14.4 C
Craiova
vineri, 17 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalRăzboiul locomotivelor (II)

Războiul locomotivelor (II)

Fostul deputat Tudor Mătuşa a cerut la OSIM brevetarea locomotivei diesel-electrice pe curent alternativ. Softronic deja produce locomotivele electrice Phoenix şi Trans Montana.

Omul de afaceri Tudor Mătuşa este pe cale să dea lovitura pe piaţa locomotivelor. Fostul deputat PRM a depus la sfârşitul lunii august o solicitare către Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) pentru înregistrarea invenţiei denumite „Locomotivă diesel-electrică cu transmisie c.a.-c.a.“. Potrivit descrierii, este vorba despre modernizarea Locomotivei Diesel-Electrice (LDE) de 2100 CP. Locomotiva are un grup diesel, care antrenează un generator sincron şi este cuplat cu un redresor, la care sunt alimentate, prin intermediul câte unui invertor, motoarele de tracţiune asincrone. Invenţia este revendicată de Promat SRL Craiova, Remus şi Tudor Mătuşa. Omul de afaceri controlează companiile Reloc şi Promat, specializate în fabricarea materialului rulant şi reparaţiile de locomotive. El era creditat în 2010 cu o avere estimată la 18 milioane de euro. Primele locomotive diesel-electrice de 2100 CP au fost produse în 1960 la fabrica de locomotive din cadrul Electroputere Craiova, pe baza unei licenţe Sulzer Brown-Boveri. Modelele erau livrate către CFR, dar şi la export, către Polonia, Bulgaria şi China. Au fost fabricate peste 2.400 de locomotive de 2100 CP, ele funcţionând peste 25 de ani şi parcurgând peste patru milioane de kilometri.
Mătuşa mai are revendicată o invenţie, numită „Sistem informatic de monitorizare a temperaturilor echipamentelor electromotoare din structura vehiculelor feroviare“.
Potrivit descrierii, aceasta se referă la un sistem informatic de monitorizare a temperaturilor echipamentelor electromotoare din structura unui vehicul feroviar. Sistemul este alcătuit dintr-un modul de achiziţie, ce comunică pe o magistrală de date cu un calculator de bord, conectat cu nişte unităţi de afişare.
Societatea care va dezvolta noua locomotivă diesel-electrică va deveni cronologic al doilea producător de locomotive din Bănie, după Softronic. Compania Softronic produce deja modelele Phoenix şi Trans Montana. Echiparea vechilor modele de locomotive electrice şi diesel-electrice fabricate la Electroputere cu motoare asincrone ce folosesc curent alternativ naşte noua generaţie de locomotive pe piaţa de profil.
•  Bogdan Groşereanu 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII