18.4 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalAdministratorii nu au vârstă... de pensionare

Administratorii nu au vârstă… de pensionare

Administratorii angajaţi în cadrul asociaţiilor de proprietari nu au o limită de vârstă pentru pensionare. 20% dintre asociaţiile din Craiova au angajaţi ajunşi la vârsta senectuţii, care se ocupă de administrarea imobilelor.

Locatarii se plâng adeseori că persoanele care îi reprezintă la asociaţii sunt mult prea în vârstă ca să se mai ocupe de buna administrare a condominiilor. Dar atâta timp cât legea nu stabileşte clar, orice persoană, indiferent de vârstă (vârstă majoră) poate să fie aleasă în fruntea unei asociaţii. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul administratorilor de bloc, care nu sunt aleşi de proprietari, ci angajaţi în baza unui contract individual de muncă şi, ca orice contract, trebuie să înceteze la vârsta de 63 de ani şi nouă luni pentru bărbaţi şi 58 de ani şi nouă luni pentru femei. Numai că Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor sub incidenţa căreia cad şi administratorii nu prevede un termen limită pentru pensionare. „Pentru administrator sau, după caz, persoana fizică gestionară a bunurilor şi mijloacelor băneşti ale asociaţiei de proprietari, prevederile Legii nr. 22/1969 spun că acesta trebuie să aibă cel puţin 21 de ani pentru a ocupa funcţia respectivă. Pentru pensionare nu există o limită. De altfel, mulţi obţin atestatul după ce s-au pensionat, undeva la vârsta de 50-55 de ani, de la un loc de muncă avut anterior“, a declarat Marian Giubelan, şeful Serviciului de Coordonare a Asociaţiilor de Proprietari din Craiova.
Şi cum asociaţia de proprietari este o persoană juridică autonomă are libertatea de a angaja orice persoană care deţine un atestat  eliberat de primărie. „Într-adevăr, asociaţia face alegerea angajaţilor. Probabil că îi aleg pe cei mai în vârstă, considerând că aceştia au mai multă experienţă. Dar să nu uităm că un administrator trebuie să se urce pe bloc atunci când sunt probleme la un acoperiş, să intre în subsol, când sunt probleme cu conductele. Şi la o anumită vârstă este mai greu. Totuşi, am observat, participând la Adunările Generale, că sunt angajate şi persoane mai tinere. Cred că vreo 20% dintre asociaţii au angajaţi trecuţi de vârsta de pensionare. Dar este alegerea lor“, este de părere Dan Remus, preşedintele Uniunii Judeţene a Asociaţiilor de Locatari şi Proprietari (UJALP) Dolj.

 Senectutea, condiţie la angajare

Mai tinerii administratori se plâng, în schimb, de o „concurenţă neloială“ venită din partea mai vârstnicilor lor confraţi de breaslă. „La toate posturile scoase la concurs ne întâlnim cu patru sau cinci persoane mult prea în vârstă, care au deja o pensie, iar noi la 30-35 de ani nu avem unde să muncim pentru că Primăria Craiova eliberează atestate de administrator celor de 60 – 70 de ani. Aceşti oameni lucrează cu sume uriaşe şi administrează zeci de scări de bloc la câte două, trei asociaţii. Iar în cazul în care se întâmplă ceva, ei nici nu răspund penal pentru faptele lor“, spune Nicu, administrator.
Situaţia administratorilor de condominii le scapă până şi inspectorilor de la ITM Craiova şi celor de la Casa Judeţeană de Pensii Dolj. Reprezentanţii celor două instituţii susţin că în acest caz trebuie să opereze Legea nr. 19/2000. „Consider că şi în cazul administratorilor de asociaţii se aplică Legea nr. 19/2000, care prevede clar: bărbaţii se pensionează la 63 de ani şi nouă luni, iar femeile la 58 şi nouă luni. Este alt aspect dacă ei se gândesc numai la propriile privilegii“, a spus Daniel Baciu, directorul Casei de Pensii Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII