18.4 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateStatul încurajează producătorii auto români

Statul încurajează producătorii auto români

Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a afirmat la Craiova că se va scumpi taxa pe poluare pentru autoturismele vechi, pentru a încuraja producătorii autohtoni de maşini, printre care şi Ford. Ministrul a spus că maşinile care vor fi fabricate de la anul în România trebuie să fie echipate cu Euro 5. Fabrica din Bănie are probleme cu poluarea solului şi a pânzei freatice, dar poluarea este istorică, de pe vremea Oltcit şi Daewoo. 

Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a vizitat ieri fabrica Ford din Craiova. Însoţit de vicepreşedintele pentru relaţii guvernamentale, juridice şi de mediu din cadrul Ford Europa, Wolfgang Schneider, de preşedintele Ford România, Dionisio Campos, şi de autorităţile locale şi echipat într-o salopetă albastră, Borbely a mers mai întâi în Secţia de vopsitorie, unde investiţiile s-au încheiat. La acest capitol, se pare că în fabrica Ford din Craiova există o tehnologie unică în Europa, care aplică unul după altul straturile de grund, vopsea şi lac pe autovehicule.
„În Vopsitorie am fost impresionat. Ei folosesc un sistem unic în Europa, pentru că se aplică toate cele trei straturi de vopsea o singură dată şi economisesc şi energie şi reduc poluarea în acelaşi timp. Am înţeles că s-au investit 60 de milioane de euro în acest sistem modern de vopsire“, a povestit ministrul.

Solul din fabrica Ford, poluat de „cei dinainte“

Ford are probleme cu poluarea solului în perimetrul deţinut, dar există proiecte pentru decontaminarea zonei. Despre acest subiect, ministrul a confirmat că „există un protocol încheiat cu Ford (şi Ministerul Mediului – n.r.). Ei vor lucra împreună cu Agenţia de Mediu şi cu Apele Române să vadă ce se poate face în ceea ce priveşte apele subterane, iar acum suntem în faza în care analizăm ce este de făcut, ceea ce trebuie să facă orice firmă care vine în România. Suntem în termenul dat de protocol. Analizele arată că există o poluare a solului, dar această poluare nu este făcută de Ford, ci este o poluare istorică făcută de către cei care au fost aici înainte“. Adică de Oltcit, respectiv Daewoo. Deşi există autorizaţie integrată de mediu, Ford trebuie să investească masiv în depoluarea zonei, pentru a respecta standardele europene în materie. Vicepreşedintele Ford Europa, Wolfgang Schneider, a confirmat că există foarte multe proiecte de mediu la Craiova, printre care şi unul pentru apele uzate, dar „toate proiectele noastre sunt pentru a face fabrica de la Craiova cea mai modernă fabrică din Europa“. În acelaşi timp, Borbely a anunţat că Ford va plăti studiul de fezabilitate pentru lucrările de canalizare şi epurare a apelor uzate, lucrări ce vor fi efectuate în comuna Malu Mare, iar studiul ar reprezenta 1% din valoarea lucrărilor. 

„Rabla“ ajută producţia internă de maşini

Borbely a anunţat ieri la Craiova că Programul „Rabla“ se prelungeşte şi în 2011, aspect aşteptat şi de cei de la uzina Ford, după cum a afirmat ministrul. Reprezentantul guvernului a lăsat să se înţeleagă că „Rabla“ va sprijini industria auto autohtonă: „Programul «Rabla», care îi interesează şi pe dânşii de la Ford, va continua şi anul viitor şi a fost o veste bună şi pentru această fabrică (…). Până acum au fost casate 165.000 de maşini vechi şi au fost cumpărate 38.000 de maşini noi, din care peste 50% – din producţia autohtonă“.
Ulterior, ministrul s-a corectat, afirmând că sprijinul prin programul „Rabla“ este dat cetăţeanului care îşi casează maşina veche şi cumpără una nouă. De altfel, Borbely a anunţat că guvernul intenţionează să schimbe şi „Rabla“ pentru tractoare, astfel încât să se poată valorifica şi două-trei tichete valorice, la fel ca programul pentru autoturisme. Ministrul a mai spus că din 2011 este posibil să se introducă „Rabla“ şi pentru autorităţile locale.

Taxa pe poluare, în favoarea producătorilor auto Ford şi Dacia

Ministrul mediului a anunţat ieri în incinta uzinei Ford că de la anul se va modifica taxa pe poluare, în sensul că pentru maşinile vechi se va plăti o taxă mai mare decât până acum, iar pentru cele noi, aceeaşi taxă va fi reanalizată de guvern. În acelaşi timp, de anul viitor producătorii autohtoni de autovehicule Ford şi Dacia va trebui să producă doar maşini echipate cu Euro 5.
„În primul rând, maşinile care vor ieşi trebuie să fie cu Euro 5, aceasta va fi o obligativitate a celor care produc maşini. În al doilea rând, trebuie să mergem mai puternic pe principiul «Poluatorul plăteşte!». Nu suntem de acord să vină maşini vechi în ţară şi care să polueze, apoi să le dăm noi bani ca să le caseze!“, a spus Laszlo Borbely, adăugând că de la anul va creşte taxa pe poluare pentru maşinile vechi şi că în octombrie se vor afla mai multe detalii.

 Accent pe „protecţia muncii“

Jurnaliştii care l-au însoţit pe ministrul mediului prin fabrica Ford au fost echipaţi cu bocanci cu bombeu metalic, la fel ca aceia pe care îi poartă toţi angajaţii companiei. Şi ceilalţi membri ai delegaţiei a trebuit să schimbe încălţămintea cu bocancii care nu alunecă pe culoarele fabricii. Timp de câteva minute, un reprezentant Ford i-a instruit pe jurnalişti pe unde au voie să meargă şi pe unde nu au voie, precum şi pericolele ce pot apărea în fabrică. Măsurile de protecţie a muncii au fost înăsprite în uzină, cel mai probabil după accidentul de muncă de anul trecut, în care şi-a pierdut viaţa o persoană. 
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII