18.7 C
Craiova
vineri, 24 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalCu radarul pe străzile Băniei

Cu radarul pe străzile Băniei

Unii le spun pândari. Mulţi îi acuză. Alţii se bazează pe detectoare. Majoritatea inventează scuze, sperând că doar-doar vor scăpa. Cert e că întâlnirea cu radarul Poliţiei Rutiere nu aduce nimic bun.

 

E ora 15.00 şi în curtea sediului Poliţiei Rutiere, de pe strada Câmpia Islaz din Craiova, doi poliţişti se pregătesc să urce într-un VW Vento alb. Maşina de poliţie este neinscripţionată. Îşi trădează originea doar prin numerele de înmatriculare. Prin parbriz se vede un „cilindru“ fixat într-un suport pe bord – antena de emisie-recepţie. Deasupra, o cameră video, plasată lângă oglinda retrovizoare. Prin geamurile laterale, acoperite cu folie auto, se vede lipit de consola centrală a bordului un monitor ca LCD-ul unui calculator, dar mai mic. E radarul. În următoarele ore, câţiva şoferi vor rămâne, cu siguranţă, cu mai puţini bani în buzunar.

Agenţii de poliţie Alexandru Nuţă şi Florin Stănescu au un plan simplu. Vor opri pe o stradă, la alegere, din zona care le-a fost desemnată şi vor aştepta, cu privirea fixată pe monitor. Deocamdată, sunt în trafic, în coloana de automobile, ca şi ceilalţi şoferi. La volan este Nuţă, care îşi aruncă din când în când ochii la display-ul radarului. Aparatul nu e pornit, dar camera video, da. Orientată în spate, filmează prin lunetă. Lucrează ca o oglindă retrovizoare, cu diferenţa că oglinda aceasta „muşcă“. Prima victimă cade în intersecţia din zona Casei Armatei. Şoferul unei Dacii Pick-up vorbea la telefon în timp ce rula chiar în spatele maşinii de poliţie. Priveşte stupefiat agentul care îi cere actele. Nu mai are puterea să protesteze şi nici nu inventează vreo scuză. Oricum, poliţiştii le-au auzit pe toate. Nuţă îşi aminteşte de cea mai „bună“ scuză oferită vreodată de un şofer: „Nu vorbeam la telefon, aveam degetul în ureche“.

 

Banii şi punctele

 

Primul care este prins pe strada Râului este şoferul unui Logan, care depăşeşte viteza legală cu 22 km/h. În momentul în care maşina a intrat în raza aparatului, viteza de 72 km/h a rămas înregistrată. Florin Stănescu îl trage pe dreapta pe şoferul grăbit. În maşina de poliţie, înregistrarea video afişată pe monitorul radarului indică faptul că şoferul Loganului nu purta centura de siguranţă. Se alege cu cinci puncte de penalizare, pentru viteză şi pentru nepurtarea centurii, şi 100 de lei amendă. „100 de lei ar fi pentru viteză şi 200 pentru centură, dar, având în vedere că mai ia şi cinci puncte, e destul 100 de lei“, spune Nuţă, care între timp completează procesul-verbal. Câteva clipe mai târziu, radarul dă un semnal sonor de avertizare. A fost reglat să sune la viteze mai mari de 61 km/h. În spate, un Mercedes care intră în depăşirea unui tir „dă în radar“ cu 88 km/h. „Avea centura“, spune Stănescu atunci când revine la maşină. „Nu se vede pe film“, îi răspunde colegul său, care apoi spune: „Ce nu se vede clar pe cameră nu luăm în considerare. Nu ai cum să acuzi fără probă“.

Ştiţi, sunt şi eu nepotul lu’…“

 

Radarul emite din nou un semnal de avertizare, iar ochii poliţiştilor sunt pe monitor. „Ia şi mie VW-ul alb, te rog!“, îşi atenţionează Nuţă colegul. Viteza de 71 km/h a rămas „blocată“ pe ecran, în timp ce poliţistul manevrează în continuare camera video, astfel încât Golful să fie încadrat permanent în imagine. Proba video nu mai poate fi pusă la îndoială. Stănescu îl trage pe dreapta pe şoferul VW-ului şi acesta coboară din maşină. „Două secunde, şefu’, să vorbesc şi eu cu dumneavoastră!“, zice acesta, apropiindu-se de patrulă: „Ştiţi, sunt şi eu nepotul lu’…“. Răspunsul poliţiştilor vine invariabil: „Mergeţi la maşină şi aşteptaţi, vă rog!“. Nu e cea mai norocoasă zi a „nepotului“, întrucât se alege cu amendă şi puncte de penalizare.

Câteva minute trecute de ora 16.00. Agentul Nuţă tresare. „Uite un camion cu 76 la oră! Uite cum merge! A mers 400 de metri, dacă nu mai bine, cu 76 la oră! Păi, la cât e de mare, când mai frânează, dacă îi sare un copil în faţă?!“, se întreabă poliţistul. Camionul are zece tone atunci când este gol. Şoferul motivează că se grăbea să ducă încărcătura la sediul unei firme din apropiere. „Nu-i nimic, acum camionagiul este mai uşor cu 100 de lei şi trei puncte“, concluzionează poliţistul, în timp ce completează procesul-verbal.

 

„Şefu’, unde e radaru’?“

 

La 16.30, alt şofer, al unui Logan, de data aceasta, „dă în radar“ cu 66 km/h. Brusc însă, cu aproximativ 50 de metri înainte de maşina de poliţie, trage pe dreapta şi coboară de la volan. „Prea a oprit dintr-odată. Hai să facem o verificare!“, spune Nuţă. Şoferul Loganului rămâne stupefiat când vede poliţia şi află că a fost prins cu radarul. „Şefu’, eu am oprit la magazin, să îmi iau tigări. Explicaţi-mi şi mie unde e radarul“, îi roagă pe poliţişti. Stănescu încearcă să îl lămurească despre aparatul instalat în Vento, care poate fi orientat în orice direcţie, urmarea fiind că el a fost depistat că depăşise viteza regulamentară înainte de a întâlni maşina de poliţie. În ciuda explicaţiilor… „Da, şefu’, maşina de poliţie am văzut-o, dar nu văd radaru’. Unde e?“, întreabă iarăşi şoferul Loganului. Lămurit într-un târziu, conducătorul auto acceptă sancţiunea şi semnează procesul-verbal.

 

De radar nu scapi

 

Poliţiştii spun că nici cu detector nu scapi de radar. Motivul e simplu. Ei pot regla raza de acţiune a antenei, de la 300 până la 1.500 de metri, iar detectorul te avertizează numai în momentul în care intră în raza acesteia. „Întâlnim şoferi care susţin că detectoarele lor îi avertizează de la trei kilometri distanţă şi se miră cum de au dat în radar. Cum să îi avertizeze dacă eu reglez radarul la 500 de metri, de exemplu? Detectorul bipăie când intră în raza antenei, dar atunci e deja târziu“, susţine Alexandru Nuţă. Radarul reglat la o anumită distanţă „prinde“ automobilul exact când acesta intră în raza de acţiune a aparatului, iar viteza acestuia rămâne înregistrată, chiar dacă şoferul frânează, fiind avertizat de detector. Într-o astfel de situaţie, şansa să scapi e foarte mică. Un obstacol ivit în raza camerei video sau o imagine neclară sunt singurele excepţii. Dacă omul legii nu poate demonstra cu o probă concludentă motivele sancţionării, scapi.

Radare cu patalama

Aparatele radar „Python“ sunt verificate de Institutul Naţional de Metrologie, acesta eliberând un certificat valabil 12 luni, pe care poliţistul îl poate prezenta în copie xerox conformă cu originalul, dacă solicitaţi acest lucru. De asemenea, poliţistul care operează aparatul este atestat radar.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

41 COMENTARII