Contact:

Adresa:
Str. Câmpia Islaz nr. 97A, Craiova
Telefon/Fax:
0251/413.100
0251/410.565
E-mail:
office@gds.ro


« Alte articole din categoria Opinii

Apostrof

Irak ca un Drac

Opinii - Stelian TANASE
(citeste alte articole de acelasi autor »)



Stelian TANASE

Versiunea pentru tiparire

Marimea textului:

Pare ca si-a bagat Dracu’ coada in povestea asta. Coalitia parea in adormire, se pregatea intens de vacanta, lasase toate disputele inapoi si tragea un somn mic pâna la sfârsitul lui septembrie când trebuie sa primim nota de la UE. Uite ca nu. Un megascandal a izbucnit pe tema daca ramânem sau ne retragem din Irak. Chestiunea nu e simpla, are multiple implicatii si fiecare a inteles ce a vrut de aici. Unii, ca e vorba doar de un razboi intre palate si atât. Altii au pus in fata drama celor 12 morti pe care armata româna i-a inregistrat pâna acum. Altii au vazut complicatii internationale. Sa spunem intâi ca povestea asta a surprins pe toata lumea. Parea o tema uitata, periferica, fara interes pentru batalia pe care o dau politicienii - sa marcheze puncte in sondaje, pentru a-si pregati zestrea de voturi. Românii nu se prea intereseaza de politica externa. E suficient sa vezi cum sunt facute ziarele pentru a vedea ca in primele pagini rareori gasim articole despre ce se intâmpla in Rusia, SUA, Orientul Apropiat, China. Românii par confiscati de treburile de pe strada lor, de familie, de micile lor preocupari diurne. Ce e prea departe nu intra in sfera lor de interese. Asa ca a lansa acum aceasta intrebare ne retragem sau nu din Irak parea fara impact asupra opiniei publice. De ce a riscat premierul Tariceanu pe aceasta tema? Banuia ca va stârni asemenea reactii. Pentru ca a doua intrebare este de ce presedintele Basescu a avut o reactie atât de violenta? Amândoua chestiunile ramân destul de misterioase. As incerca o explicatie.

Tariceanu a simtit nevoia sa preia initiativa. El a suportat stoic un an si jumatate loviturile venite din directia Cotroceni. Lumea credea ca el s-a specializat sa joace rolul de incasator. Sa stea in defensiva si sa astepte urmatoarea lovitura. Impasibil, parea ca isi face treburile la guvern, fara a fi prea deranjat de loviturile date de Basescu&friends. Cineva i-a spus ca totusi nu poate sa stea in careul propriu la infinit, ca e periculos sa il lase pe Basescu sa „vina peste el“, ca sa folosim termeni fotbalistici, la moda zilele astea. Pâna la urma, tot ia gol… Ca trebuie sa iasa la contraatac… Cu putin noroc, poate sa dea si gol. Era necesara o tema insa pentru asta. Si a fost gasita. Dupa ce am avut inca un mort in Afganistan, dupa ce Basescu a oferit inca o scena cu lacrimile in care s-a specializat. Si dupa povestea cu teroristul dotat cu butelii (mai curând un psihopat care trebuia dus intr-un spital psihiatric sa fie consultat)… Subiectul Irak a devenit brusc interesant. Politica externa e terenul de vânatoare al lui Basescu. Irakul cu atât mai mult, daca ne amintim povestea cu ostaticii. Pe de alta parte, prezenta trupelor noastre acolo a creat trei categorii de români. Unii care sunt indiferenti la subiect, ca suntem sau nu suntem nu le pasa. Astia sunt cam jumatate. Altii sustin sa ramânem in Irak. E vorba de un electorat urban, educat, care intelege cât de cât jocurile internationale si poate gândi in mare politica de la Bucuresti. E de parere ca bine facem, sa stam acolo. Cam 15%. Restul 35% resping ideea prezentei noastre acolo. Rezulta ca retragerea este mai populara. Tariceanu a propus retragerea, in speranta ca prinde acest electorat. Este si motivul pentru care Basescu a ripostat energic. Tariceanu a intrat peste electoratul lui, a abordat o tema „populista“, care poate sa ii ameninte popularitatea. Punct ochit, punct lovit. Tariceanu s-a bazat pe lipsa de acord a europenilor asupra Irakului. Pozitia lui nu poate fi atacata, pentru ca e sustinuta de o buna parte dintre europeni. In afara de Tony Blair, care sustine interventia, dar cade vertiginos in sondaje exact pentru asta, ceilalti lideri sunt in rezerva. Franta si Germania nu au participat. Italia si Spania au fost „pentru“, dar acum, cu alte guverne, sunt „contra“. Dar interesul povestii este strict electoral, intern. De aici intensitatea controversei.



 
Primeste zilnic prin e-mail cele mai importante stiri din Oltenia. Aboneaza-te acum la newsletter! »

  • Currently 4.56/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Notează articolul.

Nota curentă: 4.6 din 9 voturi





Comentarii

Gazeta de Sud nu este responsabilă juridic pentru conținutul comentariilor. Mesajele care conțin amenințări și cele vulgare, xenofobe sau rasiste nu sunt permise.

  1. de Victor Socolovici:
    Domnule Tanase, Chiar daca traiesc in Canada, tot roman, ma consider.Si, ca tot romanul, ma uit si eu in ograda canadienilor si in ograda tarii in care m-am nascut. Si aici, in Canada, majoritatea populatiei nu stie de ce acesta tara(a lor si mea) are trupe in Iraq sau aiurea. Cineva, un partid din opozitie, s-a opus continuarii misiunii in tarile asiatice.Poporul a zis:,,de acord, mor copii nostrii acolo pentru ce?,,.Stephen Harper, primul ministru , a zis, in numele guvernului pe care il conduce:,,NU, ramanem cu trupe in Iraq!,,, Si lumea a tacut.Nu stiu care a fost opinia guvernatorului general, doamna Michaela JEAN.Dar, in presa canadiana nu am citit reactii belicoase, stil,,BASESCU,, din partea guvernatorului general, contra conservatorului prim -ministru,Stephen Harper.In fond, vulgul(de aici si de aiurea) nu are nici un interes nici in Iraq si nici in alta parte. Singurul interes e ca prin politicile duse,i se baga mana in buzunar.,,DRAQUL,, din Iraq, stie ca banii din impozite sunt folositi pentru un sistem de educatie si de sanatate fiabil!Nu ca sa mentinem trupe pe nu stiu unde..De ce sa ii ajutam pe saraci cu pusti si cu gloante cand putem sa le dam bani pentru dezvoltare economica?Cum s-ar simti romanii, ca dupa complotul de la 1989, decembrie, sa vina americanii si englezii si soldatii din Honduras sa ne invete democratie cu soldatii si militiile lor?Asa ca... ,,ma baieti, vira ancora!,,.Caci si in Canada si in Romania, bani sunt, dar nu sunt idei.Prin urmare , mai punem de un conflict ( altii ,si noi ,ca Drosophyla Megalogaster-musculita de otet-,in ochii tuturor)si mai baga nitel statul(statele) mana in buzunarele peticite ale populatiilor platitoare.Basca, alte chestii! Vorbind serios, va dau dreptate:interesul e electoral.Bunica imi zicea:interesul poarta fesul! Si iar aveti dreptate, azi, acum , aici :lui Basescu,tichie de margaritar ii trebuie!
    2006-07-04, 06:35:34 (65.93.113.*)
  2. de ALBU DUMITRU:
    Bine ca ii dai dreptate! E adevarat, Romania nu trebuie sa aiba trupe in Irak, dar a contat parerea vreunui roman cand s-a luat hotararea de a se trimite trupe in Irak? Si nu cumva si acest Stelian Tanase a sustinut hotararea de a se trimite trupe acolo? Si vine acum si face pe specialistul! Specialist in a da sfaturi si in ascunderea dupa deget. Vesnic pomanagiu al societatii romanesti, traind din credulitatea romanilor. Un joly joker al posturilor de TV si al ziarelor. Hraniti-va romani cu iluzii oferite in pachete patriotice de bufonii presei si politicieni versati. Si s-o tineti tot asa pana cand VIATA (Iisus Hristos) va va pune in lumina adevarului faptele. Daca nu vi le-a si pus. Consumati atata energie pe chestiuni politice, partizane si prea putin pe cunoasterea sensului vietii, a trairii omului in aceasta dimensiune pamanteasca. Santeti zelosi in aplicarea legilor omenesti, dar indolenti in ceea ce priveste aplicarea Legii Vietii in vietile voastre. Daca am fi adeptii invataturilor cristice, nu am avea ce cauta in acest razboi al poftelor de marire al celor puternici. Si in general nu am fi sustinatorii directi sau indirecti ai acestei politici sinucigase impotriva intereselor Romaniei practicata de 16 ani incoace. O singura comparatie ar fi edificatoare: cu ce a avut de suferit Elvetia sau Suedia sau orice alta tara care nu trimis trupe in Irak? A fost pedepsita de Big Brother? Si a doua: Cu ce a ajutat Stelian Tanase si alti analisti politici de teapa lui, viata romanilor din categoriile sarace si de mijloc? Ne-a (ne-au aburit) aburit tot timpul cu vorbele lor false, duplicitare, care au fost in fapt un sprijin direct pentru puterea politica, fie ca s-a numit FSN, PDSR, PNL, PNTCD, PD, etc. " Sa traiti bine", sa fiti sanatosi si in forma, ca avem nevoie de voi si pentru alte viitoare mascarade, si sa nu cartiti. Cam atat am avut de spus.
    2006-07-04, 08:32:52 (86.120.137.*)
  3. de Termopan de Midia:
    Aveti dreptate partial. Va inselati asupra cresterii in popularitate a lui Tariceanu asa cum ati mai facut-o . Va amintesc ca acum cateva luni spuneati "basescu e pe panta ,Tariceanu ii sufla in ceafa". Pt Ddl Socolovici: d-le si eu traiesc in alta tzara , dar nu sunt la fel de naiv ca dumneata. Poate se datoreaza faptului ca dumitale canadienii nu ti-au recunoscut diploma de jurist obtinuta la cursurile ff ale Univ Craiova si ai ramas un visator. Vreu sa ma justific de ce va consider un superficial: pentru faptul ca nu ati realizat ca nimeni nu investeste nici bani, nici incredere si nici macar ajutor in bani intr-o tzara macinata de coruptie.Pt ca acele ajutoare nu si-ar atinge tinta ,directia le-ar fi deturnata. Nici UE nu se va grabi dupa aderarea Romaniei sa arunce bani intr-o groapa unde lucreaza malaxorul coruptilor si oligarhilor tranzitiei nesfarsite a Romaniei. La final va spun ca si pt d-ta este valabila chestiunea cu tichie de margaritar. D-le Tanase o sa vedeti ca Tariceanu nu va castiga popularitate in randul celor tintiti,asa cum si dvs-tra v-ati dori , chiar va pierde un procent bun dintre cei educati.Eu unul daca asi fi fost membru PNL , demisionam imediat dintr-un astfel de partid.
    2006-07-04, 08:33:28 (211.219.231.*)
  4. de Termopan de Midia:
    Aveti dreptate doar cand spuneti ca este o miscare electorala. O astfel de hotarare se ia in Parlament cu consultarea tuturor factorilor politici. Odata luata hotararea se anuntza aliatii din teatrul de razboi despre decizia politica a tzarii ,urmand sa se stabileasca cu acestia un plan de retragere.Acolo este razboi , nu-ti poti lasa partenerii cu ochi-n soare cand iti vine tie pe chelie ,tie unui politician demagog care ti-ai cladit toata averea prin minciuna si hotie, chiar din impozitele celor plecati sa -si riste viatza in razboi pentru bani, ca voluntari pe baza de contract. Care au ales aceasta posibilitate datorita mizeriei materiale in care au fos adusi tot de acesti hoti si demagogi care acum vor sa-i aduca acasa ,chipurile sa le apere viata, dar fara ca , sa-i consulte si pe ei inainte. Si cand intr-o relatie de parteneriat sau de afaceri ,totul se bazeaza pe seriozitate si incredere. Altfel , nu rezista , doar daca acestea sunt bazate pe interese comune meschine.
    2006-07-04, 08:57:44 (211.219.231.*)
  5. de Stalin:
    Domnilor,aici este vorba de onoare.Cind te apuci sa promiti ceva,chiar daca pierzi,trebuie sa mergi pina la capat.Ce fel de oameni suntem noi?V-ar conveni ca un prieten sa va promita ceva si cind lumea va e mai draga sa va lase balta.Din aceasta cauza fug occidentalii de noi pentru ca noi am mers cu mai multe barci in toata istoria.Greseala incepe atunci cind promiti.Aici trebuie umblat.Ne trebuie oameni cu cap acolo unde se ia o hotarire de genul acesta.Dar noi ce lideri avem ?Fomisti care vor sa-si recupereze insutit cheltuielile facute in campania electorala.Dar asta e...noi traim in Romania.
    2006-07-04, 13:29:09 (86.126.26.*)
  6. de valgor:
    Domnule Tanase, bineinteles ca aveti dreptate. Este o chestiune de politica interna toata tevatura asta pacifista. Bine ca n-a propus nimeni sa intoarcem armele, ca noi suntem specialisti si in asta. Mai ziceam undeva si trebuie sa repet, cei aproape 1000 de militari romani din Irak nu sunt altceva decat un fel de ambasada ceva mai nutrita si intr-o misiune ceva mai riscanta. Prezenta sau absenta lor nu va schimba balanta de forte pe fronturile Babylonului, dar plecarea lor acasa cu jucarii cu tot si in mod neasteptat ar festeli de tot umbra de imagine pe care ne chinuim s-o incropim. Si asa nu prea se pune baza pe noi din cauze istorice trecute si din cauze morale prezente. Despre partea Elvetiei si Suediei, sa ma ierte co-comentatorul nostru, dar comparatia mi se pare deplasata. Elvetia tine sub cheie banii multor participanti in Irak iar Suedia este poate tara cu cel mai ridicat nivel de trai din Europa, ambele permitandu-si sa fie neutre. Asa ca nu prea au de ce represalii sa se teama. Nu aceeasi este situatia Spaniei, care a sters-o englezeste din razboi. Tot ce realizase Aznar ca apropiere de Statele Unite s-a dus dracului. Bush nu a vorbit nici azi, dupa mai mult de doi ani de guvernare, cu Zapatero, ca sa-l felicite pentru ca a fost ales. Noi am ales inca o data un Big Brother, de data asta prin vointa proprie, si nu putem sa-l faultam la picioare fara sa ne asteptam si la oarece consecinte neplacute, mai ales ca scoatem limba la celalalt, cel de peste gard. Asa ca daca e sa vorbim de interesele Tarii ar fi bine sa si gandim inainte si sa nu copiem discursul altora. Fiecare cu aia... care il doare.
    2006-07-04, 14:18:16 (81.192.34.*)
  7. de Maria Dumitru:
    alo, dnu Albu, ce discurs e asta, 'bufoni...Iisus...teapa', m-am saturat de atitudini viscerale si incoerente, ce au de a face astea cu invataturile cristice, domnule!
    2006-07-04, 14:28:14 (86.125.41.*)
  8. de ALBU DUMITRU:
    Te-ai saturat pentru ca esti neputincioasa. Asteapta sa-ti rezolve S T problemele. Unii ca tine contribuie la mentinerea in prim plan a tuturor ipocritilor si oportunistilor. "Give the power to the people" spune un cantec al formatiei The Beatles. Oare de ce sa fie puterea in mana poporului? Iar Platon spunea undeva in Republica ca "omul are o capacitate de a discerne redusa si poate considera prieten pe cel rau si invers". Si mai departe "Orice om de bun simt n-ar face-o". "Salvarea, mantuirea cetatii ar fi comporomisa in ziua in care nu va fi guvernata de oameni din rasa aurului". E un simbolism aici; se face referire la virtuti-cei virtuosi poseda sufletul de aur (curat) destinat sa carmuiasca un stat. Care sunt valorile actuale ale Romaniei? Miron Mitrea, Mircea Geoana, Tariceanu, s.a.m.d investiti cu putere de Maria Dumitru & co., prin aceasta loterie a alegerilor. Responsabili pentru soarta celor napastuiti nu sunt numai cei care conduc, ci si cei care ii sustin pe cei aflati la putere (indferent ca sunt cetateni de rand, analisti politici, filozofi, militari, "businessmen" etc.
    2006-07-04, 16:37:39 (86.120.137.*)
  9. de maria:
    m-ai inteles gresit pt ca am pus ! in loc de ?! te intrebam ce legatura are atitutdinea ta cu invataturile crestine. dupa felul in care scrii singurul 'suflet de aur' al Romaniei ar fi CVT & co. cea mai mare virtute crestina din cite stiu eu e smerenia. inainte sa arunci piatra, mai gindeste-te, daca se poate, bineinteles
    2006-07-04, 17:07:28 (86.125.41.*)



Jiunimea Blog

5 secunde - stiri instant
Diverse:

Vremea:
Acum: 14°C.
La noapte: 9°C.
Mâine: 17°C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta 4.4646 lei
USD: Tendinta 3.5492 lei








Restaurante in Craiova
Restaurante in Craiova

Hoteluri in Craiova
Hoteluri in Craiova

Mobila in Craiova
Mobila in Craiova

Policlinici in Craiova
Policlinici in Craiova



Victor Sosea Design Blog Bogdan Danescu Fotojurnalism Blog Alexandru Virtosu Blog Anda Sosea - Cochilia
Sumarul ediţiei: