22.6 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & Afaceri„Show-ul“ eşalonării datoriilor la stat

„Show-ul“ eşalonării datoriilor la stat

Firmele care cer amânarea datoriilor până la cinci ani trebuie să depună la Fisc un program de redresare financiară şi să aibă multe garanţii

Firmele doljene au început să depună, de ieri, cereri de eşalonare a datoriilor pe o perioadă de cel mult cinci ani, dar nu oricine poate obţine amânarea la plată. Condiţiile de acordare a eşalonării sunt dure şi greu de îndeplinit, dar avantajul este că pe perioada eşalonării se suspendă măsurile de executare silită ale Fiscului.
Normele la OUG nr. 29/2011 privind eşalonarea datoriilor firmelor, persoanelor fizice sau instituţiilor pe o perioadă de până la cinci ani au fost publicate vinerea trecută în Monitorul Oficial. Firmele vor avea mari bătăi de cap până obţin eşalonarea, iar pentru persoanele fizice va fi mai uşor să amâne plata datoriilor către stat. În plus, poate dura 60 de zile până se aprobă toată documentaţia. Dar atenţie, nu se eşalonează amenzile de nici un fel şi nici sumele sub 500 de lei – pentru persoanele fizice sau cele sub 1.500 de lei – pentru persoanele juridice. Cel mai mare avantaj pentru cei cărora li se va accepta eşalonarea este că se stopează măsurile de executare silită deja iniţiate. „Pe toată perioada eşalonării datoriilor se suspendă orice măsură de executare silită“, a arătat directorul adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Mihai Antonescu.

Ce documente trebuie depuse

Persoanele fizice care au datorii de eşalonat trebuie să depună o cerere tipizată, conform normelor recent publicate, la care se anexează registrul jurnal de încasări şi plăţi (pentru persoanele fizice care desfăşoară o activitate economică). Omul mai trebuie să depună un program de redresare financiară sau orice alt document similar care să conţină argumentarea modului în care persoana în cauză îşi va putea plăti ratele la eşalonare. De altfel, persoanele juridice au şi mai multe documente de depus. De exemplu, Fiscul verifică situaţia încasărilor şi plăţilor pe ultimele şase luni.
„Din această analiză reiese capacitatea de plată a ratelor pe perioada eşalonării. Noi vom analiza şi alţi indicatori orientativi, cum ar fi gradul de îndatorare financiară, lichiditatea şi solvabilitatea firmei“, a spus Mihai Antonescu.
Dacă firma convinge Finanţele că va avea posibilitatea să plătească datoriile, atunci poate obţine eşalonarea.

Garanţii de 140%

Persoanele fizice care eşalonează datorii sub 5.000 de lei nu trebuie să depună garanţii, şi nici firmele care amână la plată sume sub 20.000 de lei. Instituţiile publice nu au obligaţia constituirii de garanţii către Finanţe în acest caz. Restul debitorilor la stat este foarte greu să facă faţă cerinţelor. Pentru garanţii de genul scrisorii de garanţie bancară, garanţiile trebuie să fie în proporţie de 100% faţă de suma eşalonată, dar dacă firma aduce garanţii materiale (hale, case terenuri, maşini, utilaje) atunci garanţiile trebuie să fie de 140%. Nu se acceptă imobile sau alte bunuri deja ipotecate.
„Fără extras de carte funciară din care să rezulte că bunul imobil nu este grevat de sarcini şi fără extras de la Arhiva electronică de garanţii reale mobiliare nu se ia în calcul eşalonarea“, a arătat Antonescu.
Or, firmele care au probleme cu plata datoriilor la stat fie nu au garanţii materiale, fie imobilele pe care le deţin sunt deja ipotecate către bănci sau alţi creditori.

Ce dobânzi se plătesc

Potrivit normelor de aplicare a OUG nr. 29 (Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.853/08.04.2011), dacă solicitantul eşalonării a depus o garanţie de genul scrisorii bancare, atunci dobânda percepută este de 0,03% pe fiecare zi de întârziere, dacă garanţia este casă, teren, hală, utilaje, atunci dobânda este de 0,04% pe zi de întârziere, plus o penalitate de 10%, dacă se depăşesc 90 de zile de când există datoria.

Paşii care trebuie urmaţi  pentru eşalonarea datoriilor

Întreaga procedură durează 60 de zile:
Pasul 1: Firmele depun cererea de eşalonare împreună cu documentele solicitate.
Pasul 2: Fiscul emite certificatul de atestare fiscală, întocmeşte Referatul A şi emite Acordul de principiu pentru solicitantul eşalonării.
Pasul 3: Fiscul analizează garanţiile depuse şi întocmeşte Referatul B, apoi emite decizia de acordare a eşalonării sau decizia de respingere (după caz). Dacă acceptă eşalonarea, Fiscul emite şi graficul de eşalonare. Prima rată de plată va fi data de 15 a lunii următoare emiterii deciziei de eşalonare. Dacă firma nu şi-a plătit o rată, mai are timp o lună, până la următorul termen de plată, dar cu dobânzi şi penalităţi.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS