18.4 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitatePrivatizarea Daewoo se amână

Privatizarea Daewoo se amână

Americanii de la Ford vor societatea curată, fără datorii la stat şi fără obligaţia de a produce piese de schimb pentru marca Daewoo timp de opt ani. Comisia de privatizare vrea o lege specială în acest sens. Cel puţin aşa reiese din declaraţiile preşedintelui comisiei de privatizare, Sebastian Vlădescu.

Procesul de privatizare a Automobile Craiova SA (ACSA), singurul acţionar cu drept de vot în cadrul Daewoo Automobile România (DWAR), a fost blocat din nou, în timpul negocierilor cu compania americană Ford, singura care a depus o ofertă pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni. Preşedintele comisiei de privatizare, Sebastian Vlădescu, a declarat la sfârşitul săptămânii trecute, citat de NewsIn, că este nevoie de o lege specială în cazul ACSA, deoarece pretenţiile americanilor nu corespund cadrului legislativ actual. „Am primit mandat de la guvern să negociez în cadrul unei legi speciale pentru privatizarea Automobile Craiova. Pretenţiile Ford, pe care nu le pot face publice încă, nu se regăsesc în cadrul legislativ pentru privatizare. Ford vrea să preia o societate curată“, a precizat Vlădescu, citat de agenţia menţionată. Conform acestuia, reprezentanţii Ford nu au cerut facilităţi fiscale, însă vor să fie clarificate toate problemele legate de societate, de la cele referitoare la datoriile către stat până la cele legate de răspunderea pentru maşinile produse de fostul proprietar, Daewoo, aflate încă în circulaţie. „Dacă vom acorda ajutoare de stat, acestea nu se vor încadra cu siguranţă în schemele de ajutor agreate de UE“, a mai afirmat Vlădescu, precizând şi că preţul de cumpărare nu a făcut încă obiectul negocierilor cu Ford. Negociatorii speră ca legea să fie aprobată de parlament în septembrie, pentru că „reprezentanţii Ford nu sunt dispuşi să aştepte până în 2008“.

 

Probleme cu datoriile la stat

 

Trebuie spus că statul, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), pretinde de la DWAR, al cărui singur acţionar cu drept de vot este ACSA, circa 750 de milioane de euro, în contul taxelor vamale la importurile de piese auto din perioada 1994-2001. Rezultatul verificărilor a fost contestat în justiţie, iar la prima instanţă DWAR a câştigat. ANAF a anunţat însă că va face recurs. Aşadar, în cazul în care statul câştigă, întreaga fabrică va intra sub sechestru, în contul datoriilor DWAR, iar ACSA, societatea privatizată, nu va mai avea în portofoliu nimic. Cum era de aşteptat, americanii nu pot semna un contract de privatizare până când conflictul DWAR-stat nu va fi închis definitiv.

 

Îngrijorare la sindicat

 

Sindicatul priveşte cu îngrijorare blocarea temporară a negocierilor cu Ford. „Dacă se ajunge la o lege specială, o să mai dureze. Să sperăm că nu pleacă americanii, pentru că altfel este foarte greu să mai găsim o firmă care să ofere condiţii bune pentru toată lumea. Am auzit că aşa a fost şi în Coreea, cu compania-mamă. Câştigase Ford la o sumă fabuloasă, apoi au plecat şi a venit General Motors, cu condiţii mai puţin bune“, a declarat, pentru GdS, Ovidiu Cioroianu, liderul sindical de la Daewoo Craiova. La rândul său, purtătorul de cuvânt al societăţii, Valeriu Gârlea, a afirmat că societatea trebuie să asigure timp de opt ani piese de schimb. „Obligaţia vânzătorului este de a asigura piese de schimb opt ani de la momentul vânzării. Nici noi nu producem toate piesele la Craiova. Gradul de integrare este de 60%“, a spus Gârlea. Practic, americanii ar vrea să renunţe la producţia de piese de schimb. Ar fi şi dificil acest lucru, în condiţiile în care ei au promis că vor produce anual la Craiova 300.000 de maşini şi 300.000 de motoare. Mihai Voicu, deputatul PNL de Dolj şi totodată membru al comisiei de privatizare, a declarat însă că din discuţiile cu reprezentanţii Ford a reieşit că aceştia sunt de acord să producă în continuare piese de schimb pentru maşinile Daewoo. „Din câte ştiu eu, cei de la Ford au vorbit deja cu General Motors în privinţa producerii în continuare a pieselor de schimb“, a spus Voicu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII