16.2 C
Craiova
duminică, 19 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateContractul cu Bechtel, desecretizat?

Contractul cu Bechtel, desecretizat?

Pâna la finele saptamânii, negocierile cu compania americana vor fi facute publice, a afirmat ministrul transporturilor, adaugând ca o serie de clauze vor ramâne confidentiale.


Rezultatul a mai bine de sapte luni de negocieri intre statul român si compania americana Bechtel ar putea fi cunoscut. Ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat ieri ca, pâna la sfârsitul acestei saptamâni, contractul renegociat cu firma americana Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov – Bors va fi desecretizat si prezentat public. El a precizat, pentru Mediafax, ca partea româna a primit acceptul firmei americane pentru publicarea contractului, cu exceptia unor clauze considerate confidentiale.


Economii de 126 de milioane de euro


Contractul cu firma americana Bechtel a fost incheiat in 2003, lucrarile fiind atribuite direct, fara licitatie. El prevede construirea a 415 kilometri de autostrada, cu patru benzi pe sens, pe traseul Brasov – Cluj – Bors. Valoarea contractului este de 2,2 miliarde de euro.


O parte dintre clauze au fost insa renegociate de actualul guvern cu firma americana, in special in ceea ce priveste avansul pentru lucrari. In decembrie 2005, Dobre a anuntat ca renegocierea a fost finalizata, iar modificarea prevederilor de acordare a avansului si diminuarea unor cheltuieli cu proiectarea au permis economii de 126 de milioane de euro pe toata durata contractului. In urma renegocierii contractului, Bechtel va primi la inceputul fiecarui an, incepând cu 2006, un avans de cel mult 30% din valoarea anuala a lucrarilor, suma care va fi justificata la sfârsitul anului. Potrivit vechilor prevederi, sumele cheltuite de Bechtel in contul avansului ar fi fost justificate la finalizarea lucrarilor, programata pentru anul 2012.


Mai multi parlamentari au cerut recent desecretizarea contractului cu Bechtel, pe principiul asumat de PD in campania electorala ca orice contract pe banii statului sa fie facut public. „Vreau sa vad daca s-a adus o economie la bani, daca s-a scazut pretul suficient de mult pentru a justifica amânarea cu un an a continuarii lucrarilor“, a declarat parlamentarul clujean Daniel Buda.


Bechtel nu stie nici acum câti bani va primi in 2006


Desi executivul a aprobat inca din luna februarie noua forma a contractului cu Bechtel, hotarârea de guvern prin care prevede suma ce va fi alocata anul acesta autostrazii intârzie sa apara. Astfel, nici in prezent reprezentantii firmei americane nu stiu de ce sume vor beneficia anul acesta. Din aceasta cauza, nici nu pot sa isi stabileasca un plan de lucrari pe anul in curs. Aceasta cu toate ca lucrarile au fost blocate aproape un an , in 2005 neconstruindu-se nici un kilometru de autostrada. Autoritatile nu exclud riscul ca graficul lucrarilor sa depaseasca usor termenul stabilit initial, 2012, cu cel mult un an.


Pentru lucrarile din acest an, MTCT a prevazut in buget suma de 100 de milioane de euro. Ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely, anuntase luna trecuta ca guvernul ar putea suplimenta fondurile destinate autostrazii Brasov – Bors pentru 2006 cu 400 de milioane de euro. „Diferenta pâna la 500 de milioane de euro ar putea proveni din fondurile obtinute din privatizarea BCR si din credite comerciale. Lucrarile la autostrada Transilvania vor fi reluate cât mai curând, in functie si de conditiile meteo, iar in prezent este in curs de finalizare graficul de lucrari pentru acest an“, a precizat, pentru Mediafax, Borbely.


Stam prost la autostrazi


Potrivit institutului de statistica al UE, Eurostat, România avea in 2002 doar 0,5 km de autostrada la 1.000 kmp, de sase ori mai putin decât bulgarii (3 km) si de trei ori mai putin decât Cehia (1,3 km). Comparativ, in UE 25 ponderea este de 13,8 km de autostrada la 1.000 kmp.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS