32.8 C
Craiova
marți, 11 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitate„Adoptă un liceu“, un proiect apreciat de firme şi de elevi

„Adoptă un liceu“, un proiect apreciat de firme şi de elevi

http://www.youtube.com/watch?v=Wo3IErwf_ww

\n

Firmele locale vor absolvenţi bine pregătiţi, care să facă faţă noilor cerinţe din industria modernă. De aceea, multe companii producătoare din Craiova s-au implicat în proiectul „Adoptă un liceu“, prin care elevii de la Liceul Tehnologic Auto sunt sprijiniţi să se dezvolte încă din şcoală, în concordanţă cu provocările actuale de pe piaţa muncii.

ONG-urile Asociaţia ROI şi Şcoala de Valori, împreună cu mediul de afaceri craiovean, în special cu firme mari din industrie, şi cu Liceul Tehnologic Auto din Craiova, au organizat, ieri, primul atelier de lucru, în cadrul proiectului „Adoptă un liceu“, eveniment organizat la Baza Sportivă Popeci, de pe strada Henry Ford, din Craiova.
Proiectul aduce împreună elevii, profesorii, părinţii şi comunitatea locală de afaceri, într-un efort de adaptare a învăţământului preuniversitar la cerinţele mediului economic actual. La atelierul de lucru de ieri, firmele şi-au expus ofertele, au explicat cu ce anume îi pot ajuta pe elevii de la liceul amintit, ce activităţi şi ce dotări sunt pregătite pentru aceştia, iar elevii s-au pliat pe ceea ce ar dori ei să înveţe, să aprofundeze de acum înainte, la companiile implicate. „Este primul workshop local din cadrul proiectului şi am făcut echipe tematice, care să lucreze şi să le dea copiilor posibilitatea de a-şi prezenta liceul, mediul, să aibă o carieră mai bună şi un grad mai mare de angajabilitate. De acum încolo, urmează trei ani de muncă. În primul an îi învăţăm pe copii cum să-şi îndeplinească planurile. În anul doi facem o activitate de supervizare în timp ce ei lucrează, iar în anul trei noi suntem complet daţi la o parte, job-ul nostru ca şi coach devine complet inutil, pentru ca ei să rămână pe cont propriu, foarte, foarte puternici“, a spus Ana Maria Alexandru, coordonator pentru implementare metodologie în cadrul proiectului.
Directorul Liceului Tehnologic Auto, Octavian Gavrilă, a precizat că este îmbucurător faptul că s-au înscris în proiect mulţi agenţi economici. Întrebat dacă poate fi adaptată curricula şcolară la nevoile companiilor care vor „absorbi“ forţa de muncă pregătită de liceele tehnologice, Gavrilă a dat de înţeles că, până acum, o astfel de colaborare a fost mai mult formală, pe hârtie. „Există în planurile de învâţământ curricule la dispoziţia şcolii, unde un rol important, din punct de vedere economic, îl au agenţii economici. Această curriculă se stabileşte la nivelul unităţii de învăţământ, în colaborare cu agenţii economici. Până acum, eu recunosc că a fost cam formală această treabă, dar din tot ceea ce am înţeles că vor agenţii economici eu sunt convins că cel puţin pe durata desfăşurării acestui proiect implicarea agenţilor economici va fi serioasă şi această curriculă la dispoziţia şcolii va susţine anumite elemente, care să satisfacă atât şcoala, cât şi firmele“, a mai spus directorul Liceului Auto.
La atelierul de lucru de ieri au fost prezenţi 25 de elevi de la liceul „adoptat“. Unii dintre ei au precizat că este bine să se pună la curent cu noutăţile cerute de viitorii angajatori.

De ce s-au implicat firmele

Companiile implicate în proiect, în special cele din zona industriei, care au nevoie, pe viitor, ca absolvenţii de liceu să fie cât mai bine pregătiţi să facă faţă cerinţelor din lumea economică reală vor, pe de o parte, să doteze şi să utileze liceele, iar pe de altă parte, să contribuie la buna pregătire a viitorilor angajaţi în respectivele societăţi.
„Prin proiectul acesta ne-am propus să sprijinim dezvoltarea şcolii, să punem, pe lângă ceea ce a făcut şcoala bine de-a lungul timpului, şi cunoştinţele pe care le avem noi în comunitate, organizaţiile guvernamentale, autorităţi, alte organizaţii de învăţământ, precum şi mediul de afaceri. Practic, vrem să coagulăm şi să punem expertiza fiecăruia în sprijinul liceului, astfel încât să lansăm învăţământul tehnologic“, s-a adresat participanţilor Liviu Ungureanu, manager în cadrul companiei Cummins Generator Technologies Romania.  
„Proiectul este o iniţiativă foarte bună în sensul dezvoltării personale a elevilor participanţi şi, de ce nu, există un schimb de experienţă între generaţii, care este benefic. Până acum, interacţiunea industrie – mediul academic – liceu a început în diverse puncte locale în ţară, dar cred că această interacţiune trebuie să se intensifice, deoarece toate părţile implicate ar avea de câştigat. Cu siguranţă, orice companie şi-ar dori ca, în momentul în care se hotărăşte să angajeze, să beneficieze de o forţă de muncă calificată şi cu atitudine potrivită“, a declarat Ruxandra Benga, de la compania Kirchhoff Automotive România, furnizor al Ford care s-a implicat în proiectul „Adoptă un liceu“.
De asemenea, directorul Sitco Service, Dumitru Pârvu, a precizat că firma vrea să doteze liceul cu maşini cu comandă numerică, pe care elevii să facă practică, pentru a şti cum să le utilizeze. Mai mult, cu sprijinul firmei Siemens, elevii care vor ieşi de pe băncile şcolii ca operatori pe maşini cu comandă numerică vor avea instalate pe computerul lor o licenţă de operatori, a mai declarat managerul Sitco. „Noi ne-am implicat în acest proiect pentru că obiectul de activitate al firmei este foarte asemănător cu materiile predate la acest liceu, în special clasa de operatori pe maşini-unelte cu comandă numerică. Firma Sitco având principal obiect de activitate service maşini unelte cu o astfel de activitate, suntem partener Siemens pentru România în acest domeniu. Sperăm să reuşim prin implicarea noastră să dotăm laboratoarele liceului cu maşini educaţionale, adică maşini cu comandă numerică, şi să le punem la dispoziţie licenţe specializate, instalate pe un computer personal (tot cu ajutorul Siemens). Cu acele licenţe se poate emula pe ecranul calculatorului pupitrul unei maşini din acestea, cu comandă numerică“, a precizat directorul Sitco, Dumitru Pârvu.
În cadrul workshop-ului, reprezentanţii uneia dintre companiile implicate au precizat că îi pot îndruma pe elevii de la Liceul Auto să înveţe limbi străine, să îi iniţieze pentru utilizarea calculatorului etc.

Popeci a angajat deja liceeni de clasa a XII-a de la Liceul Auto

Reprezentanţii companiilor susţin că, dacă elevii sunt conştiincioşi şi serioşi, atunci au mari şanse de a fi angajaţi la companiile care participă la proiect. „Firma Popeci s-a implicat şi ajută acest liceu de ani buni, practic l-a «adoptat» de mai mulţi ani, nu doar la acest proiect. Există elevi din clasa a XII-a de la acest liceu care lucrează deja la noi, şi lucrează pe maşini cu comandă numerică. Pe viitor dorim să angajăm. Noi ne dorim o clasă de sudori, pentru că nu s-a mai făcut de mult clasă de sudori, iar anul acesta vor funcţiona clase de şcoală profesională, chiar cu specialitatea sudor“, a declarat Camelia Badea, inginer la Resurse Umane, în cadrul firmei Popeci Utilaj Greu, care a şi găzduit evenimentul de ieri.

Au fost selectate licee cu promovabilitate scăzută

Proiectul „Adoptă un liceu“ a început cu cinci licee din ţară. Potrivit celor implicaţi în proiect, la liceele „adoptate“ se aşteaptă rezultate spectaculoase, cum ar fi promovabilitate mai mare la bacalaureat, dar şi o conexiune mai solidă între sistemul educaţional şi cerinţele de pe piaţa muncii, respectiv de la firmele care ar dori să angajeze astfel de tineri. „Începutul acestui proiect a fost «ZBURD – Educaţie prin coaching» şi l-am implementat timp de doi ani, în cinci licee, pe care le-am selectat pe criteriile: promovabilitate scăzută (sub 20%), acte de violenţă în şcoală, lipsuri, de la lipsuri materiale şi până la lipsa copiilor de acasă care a condus la lipsa copiilor de la şcoală. Dar criteriul cel mai important a fost ca liceul să candideze, directorii să ne sprijine, iar Craiova a primit acest proiect mai mare, în care sunt multe ONG-uri implicate şi vine şi mediul de afaceri şi îl finanţează, tocmai pentru că directorii şi întregul corp profesoral au militat pentru acest lucru. Au fost selectate doar licee tehnologice, iar copiii trebuie să rămână în ţară, să muncească aici şi să nu plece în străinătate“, a spus Ana-Maria Alexandru, de la Asociaţia ROI.
Proiectul „Adoptă un liceu“, prin care Liceul Tehnologic Auto din Craiova se află în centrul atenţiei, se va derula pe parcursul a trei ani. La finalul proiectului urmează ca acest liceu să devină model pentru alte instituţii de învăţământ din zonă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS