22.3 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDeclarația de la Fisc care pune pe butuci firme

Declarația de la Fisc care pune pe butuci firme

Declarația 088 îi împiedică pe cei care au pus pe butuci firme să mai poată face afaceri în mod corect (FOTO: arhiva GdS)
Declarația 088 îi împiedică pe cei care au pus pe butuci firme să mai poată face afaceri în mod corect (FOTO: arhiva GdS)

Doar o mică parte din firmele care au fost obligate să completeze Formularul 088 la Fisc pentru a primi dreptul de a fi plătitoare de TVA au trecut testul impus de stat și li s-a permis să poată emite facturi cu TVA. Cei mai afectați sunt cei care au avut o firmă și au lăsat-o în insolvență sau faliment. Câteva sute de firme au fost respinse de Fisc. Iată motivele pentru care aceste firme nu pot face afaceri cum și-ar dori.

Din luna februarie a acestui an, firmele care depășesc plafonul cifrei de afaceri de 65.000 de euro devin plătitoare de TVA și trebuie să completeze la Fisc un formular stufos, numit Declarația 088, fără de care nu ar primi dreptul de a emite facturi cu TVA. Mai sunt obligate să depună acel formular și entitățile care vor să își modifice structura acționariatului, dar și cele care vor să își schimbe sediul social sau care nu au depășit plafonul de 65.000 de euro, dar care solicită să devină plătitoare de TVA. Legiuitorii au introdus acest formular cu date detaliate despre cei care fac afaceri în scopul de a-i descuraja pe evazioniști să deschidă noi firme și pe cei care au fost condamnați pentru diverse infracțiuni economice.
Denumirea completă a formularului este „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăsura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA“. Prin acel formular, reprezentanții firmelor declară pe propria răspundere că au sediu funcțional pentru activitatea pe care o desfășoară; declară câți angajați au; administratorii declară ce profesie au, ce studii și ce au făcut înainte de a fi în această firmă și enumeră trei persoane care să îi recomande; declară unde are firma conturile bancare (în țară și/sau străinătate), unde au asociații conturile, dacă a fost declarată inactivă fiscal vreodată etc. De asemenea, asociații și administratorii declară dacă au mai fost asociați sau mai sunt în alte firme, dacă au cerut insolvența acelor societăți sau le-au dus în faliment, dacă au fapte înscrise în cazierul fiscal sau dacă au fost condamnați pentru evaziune. Apoi Fiscul face și propriile verificări ale celor declarate în Formularul 088, după care declarațiile sunt trimise la Direcția Antifraudă, dacă firma are un risc mare de infracțiuni economice, de evaziune. Fiscul acordă punctaje firmelor care solicită autorizarea de a funcționa ca plătitoare de TVA pe baza celor din Declarația 088 și în baza verificărilor proprii ale inspectorilor de la ANAF. Cu alte cuvinte, ceea ce este trecut în acea declarație face diferența între a funcționa corect o firmă și a nu avea dreptul să își deducă TVA în contabilitate. Cu cât o firmă are activitate economică mai intensă, cu atât îi va fi mai greu să nu fie în categoria celor care emit facturi cu TVA. O firmă fără cod valid de TVA este ocolită și de partenerii de afaceri, pentru că aceștia nu își vor putea deduce cheltuielile în contabilitate, dacă se aprovizionează de la o astfel de firmă cu probleme.

203 firme respinse de Fisc

Situația concretă din Dolj a arătat că doar o treime dintre firmele care au depus acel formular au primit dreptul de a fi plătitoare de TVA în cursul anului 2015. Unele încă sunt în analiză la Fisc, iar în alte câteva sute de cazuri, firmele au fost respinse și nu li se permite să fie plătitoare de TVA. „În anul 2015, s-au depus 555 de declarații pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA (Declarații 088). (…) Din totalul de 555 de declarații 088 depuse, 406 declarații sunt depuse de societăți comerciale care solicită înregistrare în scopuri de TVA și 149 de declarații sunt depuse pentru situații de schimbare a sediului social sau a administratorilor și/sau a asociaților. În urma analizei a 406 dosare de către Biroul Informații Fiscale din cadrul AJFP Dolj și de către Direcția Antifraudă Fiscală, s-au aprobat și implicit au primit cod valid de TVA 181 de contribuabili. Numărul contribuabililor ale căror solicitări au fost respinse este de 203. Sunt în lucru la această dată 22 de cereri“, a spus Bogdana Camelia Oprescu, șefa Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj. Aceasta a mai spus că sunt în lucru și cele 149 de declarații pentru schimbarea asociaților și administratorilor de firme. Firmele respinse de Fisc nu au voie să factureze cu TVA produsele sau serviciile pe care le vând. Societățile nu pot deduce TVA, dar sunt obligate să plătească la stat TVA colectată, deci activitatea economică nu ar mai fi avantajoasă pentru asemenea firme. Regulile sunt stabilite prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1966/2015, care a modificat Ordinul nr. 112/2015.

Care sunt motivele pentru care nu trec firmele „testul“ Fiscului

AJFP Dolj a răspuns solicitării GdS de a spune motivele pentru care câteva sute de firme nu au primit cod valid de TVA, pe baza datelor din formularul 088. Iată motivele cel mai des întâlnite pentru care Fiscul refuză firmelor să fie plătitoare de TVA: „Reprezentanții legali nu justifică desfășurarea activității declarate sau continuarea acesteia: persoana impozabilă nu a făcut dovada deținerii resurselor economice care să justifice realizarea obiectului de activitate; persoana impozabilă prezintă risc cu privire la îndeplinirea obligațiilor fiscale; nu furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate; nu se prezintă la data stabilită prin invitație pentru completarea dosarului depus“, se arată în răspunsul AJFP Dolj transmis GdS.
„Concret, cele mai multe firme din cele 203 au fost respinse pentru că nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale și pentru că asociații au mai avut firme pe care le-au băgat în insolvență sau faliment, respectiv pentru că au fost mult timp inactive din punct de vedere fiscal. Chiar dacă dânșii dau o declarație pe propria răspundere că nu au fost asociați sau acționari în alte firme, noi descoperim la verificări că au mai avut firme pe care le-au lăsat cu datorii sau și-au cerut insolvența. Și atunci sunt depunctați și nu primesc dreptul de a fi înregistrați în scop de TVA. Nu știm pentru cât timp vor fi depunctați, pentru că Ordinul ANAF nu precizează acest lucru, ci vor fi depunctați de câte ori cer înregistrarea ca plătitori de TVA“, a precizat șefa AJFP Dolj.
Bogdana Camelia Oprescu susține că ori de câte ori va cere o persoană cod valid de TVA, în condițiile în care a mai fost asociată la alte firme intrate în insolvență, tot de atâtea ori va fi refuzată, prin Declarația 088.

Avocat: „Aceste firme sunt «omorâte» din start“

Problema este că o persoană care a fost asociat sau administrator la o firmă la care s-a deschis procedura insolvenței nu mai are aceleași șanse ca orice alt asociat de a desfășura o activitate economică, spune un avocat craiovean, contactat de GdS. „Ar trebui să se facă distincție între firmele din trecut și cele pe care le are acum o persoană.
Dacă o persoană a fost asociată într-o firmă la care s-a deschis procedura insolvenței în trecut, iar acum are altă firmă care a depășit plafonul de 65.000 de euro, dar care are capacitatea de a desfășura o activitate economică (are utilaje, are angajați, are sediu adecvat), atunci acea persoană nu ar trebui să fie stigmatizată pentru firma din trecut.
De regulă, firmele care nu primesc cod valid de TVA după completarea Declarației 088 contestă decizia celor de la Fisc în instanță, apoi se ajunge în Contencios și poate să treacă și un an până când se primește un cod valid de TVA. Practic, aceste firme sunt «omorâte» din start, pentru că nimeni nu vrea să mai facă afaceri cu o firmă care nu are cod valid de TVA“, a declarat, pentru GdS, avocatul craiovean Lavinia Toma Tumbăr.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS