32.3 C
Craiova
luni, 17 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalTâlhării prin SMS

Tâlhării prin SMS

Mai mulţi utilizatori de cartele reîncărcabile au fost păgubiţi în ultimele luni prin promoţii false, din ce în ce mai ingenioase, anunţate prin e-mail, mesaje scrise sau apeluri telefonice, în care sunt folosite numele unor companii de telefonie mobilă.

Ţepele cu cartelele reîncărcabile au făcut victime şi în Craiova. Una dintre ele povesteşte că a pierdut 28 de euro în câteva minute, după ce a făcut ce îi cerea o persoană care a sunat pe telefonul mobil şi s-a prezentat a fi angajat al Orange. „Persoana care a sunat s-a recomandat a fi Andrei Ionescu, de la Orange, şi a susţinut că numărul soţiei mele a fost ales pentru obţinerea unui premiu de 1.500 de euro. Bărbatul a precizat că, pentru a fi validat premiul, trebuie făcută dovada cumpărării unei cartele de 25 de euro sau a patru cartele valorice de şapte euro fiecare în maximum 20 de minute“, a povestit V.D., din Craiova.
După convorbirea telefonică, femeia a mers la un chioşc din apropierea locuinţei, de unde a cumpărat patru cartele valorice de şapte euro, iar când cel care se recomandase angajat al Orange a revenit, aceasta i-a comunicat codurile de reîncărcare. Craioveanca a fost anunţată că premiul a fost validat, acesta urmând a fi ridicat de la o sucursală BCR Craiova, din contul VHP.BCR.ORANGE-7298294951626132. În aceeaşi zi, când s-a încercat folosirea codurilor de reîncărcare s-a constatat că acestea fuseseră deja utilizate, iar la BCR femeia a aflat că totul nu este decât o înşelătorie.
Bărbatul a indicat numărul de telefon de pe care a fost sunată soţia sa, însă ieri, când am încercat să aflăm cine oferă aceste „promoţii“, am aflat că acel număr este alocat, dar nefolosit.

Atacuri de tip „phishing“ la clienţii Orange

Situaţia povestită de craiovean nu este singulară, în ultimul timp fiind înregistrate o mulţime de cazuri de fraudare a utilizatorilor de cartele reîncărcabile. Orange a comunicat pe 24 mai că o parte din clienţi au fost supuşi unei tentative de fraudă prin intermediul metodei de „phishing“. Clienţii Orange au semnalat primirea unor SMS-uri cu identitate ascunsă, prin care erau anunţaţi că au primit un bonus şi erau invitaţi să acceseze contul Web Care, prin care îşi administrează contul, însă adresa indicată era falsă, dar foarte puţin diferită de cea reală, iar pagina de web avea un design identic cu cel original. Reprezentanţii Orange România au precizat într-un comunicat că site-ul www.orange.ro este singura adresa de web pentru care Orange România garantează autenticitatea informaţiilor, securitatea datelor şi a tranzacţiilor. De asemenea, Orange nu solicită niciodată clienţilor săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori sau apeluri telefonice informaţii referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncărcare.

Premii de la Altex

Altă metodă de a frauda utilizatorii de cartele telefonice reîncărcabile este folosirea numelor unor companii cunoscute. În ultimul timp, mai mulţi utilizatori de cartele preplătite GSM au primit mesaje prin care erau anunţaţi că au câştigat un premiu de 500 de dolari şi un telefon mobil oferit de ALTEX. Pentru a intra în posesia premiului, li se cerea să achiziţioneze, din cel mai apropiat loc, o cartelă în valoare de 21 de euro şi să trimită codul de reîncărcare la numărul de la care primiseră SMS-ul, în termen de 30 de minute. Când aşa-zişii câştigători sunau la numerele respective, le răspundea un bărbat care susţinea că este reprezentant ALTEX şi le dădea detalii despre falsa promoţie.
Fiind presaţi de timp şi entuziasmaţi de un asemenea câştig, oamenii trimiteau codul de reîncărcare de pe cartelă înainte de a activa creditul pe propriul telefon. Urmarea firească era că „tâlharii prin SMS“ îşi reîncărcau propriile telefoane şi păgubiţii rămâneau fără creditul achiziţionat. Şi compania ALTEX a emis un comunicat în care îşi atenţiona clienţii să nu răspundă la astfel de SMS-uri.
Poliţiştii doljeni spun că până acum nu a fost înregistrată nici o plângere privind astfel de fraude prin intermediul telefoanelor mobile sau internet, dar îi sfătuieşte pe cei care au fost păgubiţi în acest mod să sesizeze poliţia. „Aceste cazuri sunt înşelăciuni, însă până acum nu am fost sesizaţi despre astfel de fapte. Totuşi, îi sfătuim pe cei care primesc astfel de mesaje să nu răspundă cererilor, pentru că este greu de verificat cine le trimite. Dacă totuşi un cetăţean cade victima infracţiunii de înşelăciune prin intermediul acestor metode este rugat să se adreseze poliţiei“, a declarat subcomisar Maria Vasile, purtătoare de cuvânt a IPJ Dolj.

Infractor reţinut

La jumătatea lunii februarie, ofiţerii Serviciului de Combatere a Crimei Organizate Vâlcea au prins un minor de 16 ani, din Vâlcea, care a atras diverşi cetăţeni cu oferte mincinoase, folosindu-se de numele unei companii interne de telefonie mobilă. În urma percheziţiei la domiciliul minorului, s-a găsit un calculator în funcţiune, pe care rulau mai multe programe, printre care pagini de vânzare on line, adrese cu mesaje în care erau oferite spre vânzare pachete promoţionale, precum şi alte date ale unor produse oferite fictiv spre comercializare. Cazul a fost preluat de procurorii DIICOT – Biroul Teritorial Vâlcea, care continuă cercetările, pentru stabilirea întregii activităţi infracţionale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII