13.7 C
Craiova
duminică, 12 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDe ce „a luat foc“ Rocada

De ce „a luat foc“ Rocada

GdS a aflat povestea din spatele scandalului declanşat de licitaţia pentru modernizarea Rocadei, a cărei derulare a fost întreruptă de o contestaţie a societăţii Argecom.

Cearta dintre Primăria Craiova şi constructorul înscris la licitaţie a pornit de la o menţiune trecută în caietul de sarcini, prin care firmele participante trebuia să deţină o staţie de asfalt aflată la o distanţă de maximum 50 de kilometri de oraş. Nemulţumită, Argecom, societate care lucrează în prezent la modernizarea blocului S200, a contestat caietul de sarcini, lucru care l-a scos din sărite pe primarul Antonie Solomon. Acesta a declarat într-o conferinţă de presă că Argecom îşi bate joc de craioveni pentru că a depus contestaţie doar pentru a întârzia începerea lucrărilor.
Pentru a afla de ce a fost prevăzută obligativitatea celor 50 de kilometri, GdS a discutat cu unul dintre acţionarii firmei Robricons, Corneliu Rădulescu, proiectantul lucrării. Acesta a declarat că prevederea referitoare la cei 50 de kilometri nu a fost inclusă iniţial în proiectul tehnic. „La solicitarea primăriei, care m-a întrebat ce părere am despre distanţa la care ar trebui să se afle staţia de asfaltare, le-am trimis un răspuns în care le-am spus că aceasta ar trebui să fie de minimum 150 de tone, iar amplasamentul ei să nu fie mai departe de 50 de kilometri de Craiova“, a spus Rădulescu.
În nota trimisă primăriei, Robricons nu oferea şi un motiv pentru care a stabilit respectiva distanţă. Apoi proiectantul a revenit cu o precizare în care scria că motivul este posibilitatea ca asfaltul să nu mai fie bun pentru turnat dacă este transportat de la o distanţă mai mare. „Într-adevăr, aşa le-am spus. Am calculat că, la o viteză maximă comercială a betonierelor de 30 km/h, asfaltul s-ar fi răcit până la destinaţie. Reglementările în vigoare spun că, dacă distanţa este mare, temperatura poate scădea sub cea minimă la care poate fi turnat asfaltul, adică 145 de grade Celsius. Iar temperatura ar fi scăzut cu siguranţă pe distanţe mari, deoarece basculantele noastre nu sunt termoizolante. În plus, dacă nu e proaspăt, asfaltul face o crustă şi, atunci când l-ai basculat, nu mai cade cum trebuie“, a mai spus proiectantul a cărui idee a încins lupta pentru reabilitarea Rocadei.
Acesta a recunoscut că nu ştie cu siguranţă dacă asfaltul se strică în situaţia în care este adus de la o distanţă mai mare de 50 de kilometri. „Ar fi posibil să se strice“, a completat Rădulescu. Cât priveşte viteza basculantelor, aceasta nu este reglementată de lege, aşa cum a susţinut proiectantul. Potrivit poliţiştilor de la Rutieră, acestea se supun aceloraşi reguli ca şi autoturismele, deci pot circula lejer cu 50 km/h în localităţi sau 90 km/h în afara lor.

Uniţi-vă sau dispăreţi

Dincolo de aspectele fierbinţi ale licitaţiei, rămâne întrebarea dacă vreuna dintre firmele craiovene, abonate până acum la banii publici, are capacitatea tehnică de a respecta condiţiile cerute de primărie. Potrivit lui Rădulescu, singura lor şansă este de a se uni. „Dacă nu se unesc, Erpia, Ancorad, SCT şi Domarcons nu au nici o şansă singure“, a precizat acesta.
Dată fiind limita de 50 de kilometri impusă prin caietul de sarcini, şase societăţi de construcţii pot influenţa rezultatul licitaţiei. Totul depinde de politica de alianţe pe care o vor face. O societate din Cluj deţine o staţie de asfaltare la Filiaşi, Ancorad şi Erpia au şi ele staţii în Craiova, Delta Construct are una lângă Balş, iar Domarcons deţine două staţii. Una fixă de 140 de tone şi una mobilă.

Şoferi, păzea că se filmează!

Dacă numele firmei care va câştiga lucrarea de 12 milioane de euro nu se va şti prea curând, o certitudine este amplasarea pe cele două bulevarde, Dacia şi Decebal, a camerelor video de supraveghere la fiecare intersecţie. Potrivit proiectului tehnic, antreprenorul va monta un sistem de supraveghere video cu camere dotate cu senzori de mişcare. Sistemul ar trebui să detecteze şi să alarmeze operatorii dacă apar evenimente critice, cum ar fi ambuteiajele. De asemenea, bulevardul modernizat va beneficia de un sistem de informare a şoferilor. Pe un panou a cărui amplasare nu a fost încă stabilită vor fi afişate informaţii despre trafic, devieri ale circulaţiei, informaţii meteo, altele privind timpul de parcurgere a unui segment de drum. Un lucru nu tocmai plăcut pentru şoferi va fi instalarea unui sistem de aplicare a legii în trafic. Asta înseamnă că şoferii vor fi fotografiaţi de camerele de supraveghere dacă încalcă regulile de circulaţie. Bulevardele modernizate ar trebui să fie gata în cel mult doi ani, dar proiectantul crede că se poate şi mai devreme. „Nu cred că lucrarea va dura mai mult de un an şi jumătate“, a încheiat Corneliu Rădulescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

17 COMENTARII