întotdeauna cheltuielile trebuie gândite foarte bine. De altfel, acesta a fost şi unul dintre secretele succesului. „Am încercat să păstrăm un echilibru financiar şi să facem paşi mici, dar siguri, chiar dacă tentaţiile au fost mari“.

Impactul crizei asupra firmei

De-a lungul timpului, firma a întâmpinat şi o serie de dificultăţi – clienţi externi care nu au mai făcut plăţile, personal necalificat, chirii exagerate, dar şi mentalitatea oamenilor (la noi, nu este o educaţie pentru marfa de calitate). La acestea s-a adăugat criza. „Pe fondul crizei s-au diminuat comenzile. Noi am fost norocoşi că, deşi nu am mai avut posibilitatea să alegem, clientul nostru a avut de lucru“, a explicat Gabriela Milan. Criza a avut însă şi un impact pozitiv. De anul acesta, firma face pentru piaţa internă produse de marochinărie (poşete de damă, genţi pentru bărbaţi, portofele, curele), în serii mici, sub propriul brand, şi plănuieşte să le lanseze şi pe piaţa externă. „A fost un act de curaj să investim în acest proces acum, dar a fost un risc calculat. În momente de criză trebuie să te pliezi astfel încât să nu ieşi de pe piaţă. Criza ne-a ajutat şi datorită faptului că aceia care cumpărau produse de lux s-au orientat către produse bune calitativ, dar fără brand foarte cunoscut şi la un preţ corect“, a explicat Mădălina Milan, directoarea de vânzări, care a explicat că firma are deja propriul magazin de prezentare în Craiova şi un site.

Recomandări
Cei care visează la o afacere în domeniu ar trebui să fie atenţi ca investiţia iniţială să fie minimă. În plus, dacă nu cunosc meserie, este recomandat să-şi găsească muncitori calificaţi în domeniu, dar şi să formeze o echipă ai cărei membri să aibă o relaţie bună. „Să nu meargă pe ideea că le ştiu pe toate. Dacă îşi fac un plan de început, să se ţină de el. Contează mai mult să ai răbdare. Şi trebuie să trăieşti decent şi să te mulţumeşti cu ce îţi poţi permite“, a adăugat Mădălina Milan.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII