19.5 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024

Vin banii de la Ford

În plină criză financiară, când marile societăţi din Dolj anunţă că sute de muncitori vor fi trimişi în şomaj tehnic, a venit ieri şi o veste bună. Ford va face primele investiţii la Craiova după ce fabrica din Bănie va primi un sfert de miliard de euro peste câteva zile pentru majorarea capitalului social. În schimbul banilor, uzina îşi va schimba proprietarul, care va fi un off-shore deţinut de Ford Motor Company.

Contul Ford România SA va fi alimentat în următoarele cinci zile cu 250 de milioane de euro. Banii servesc măririi capitalului social al proaspetei societăţi intrate în grupul Ford, dar vor fi folosiţi pentru investiţiile în liniile tehnologice necesare producţiei vehiculului utilitar Transit Connect. „Astăzi (ieri – n.r.), 14 ianuarie 2009, Consiliul de Administraţie al Automobile Craiova SA (ACSA) a aprobat majorarea capitalului social al Ford România SA cu suma de 250 de milioane de euro. Prin această majorare de capital, Ford pune la dispoziţie o sumă semnificativă necesară îndeplinirii obligaţiilor din Contractul de Privatizare, ce prevăd o investiţie de 675 de milioane de euro pentru transformarea uzinei din Craiova într-un centru de producţie auto de ultimă generaţie“, se arată într-un comunicat de presă al McGuireWoods, firma de consultanţă a americanilor. Trebuie precizat că Automobile Craiova este unicul acţionar al Ford România. La rândul ei, ACSA este deţinută de Ford Motor Company în proporţie de 72,4% şi de SIF Oltenia cu 22,06 procente. Diferenţa de procente este deţinută de micii acţionari. Nadia Crişan, reprezentantul McGuireWoods, a declarat că Transit Connect va fi produs începând cu a doua jumătate a acestui an şi a dat asigurări că nici unul dintre cei 3.800 de angajaţi nu va intra în şomaj tehnic.

 

Bani contra patron nou

 

Odată cu majorarea de capital, Ford România îşi va schimba şi proprietarul. Firma care dă banii, Ford Capital B.V., cu sediul în Olanda, va primi acţiuni la uzina din Craiova, ceea ce va duce la schimbări radicale în structura acţionariatului. „Ford Capital B.V. este o subsidiară din Olanda a Ford Motor Company, fără nici o datorie, şi deţine acţiuni la foarte multe din companiile create de Ford“, a precizat Nadia Crişan. Potrivit portalurilor de afaceri din Olanda, Ford Capital B.V. este un off-shore afiliat Ford Motor Company, înfiinţat de americani în 1990. Scopul său principal a fost să strângă fonduri prin emiterea de acte comerciale şi obligaţiuni. Off-shore-ul deţine acţiuni şi la subsidiarele Ford din Olanda, Belgia şi Danemarca.

 

ACSA şi SIF, piticii de la Ford

 

Fabrica din Craiova va avea un capital social de 256 de milioane de euro, cele 250 de milioane care vor fi investite adăugându-se celor şase deja existente. Transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor Ford România către off-shore-ul olandez va diminua drastic cota ACSA şi a SIF Oltenia. De la 72,4% din capitalul social, Automobile Craiova va avea doar 2,4%, iar SIF Oltenia – 0,4%. Şedinţa CA-ului de la ACSA nu a fost lipsită de dispute. Văzând cum îi scapă printre degete acţiunile la Ford pe care voia să obţină, la un moment dat, peste 20 de milioane de euro, Dinel Staicu, membru în CA la ACSA, s-a opus măririi capitalului social al Ford România.

„Am votat împotriva acestei hotărâri, pentru că în aceste condiţii ACSA va deţine 2,4% din Ford România, iar SIF Oltenia – 0,4%. Vă daţi seama că nouă nu ne convine. Ce ar însemna să ne facă şi BCR la fel, dar şi alte societăţi la care SIF Oltenia este acţionar? Este o surpriză ceea ce au făcut, noi nu excludem posibilitatea să îi dăm în judecată dacă nu ajungem la o înţelegere cu ei privind vânzarea acţiunilor. SIF Oltenia nu are interesul să aprobe majorarea capitalului social, mai bine vindeam societatea dacă tot valorează atâta şi ne luam cota-parte“, a declarat Staicu.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

46 COMENTARII